Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Festival nabídl operu jako užitné umění

25.6.2007 Hospodářské noviny str. 11 Kultura Petr Veber25.6.2007 Hospodářské noviny str. 11 Kultura Petr Veber

Festival Smetanova Litomyšl uvedl minulý týden dvě operní díla. Duchovní opera Kristův dotyk vyzněla jako upřímné vyznání, Smetanova Hubička jako milá historka.
Především u Hubičky, která měla v pátek v natudování pražského Národního divadla a tří slovenských inscenátorů premiéru na nádvoří litomyšlského zámku, se podařilo režiséru Mariánu Chudovskému překvapivé komorní pojetí. Soustředil se na přirozené chování postav a zejména u Vendulky v podání Martiny Bauerové věrohodně vyjádřil nejen klíčové pohnutky k odmítnutí polibku, ale také úsměvnost celého rozkmotření s Lukášem.
Nejde o závažné drama a režie k tomu úměrně s ubíráním obvyklé intenzity lyričnosti přidává odlehčený přístup, zábavnost a důvěrnou blízkost příběhu. Hudbě se to nepříčí, snad jen u výstupu strážníka byla už nadsázka přehnaná. Scéna je sestavena z několika jednoduchých kulis a ty jakoby z dílků puzzle. Pro vylomení okna a dveří do chalupy je to vtipné, pro náznak barevné imprese lesa vhodné, pro pašeráky nadbytečné a při děkovačce, když už díly kulis leží na zemi, nepraktické… Pro diváka zůstává puzzle spíš pouhým výtvarným nápadem bez jasnějšího opodstatnění.
Zbyněk Müller vedl při premiéře orchestr a pěvce ke standardnímu spolehlivému výkonu. Mezi sólisty byli vedle Bauerové Tomáš Černý, Roman Janál, Luděk Vele, Yvona Škvárová a Aleš Hendrych těmi pěvci, kteří nárokům českého kusu dostojí bez problémů. Ve Skřivánčí písni na sebe nad tento rámec upozornila Marie Fajtová.
Duchovní opera Kristův dotyk, která měla v rámci festivalu českou premiéru ve čtvrtek v hlavním chrámu v Chrudimi, je dílem soudobého slovenského autora Víťazoslava Kubičky, jenž se ujal i režijního aranžmá. S odzbrojující naivitou a prvoplánovostí řeší problém aktuálnosti evangelia v současné době a snaží se na příkladu hledání mladých lidí ukázat, že prožitek víry je připraven pro každého, kdo se mu nebrání a otevře se.
Protestantské zázemí tvůrců a bratislavských interpretů opery bylo zárukou civilnosti, vzdálené klerikalismu, a zkušenost skladatele s tímto žánrem pak vysvětlením působivosti jeho prosté melodické hudby, známé už z opery o Martinu Lutherovi. Ve spojení s námětem jde o záměrně velmi přístupné, téměř užitné umění. Z druhé strany viděno jde o nástroj evangelizace, který nerezignoval na umělecké ambice.
Kristův dotyk měl bratislavskou premiéru před měsícem.

O autorovi| Petr Veber /Od našeho spolupracovníka/

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz