Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Co nového u Martina Bárty?

WEB , Datum: 03.02.2021 , Zdroj: classicpraha.cz , Strana: 0 , Autor: Martina Klausová , Datum importu: 03.02.2021 07:13 , RU / den: 10 000 , Celková návštěvnost: 10 000 , Země: Česko , GRP: 0,11

Tematické duplicity: Kultura a cestovní ruch

Co dělá operní pěvec v době, kdy jsou zavřené operní domy a nelze veřejně koncertovat?

Barytonista Martin Bárta po loňském hektickém únoru, kdy zpíval s rychlými s přejezdy na českých i německých jevištích repertoár od Wagnerova Lohengrina po Příhody lišky Bystroušky či Verdiho Aidu nebo Bizetovu Carmen, podobně jako mnoho jiných pěveckých kolegů, zakotvil v domácích vodách a připravoval se na první příležitost, kdy se scény opět otevřou.

Květen a červen 2020 věnoval především zkouškám na premiéru olomouckého Fidelia, kde měl ztvárnit roli Dona Pizzara. Letní měsíce nabídly příležitost v podobně hostování na festivalu Smetanova Litomyšl – tři koncerty s varhaníkem Jaroslavem Tůmou a Biblické písně v jejich společném podání zaznamenaly velký ohlas. Dalším milým zastavením byly open air produkce Nabucca na brněnském Špilberku. K obvyklému vrcholu letního období – produkci Dona Giovanniho v pražské Šárce bohužel už kvůli epidemiologickým důvodům nedošlo: „Je to velká škoda,“ poznamenává Martin Bárta a pokračuje: „Minulý rok toto přestavení přerušil obrovský liják a další rok poté epidemie. Už se ale moc těším na léto 2021, kdy bych měl v neopakovatelné atmosféře tohoto přírodního parku zpívat Přemysla v Libuši, což je postava mně jedna z nejmilejších.“

Martinu Bártovi bylo alespoň v září 2020 dopřáno to štěstí, že mohl provést premiéru Verdiho Nabucca a na začátku října derniéru Šostakovičovy Lady Macbeth Mcenského újezdu v ostravské opeře.

„Dále už jsem věnoval veškerou energii buď pedagogické práci na HAMU, vlastní přípravě na pěvecké kondici a studiu nového repertoáru, ať už operního, nebo i písňového. V únoru 2021 má premiéru v Národním divadle moravskoslezském nová produkce opery Tosca, kde vytvořím roli Scarpii. Premiéra by měla být k dispozici v onlinové podobě 13. a 15. února. A i když živé obecenstvo nikdy nic nenahradí, jsem rád aspoň za tuto formu provedení.“

Martin Bárta vystudoval zpěv na pardubické konzervatoři u prof. Svatavy Šubrtové a na Akademii múzických umění u prof. René Tučka a soukromě se dále zdokonaluje u Jacka Straucha.

V roce 1995 se stal sólistou Divadla F. X. Šaldy v Liberci. Vedle operních rolí (např Germont, Sharpless, Ottokar, Jeleckij) rozšířil svůj repertoár i o operetu a muzikál.

V roce 1997 přijal angažmá ve Státní opeře Praha, kde debutoval jako Hlasatel ve Wagnerově Lohengrinu. Zde vytvořil celou řadu rolí svého kmenového repertoáru (Oněgin, Valentin, Germont, Papageno, Escamillo, Guglielmo, Don Giovanni, Marcello, Amonasro, Nabucco, Rigoletto, Scarpia, Šujskij a další).

Pravidelně hostuje na scénách ND v Praze (Macbeth, Nabucco, Rigoletto, Přemysl, Revírník, Hrabě Kapulet, Don Giovanni, Almaviva, Fotis, Kalina, Přemysl, Prus, Ďábel, Robert Cecil, Absalon, Telramund), ND v Brně (Don Giovanni, Escamillo, Nabucco, Germont, Amonasro), SND v Bratislavě (Don Giovanni, Silvio) DJKT v Plzni (Macbeth) a v NDM Ostrava: Nabucco, Ruprecht, Lord Nottingham, Germont, Tausendmark, Kalina, Jago a Boris Izmajlov.

V zahraničí účinkoval např. roce 2007 v produkci Janáčkovy opery Z mrtvého domu v rámci „Wiener Festwochen“, „Holland Festival“ v Amsterdamu a Festivalu v Aix-en-Provence v režii P. Chéreau a pod taktovkou P. Bouleze. V roce 2009 účinkoval na Festivalu v Salzburgu jako Amonasro ( Aida ), v roce 2011 jako Baron Prus a v roce 2013 jako Harašta a Šiškov v National opera du Rhin ve Strasbourgu v režii R.Carsena. V roce 2012 ztvárnil Scarpiu a v roce 2013 Germonta na festivalu v Miškolci. V roce 2013 zpíval Barona Pruse v Teatro La Fenice v Benátkách, Amonasra v tureckém Aspendos. V roce 2014 hostoval jako Marcellove Státní opeře v Budapešti pod taktovkou P. Carignaniho a jako Escamillo na festivalu v Regensburgu (2016). V roce 2015 vystoupil ve Strasbourgu v roli Barona Pruse v režii R. Carsena a v roce 2016 v roli Harašty v

Příhodách lišky Bystroušky. V roce 2017 debutoval v Opéra Bastille v Paříži v Janáčkově opeře Z mrtvého domu a na jaře 2018 jako Klingsor ve Wagnerově Parsifalu ve Státním divadle Chemnitz, kde od ledna 2020 ztvárňuje i Telramunda v nové inscenaci Lohengrina.

V?roce 2005 byl odměněn cenou českých divadelních kritiků za nejlepší interpretační výkon v?roli Mlynáře v Novákově Lucerně. V roce 2012 získal širší nominaci na Ceny Thálie za ztvárnění role Barnaby ( Gioconda ) v plzeňském divadle J.K. Tyla, a opět širší nominaci Cen Thálie 2015 za roli Ruprechta v opeře Ohnivý anděl (NDM) a v roce 2019 za roli Borise Izmajlova v Opeře Lady Macbeth Mcenského újezdu (NDM).

Od roku 2006 vyučuje Martin Bárta sólový zpěv na AMU v Praze.

Co dělá Martin Bárta v době, kdy jsou zavřené operní domy a nelze veřejně koncertovat, prozradí Ivanu Dlaskovi v dalším díle pořadu Z archivu osobností. Premiéra pořadu je připravena na čtvrtek 4. února v 19:00, reprízy si poslechněte v neděli 7.2. v 10:00 a úterý 9.2. ve 22:00.

 

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz