Ministerstvo kultury rozdělilo granty festivalům. Dvě komise kritizují výsledky

Search
Close this search box.

WEB , Datum: 28.04.2022 , Zdroj: aktualne.cz , Autor: ČTK, Kultura , Datum importu: 28.04.2022 14:14 , Celková návštěvnost: 29 083 533 , RU / měsíc: 3 978 102 , RU / den: 616 630 , Rubrika: Divadlo , AVE: 20 000,00 Kč , Země: Česko , GRP: 6,85 , Návštěvy za měsíc: 26 400 000

Tematické duplicity: Kultura a cestovní ruch, Ostatní, Smetanova Litomyšl

Členové dvou odborných komisí, které navrhují přidělení dotací festivalům z rozpočtu ministerstva kultury, protestují proti výsledkům. Konkrétně se distancovaly komise pro oblast divadla a tance. Podle nich rozdělení peněz nerespektuje bodové ohodnocení, na němž se porotci shodli, a rezignuje na kontinuitu i úroveň financování festivalů v předchozích letech.

Tvrzení, že postupovalo v rozporu s hodnocením komise, ministerstvo kultury odmítá. Letos mělo v programu podobně jako loni 180 milionů korun, z přihlášených 50 projektů jich získalo podporu 46. Výsledky lze najít online. Ministrem kultury je Martin Baxa z ODS.

Nejvyšší částky dostaly festivaly Pražské jaro s 27 miliony korun, Smetanova Litomyšl se 14,3 milionu, Dvořákova Praha se 13,4 milionu, Janáček Brno s 11,5 milionu, Colours of Ostrava s 9,2 milionu a Struny podzimu s 6,9 milionu. Až pak následuje plzeňský Mezinárodní festival Divadlo s 8,5 milionu. Bez podpory se naopak budou muset obejít pořadatelé Bohemia Jazzfestu, ostravského Beats for Love nebo pardubického festivalu Soundtrack.

„Zveřejněné výsledky jsou pro komisi velkým překvapením a postrádají logiku a souvislost s odborným posouzením jednotlivých projektů,“ uvedla komise pro tanec, pohybové divadlo a nový cirkus. Ta „věnovala hodně času podrobnému studiu projektů, vyslechla žadatele ve veřejném slyšení a jednotlivé členky kontinuálně sledují činnost a dramaturgii jednotlivých festivalů řadu let“.

Podle předsedkyně této komise Jany Návratové, odbornice na současný tanec, návrhy hrubě zkreslil matematický propočet. Ten letos ministerstvo použilo poprvé. „O jeho použití nebyla komise dostatečně předem informována,“ tvrdí Návratová. Podle ní tak byly porušeny podmínky programu pro festivaly, v důsledku čehož jsou některé umělecké obory oproti jiným znevýhodněny.

Divadelní komise také nesouhlasí s rozdělením peněz mezi jednotlivé obory, to znamená třeba mezi divadlo a hudbu. Některé obory jsou proti tradičním významným divadelním festivalům zvýhodněny, tvrdí porotci.

Ministerstvo s námitkou nesouhlasí. „Rozhodně odmítáme tvrzení, že jsme postupovali v rozporu s hodnocením komise. Výše dotací pro jednotlivé projekty souvisí s rozpočtovými možnostmi dotačního programu, které jsou v letošním roce velmi omezené,“ reagovala Ivana Awwadová z ministerstva.

To v rámci podpory takzvaného živého umění rozděluje peníze na podporu divadla, hudby, tance a výtvarného umění. Po opakovaných žádostech umělců od roku 2016 existuje Program státní podpory festivalů profesionálního umění. Od letoška, opět jako reakci na žádosti některých organizátorů festivalů, ministerstvo změnilo metodiku hodnocení. Oborové komise posuzovaly předložené projekty podle kritérií, která byla vedle kulturně-politických a uměleckých rozšířena o ekonomická.

Výši dotace pak stanovil matematický propočet na základě pořadí, kterého projekt v daném oboru dosáhl. „Ve snaze eliminovat vliv extrémních bodových hodnot a rozdílných strategií jednotlivých komisí bylo pracováno nikoli s průměrem, ale mediánem přidělených bodů, který byl porovnáván se středními hodnotami v rámci daného oboru. V každém z oborů byly projekty rozděleny do tří kategorií dle bodového zisku a byla jim navržena dotace ve výši 80, 60 nebo 40 procent požadavku,“ popsalo ministerstvo na webu. S novou metodikou byli členové komisí seznámeni až po uzavření hodnocení projektů, potvrdilo také ministerstvo.

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2023
Designed by: wwworks.cz