Český Krumlov se opět rozezněl komorní hudbou

Search
Close this search box.

30.6.2007 Haló noviny str. 10 Z KULTURY (to)30.6.2007 Haló noviny str. 10 Z KULTURY (to)

Ve čtvrtek začal v Českém Krumlově 21. ročník Festivalu komorní hudby, který potrvá do 7. července. Společně se Smetanovou Litomyšlí jde o nejvýraznější počin na počátku letní sezony.
Proto jsme požádali tiskového mluvčího festivalu Mgr. Michala Matznera nejen o informace o letošním dění, ale o zamyšlení na širší téma.
* Čím je tato přehlídka odlišná od ostatních hudebních festivalů, kterých se zvláště v letních měsících koná u nás několik desítek?
Těch odlišností je celá řada. Jednou z nich je už vlastní vznik tohoto festivalu, který se zrodil z nadšení místních hudebníků, převážně z okruhu učitelů zdejší Základní umělecké školy a jejich spolupráce s originální a inspirativní osobností Jaroslava Krčka. Není to tedy festival, který byl nařízen shora úřady, ale z potřeby jakéhosi vlastního sebevyjádření a využití možností, nabízených samotným městem a jedinečným kouzlem jeho genia loci.
* Snažíte se vycházet z místních reálií?
Pochopitelně, těžištěm je hudba, jež zde kdysi zněla. A také s tím spjaté události, neboť českokrumlovské panství hudbou v minulosti doslova žilo. Bohatý zámecký archiv například uchovává spoustu notového materiálu, který si vyloženě říká o to, aby znovu ožil ve zvukové podobě.
* Platí to i o letošním ročníku?
Hned na zahajovacím koncertu letošního ročníku zazněl jeden z hobojových koncertů ve své době impozantního zjevu středoevropské hudby Carla Besozziho, která je uložen v zámeckém archivu. Pro živé provedení ho připravil přední český hobojista Jan Adamus. Ten také provedl jeho sólový part spolu s místními amatérskými muzikanty – Smyčcovým orchestrem Český Krumlov.
* Co zajímavého návštěvníky festivalu ještě čeká?
Přitažlivý program nabídne koncert pro dvě cembala, na které Edita Keglerová a Iva Štrynclová přednesou program ze skladeb Johanna Sebastiana Bacha a jeho synů. Posluchači tak budou mít jedinečnou možnost sledování hudebního vývoje na přelomu přechodu z baroka ke klasicismu. K předpokládaným vrcholům festivalu počítáme koncert houslisty Josefa Suka, který na koncertních pódiích v současné době již téměř nevystupuje. Následující den mladá švýcarská violoncellistka, sólistka u nás dobře známého Tonhalle-Orchester Zurich Anita Leuzingerová, za doprovodu klavíristy Antona Kernjaka ve svém recitálu nabídne nejen skladby Beethovena, Schumanna, Saint-Saense, ale i klasiků 20. století – Leoše Janáčka aAntona Weberna. Závěr festivalu bude patřit Jihočeské komorní filharmonii, která pod vedením Stanislava Vavřínka doprovodí v oblíbených Rokokových variacích Petra Iljiče Čajkovského špičkového violoncellistu Jana Páleníčka.
* Ale vy uvádíte také jiné žánry…
Každoročně například zařazujeme jeden koncert »nevážné« hudby, v minulosti to byla například Hana Hegerová a řada dalších osobností. Letos přijal pozvání Antonín Gondolán. Spolu se svou sestrou Věrou Gondolánovou a synem Filipem by měli, jak věříme, uvést do varu českokrumlovskou Pivovarskou zahradu.
* Co si do budoucna přejete?
Ohledně programu bychom v budoucnu rádi přivítali některou z velkých pěvkyň, například Dagmar Peckovou. Z orchestrů bychom zde rádi v budoucnu slyšeli například Pražskou komorní filharmonii, bezesporu nejlepší orchestr tohoto druhu u nás.
* Amůžete prozradit, co se snad vašemu festivalu dosud nepovedlo?
To je docela těžká otázka. Na našem festivalu vystupují vynikající umělci a koncerty jsou většinou dobře navštěvované. Nepovedlo se nám zatím vydělat peníze. Všichni organizátoři z vedení festivalu dělají tuto činnost spíše pro radost a mají se co činit, aby pokryli všechny náklady. To je ale možná problém vážné hudby obecně. Na druhou stranu jsem přesvědčen o tom, že právě o potěšení, kterého se nám z naší práce dostává, jde daleko víc.

Foto popis|

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2023
Designed by: wwworks.cz