25.6.2007 Hospodářské noviny str. 11 Kultura Petr Veber25.6.2007 Hospodářské noviny str. 11 Kultura Petr Veber
Festival Smetanova Litomyšl uvedl minulý týden dvě operní díla. Duchovní opera Kristův dotyk vyzněla jako upřímné vyznání, Smetanova Hubička jako milá historka.
Především u Hubičky, která měla v pátek v natudování pražského Národního divadla a tří slovenských inscenátorů premiéru na nádvoří litomyšlského zámku, se podařilo režiséru Mariánu Chudovskému překvapivé komorní pojetí. Soustředil se na přirozené chování postav a zejména u Vendulky v podání Martiny Bauerové věrohodně vyjádřil nejen klíčové pohnutky k odmítnutí polibku, ale také úsměvnost celého rozkmotření s Lukášem.
Nejde o závažné drama a režie k tomu úměrně s ubíráním obvyklé intenzity lyričnosti přidává odlehčený přístup, zábavnost a důvěrnou blízkost příběhu. Hudbě se to nepříčí, snad jen u výstupu strážníka byla už nadsázka přehnaná. Scéna je sestavena z několika jednoduchých kulis a ty jakoby z dílků puzzle. Pro vylomení okna a dveří do chalupy je to vtipné, pro náznak barevné imprese lesa vhodné, pro pašeráky nadbytečné a při děkovačce, když už díly kulis leží na zemi, nepraktické… Pro diváka zůstává puzzle spíš pouhým výtvarným nápadem bez jasnějšího opodstatnění.
Zbyněk Müller vedl při premiéře orchestr a pěvce ke standardnímu spolehlivému výkonu. Mezi sólisty byli vedle Bauerové Tomáš Černý, Roman Janál, Luděk Vele, Yvona Škvárová a Aleš Hendrych těmi pěvci, kteří nárokům českého kusu dostojí bez problémů. Ve Skřivánčí písni na sebe nad tento rámec upozornila Marie Fajtová.
Duchovní opera Kristův dotyk, která měla v rámci festivalu českou premiéru ve čtvrtek v hlavním chrámu v Chrudimi, je dílem soudobého slovenského autora Víťazoslava Kubičky, jenž se ujal i režijního aranžmá. S odzbrojující naivitou a prvoplánovostí řeší problém aktuálnosti evangelia v současné době a snaží se na příkladu hledání mladých lidí ukázat, že prožitek víry je připraven pro každého, kdo se mu nebrání a otevře se.
Protestantské zázemí tvůrců a bratislavských interpretů opery bylo zárukou civilnosti, vzdálené klerikalismu, a zkušenost skladatele s tímto žánrem pak vysvětlením působivosti jeho prosté melodické hudby, známé už z opery o Martinu Lutherovi. Ve spojení s námětem jde o záměrně velmi přístupné, téměř užitné umění. Z druhé strany viděno jde o nástroj evangelizace, který nerezignoval na umělecké ambice.
Kristův dotyk měl bratislavskou premiéru před měsícem.
O autorovi| Petr Veber /Od našeho spolupracovníka/