„Baroko? Návrat ke kořenům“

19.8.2016    Mladá fronta DNES    str. 53   Kraj Moravskoslezský Martin Jiroušek    

Simona Houda-Šaturová je velmi žádanou interpretkou mozartovských postav a repertoáru období italského belcanta a rovněž renomovanou koncertní pěvkyní.

Mimo jiné je držitelkou Ceny Nadace Charlotty a Waltera Hamelových za vynikající pěvecké výkony (Lübeck 2007) a Ceny Thálie za nejlepší operní výkon v roce 2001. Na Svatováclavském hudebním festivalu vystoupí společně s barokním orchestrem Collegium Marianum v oceňovaném pořadu Gloria.

 

* Čekají vás dva koncerty barokní hudby v kostele v Ostravě a o den později v Opavě. Jak se na tato vystoupení těšíte a čím budou pro vás osobně pozoruhodná?

 

            Byla bych nerada, aby to znělo jako klišé, ale doopravdy se na koncerty moc těším. Spolupráce s Collegiem Marianum a s Janou Semerádovou je pro mě vždy velká radost. Náš poslední koncert s Glorií z loňského prosince v Praze ve mně dlouho rezonoval. Když přišla nabídka na koncerty v Ostravě a Opavě, tak jsme společně s Janou zajásaly.

 

* Jak vznikla vaše spolupráce s Collegiem Marianum na projektu Gloria?

 

            V roce 2007 jsem v německém Lübecku získala dotovanou cenu a měla jsem hned nápad, že bych nečekaně získané finance ráda investovala zpět do hudby. Když jsem si sestavila rámcovou dramaturgii CD Gloria, tak volba na doprovod padla bez zaváhání na Collegium Marianum. Moc se mi líbí styl jejich práce a ženský element, který do interpretace vnáší Jana Semerádová. Spolupráce s tímto souborem pro mě byla vždy inspirativní a obohacující a těšilo mě, že i během natáčení panovala krásná atmosféra.

 

* Kdy byla premiéra a jaké byly ohlasy publika?

 

            Na začátku tohoto projektu byla už vzpomínaná nahrávka CD z roku 2010. Premiéra koncertního projektu se uskutečnila v rámci festivalu Concentus Moraviae a pokračovala na festivalu Smetanova Litomyšl. Ohlasy u publika byly vždy velmi pozitivní. Nevím, čím to je, ale na koncertech s tímto programem pociťuji mimořádnou radost z muzicírovaní. Vnímám intenzivní propojení, už tam nestojím jako sólistka. Jako jedna z nich připojuji svůj hlas k jejich a nechávám se unášet krásnou hudbou.

 

* Můžete přiblížit specifikum vaší úlohy jakožto sopranistky věnující se interpretaci mimo jiné barokní hudby? V čem především je pro vás hudba této „velké trojice“ inspirativní?

 

            Možná bych to nazvala návrat ke kořenům. Barokní hudbu v současnosti interpretuji vlastně výjimečně, i když jsem se jí na začátku kariéry hodně věnovala. Teď je to pro mě příjemné zpestření a obohacení. Chápu jako velký dar v mé kariéře, že mohu interpretovat díla různých období a stylů. Když se po Händelovi a Bachovi vracím například k Mahlerovi, objevuji nové detaily a interpretaci můžu zase obohatit o „kousek baroka“.

 

* Tento pořad je nesmírně pozoruhodný tím, že zahrnuje ztracenou Händelovu skladbu Gloria in excelsis Deo. Objevili ji teprve v roce 2001 v londýnské Royal Academy. Sledovala jste tento jedinečný případ? Jaké to je, setkat se s dílem, které tak dlouho nikdo nemohl slyšet, a čím je tato skladba pro vás osobně pozoruhodná?

 

            Tento případ jsem nesledovala, ale relativně krátce po objevení jsem toto dílo uváděla na festivalu v Německu. Vždy je zajímavé interpretovat skladby, na které ještě není utvořen „odborný“ názor. V programu Gloria neuvádím celou skladbu, ale jenom její první část. Ale i ta je plná krkolomných koloratur a technických záludností. Když jsem připravovala poprvé celou skladbu, měla jsem dojem, že ji Händel napsal jako pomstu zpěvákům.

 

* Na Svatováclavský festival se vracíte. Jaké jste s ním měla dosavadní zkušenosti? V čem vás zaujal?

 

            Na festival se vracím ráda a poněkolikáté. To vlastně mluví samo za sebe, že moje zkušenosti musely být jenom pozitivní. Moc fandím Igoru Františákovi a obdivuji jeho vůli a schopnost v nesnadných finančních podmínkách připravit každoročně zajímavý program a pozvat skvělé umělce.

 

* Je pro vás obvyklé vystupovat v kostelech? Co při tom prožíváte?

 

            Pro tento typ programu je to naprosto ideální prostor. Kostel vám dodá ještě další dimenzi, kterou sebelepší koncertní sál nemá. Možná i tento fakt umocňoval mé zážitky s tímto programem, protože jsme ho zatím vždy uváděli jenom v kostelech.

 

* Jste bratislavská rodačka. Je vám Ostrava něčím blízká, popřípadě zdejší kraj? V čem naopak by podle vás mohli Ostravané ocenit půvab Bratislavy?

 

            Zatím jsem do Ostravy přijížděla jenom pracovně a bohužel ani tentokrát mi moje povinnosti nedovolí zdržet se déle. Ostrava mě ale vždy fascinovala kombinací těžkého průmyslu a obrovského množství báječných umělců, zajímavých kulturních projektů. Snad se mi někdy povede zůstat déle a seznámit se s ní lépe. Jako bratislavská rodačka, která ale žije již delší část svého života v Česku, bych doporučila navštívit Bratislavu v letních měsících, kdy má jižní kouzlo, uličky jsou plné zahradních restaurací a vládne tam příjemná dovolenková atmosféra.

 

Foto popis| Pěvkyně Simona Houda-Šaturová vystoupí společně s barokním orchestrem Collegium Marianum v oceňovaném pořadu Gloria.

Foto autor| Foto: Michal Sváček, MAFRA

 

Regionální mutace| Mladá fronta DNES – Moravskoslezský kraj

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz