Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Český Dalibor zní hlasy zahraničních pěvců

9.7.2009 Hospodářské noviny str. 10 Kultura Petr VeberOpera

Hluboko na pozicích tradice zůstává divadelní zpracování nové inscenace Smetanovy opery Dalibor Národního divadla moravskoslezského. Hudebně však představení dosáhlo velké aktuální sdělnosti. Ostravský soubor Dalibora premiérově uvedl v závěru minulého týdne na festivalu Smetanova Litomyšl na zámeckém nádvoří. První ostravské uvedení je plánováno na 12. září a do května příštího roku má Dalibor 15 repríz.
Dirigent Oliver Dohnányi zdůrazňuje vášnivou emocionálnost a s novou naléhavostí tím připomněl, o jak nádherně vzrušující hudebnědramatické dílo jde. Melodie známých árií se ucházely o pozornost litomyšlského publika s plnou intenzitou, patos a náboj rytířského příběhu a citového vztahu Milady a Dalibora vyzníval s velkou hudební bezprostředností. Režie Ilji Racka k základním psychologicky uvěřitelným pohnutkám postav nepřidala však nic nového ani zajímavého.
Italský tenorista Gianluca Zampieri, v Ostravě působící již soustavně, umí dosáhnout dramatického výrazu a jeho mužný Dalibor je zejména tam, kde part nutí pěvce k hlasovému napětí, víc než dobrý – včetně výslovnosti. Velkým objevem inscenace je ovšem především mladá slovenská umělkyně Linda Ballová v roli Milady. Jde o překvapivě rychlý skok k výrazně dramatické roli, v níž je nicméně vokálně jistá a herecky uvěřitelná. O to zajímavější výkon, že její spíše subtilní zjev předem nenapovídá nic o značném hlasovém fondu; napomáhá jí však zároveň při převleku za chlapce. Ani některé další klíčové postavy opery neztvárňují čeští pěvci, přesto to nevadí – například barytonista Andrij Škurhan nachází v hlase pro roli krále Vladislava dostatek vřelosti.
Dalibor se hrál na scéně Jaroslava Maliny, vypadající spíše pohádkově a zbytečně miniaturně. V divadle však možná bude působit jinak.
Specifika přenesení operního představení do litomyšlských festivalových reálií dobře dokumentuje i případ letošní Dvořákovy Rusalky. Pražská premiéra na jaře nenadchla – režisér Jiří Heřman, ve snaze nehrát jen „hloupou pohádku", zatížil operu významy, které se k ní v dané podobě pojí jen těžko. Prostředí amfiteátru v Litomyšli nicméně některé inscenační vyhraněnosti i kritická ostří milosrdně otupilo.

***

Dirigent Oliver Dohnányi zdůrazňuje vášnivou emocionálnost a s novou naléhavostí tím připomněl, o jak nádherně vzrušující hudebnědramatické dílo jde.

Foto popis|

O autorovi| Petr Veber, autori@economia.cz

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz