Grafická sklizeň. Vybíráme zajímavá a povedená loga léta 2022

Search
Close this search box.

Tereza Bíbová – 5. 9. 2022

www.czechdesign.cz/temata-a-rubriky/graficka-sklizen-vybirame-zajimava-a-povedena-loga-leta-2022

Čím dál více veřejných institucí a soukromých firem si uvědomuje důležitost jednotného vizuálního stylu a silného loga. Efektivní logo by mělo danou instituci odlišovat od ostatních, vytvářet identitu celé značky a být ideálně dobrým základním kamenem pro celkový vizuální styl. Letní Grafická sklizeň představuje dalších pět nových redesignů, které nás v redakci za poslední měsíc zaujaly. Obstojí do budoucna?

Škoda Auto

Své logo mění značka ŠKODA, která vedle nového designového jazyka chystá i posun automobilky více k elektrifikaci a digitalizaci. Na tvorbě nové identity značky pracoval jen velmi malý tým s podporou napříč celou automobilkou. Práce zabraly přes rok a z počátku tým pracoval se 165 návrhy, z nichž postupně vykrystalizovala trojice „finalistů“. Tu pak automobilka podrobila důkladnému testu, kterého se účastnilo přes 2 200 respondentů z Česka, Německa, Itálie, Norska, Indie a Izraele. Na základě jejich zpětné vazby zvítězila právě představená podoba loga.

„Změnou, byť ne tak zásadní, prošel i symbol okřídleného šípu. Logo se dočkalo na první pohled patrného zjednodušení, nově bude vykresleno v ploché podobě a automobilka u něj může výrazněji pracovat s barvami. „Tato jednoduchá dvourozměrná verze vypadá působivěji zejména na mobilních zařízeních a umožňuje flexibilní integraci do různých formátů. ŠKODA AUTO touto změnou reaguje na posun k ještě větší digitalizaci komunikace. Součástí nové identity jsou totiž i dva nové odstíny zelené, smaragdová a elektrická zelená. Nové odstíny zachovávají propojení s historií, zároveň ovšem přinášejí osvěžení a více odkazují na elektromobilitu,“ říká Petra Mackeová z marketingového oddělení automobilky.

Smetanova Litomyšl

Prestižní operní festival změnil po osmi letech svoji vizuální identitu, která festivalu dodává punc čistoty, kvality a autority. V drtivé většině září čistými bílými plochami a osobitou typografií. Hlavním písmem Smetanovy Litomyšle se stal font Quercus Serif od Františka Štorma z písmolijny Storm Type Foundry, autory vizuální idetinty jsou MgA. Lenka Vomáčková a Mgr. Matyáš Hájek z kreativního studia wwworks. „Jsme moc rádi, že nás vedení Smetanovy Litomyšle před čtyřmi lety pověřilo tvorbou vizuálního stylu. Tím spíš, že jsme z Litomyšle a že tu Smetanovu Litomyšl díky našemu vizuálu považujeme také za svou. Je to pro nás čest, radost… A znovu láska,“ dodávají autoři Vomáčková a Hájek.

Vizuální styl festivalu se ve svém minimalismu snaží být maximálně interaktivní a zaujmout své fanoušky i ostatní kolemjdoucí. V papírové podobě pracuje s výsekem kruhu.

„V uplynulých čtyřech letech se Smetanovou Litomyšlí pracujeme na kompletní změně vizuálního stylu,“ popisuje grafička kreativního studia wwworks Lenka Vomáčková. „Ustálila se typografie loga a barevná stupnice se posunula do pastelových odstínů, které vycházejí z barev stěn rodného bytu Bedřicha Smetany v Litomyšli,“ dodává. 

Niternost lásky odráží vrstvy, které se prolamují hlouběji a hlouběji. Každá tato vrstva přitom představuje jednu složku festivalu: hlavní představení, doprovodnou scénu Festivalové zahrady, Smetanovu výtvarnou Litomyšl a město Litomyšl jako genius loci festivalu. Počet kružnic odpovídá počtu linek notové osnovy a každá tečka, resp. nota, reprezentuje jedno písmeno ze slova láska. Jestli vám z té symfonie už jde hlava kolem, je to úplně v pořádku, točíte se v kruhu s repeticí… A znovu láska – název básnické sbírky Jana Skácela, k jehož stému výročí se festival v letošním roce tematicky odkazuje.

S aplikací Artvive pak nechává čtenáře vstoupit do rozšířené reality. Pokud namíříte na plakát, billboard nebo leták s kruhem festivalu mobilní telefon s aplikací Artivive, vtáhne vás přes pět vrstev přímo do festivalového ruchu na litomyšlském návrší.

Barevnou pestrost vystřídal černobílý minimalismus, který v tiskovinách využívá výseky a plochu mění na 3D prostor.

Hřbitovy a pohřební služby Praha

Organizace Hřbitovy a pohřební služby Praha získala svou vizuální identitu ve výběrovém řízení spolupořádaném Unií grafického designu. Vítězem se stalo studio Lemon design, které bylo vyzváno do jednokolové anonymní soutěže spolu s pěti dalšími účastníky. Hlavním důvodem pro pořádání výběrového řízení bylo sloučení Správy hřbitovů a Pohřebního ústavu hl. m. Prahy pod novým názvem Hřbitovy a pohřební služby Praha.

„Použili jsme titulní písmeno ‚H‘, které po odstranění horizontální příčky symbolicky otevírá bránu živým, snaží se odstraňovat předsudky a vpouští do hřbitova život. Vznikly tak dva pilíře – hřbitovy a pohřební služby – dva subjekty spojeny do jednoho. Výrazné obloučky v negativním prostoru odkazují na hřbitovní architekturu kostelů, hrobek i náhrobků,“ přibližují návrh autoři vizuální identity.

Palírna Radlík

Palírna Radlík vytvořila kolekci destilátů Limited Art Edition ve spolupráci s předními výtvarnými umělci, kteří formovali naši výtvarnou scénu v období po roce 1989. O autorský počin se zasloužili Erika Bornová, Tomáš Císařovský, Jiří David, Jiří Kovanda, Petr Nikl, Michael Rittstein, Jiří Slíva, Antonín Střížek, Vlastimil Třešňák a Jiří Votruba. „Chceme v edici ukázat spojitost tvůrčího přístupu v umění a při výrobě řemeslných pálenek. Společné prvky jsou například vytváření emocí, osobní odpovědnost, nadšení a autorský přístup. Hledání harmonie tvaru a barev se snažíme rozšířit o další dimenzi – objevování vůní a chutí,“ popisuje zakladatel Zdeněk Musil a dodává, že pálenky byly vyrobeny jen pro tuto příležitost a nebudou se opakovat.

Edici tvoří deset ovocných pálenek v hranatých lahvích objemu 0,7 litru. Od každého druhu je vyrobeno 150 číslovaných lahví a jejich etiketa je ručně signována daným autorem. Na boku lahve je na skle vytištěn text o příslušném výtvarníkovi a na protilehlé straně popsána idea projektu. Přední etiketa je oboustranná, takže zezadu ji lze pozorovat přes destilát, což vytváří zajímavý efekt. Zisk z této edice bude navíc věnován na podporu výtvarného umění. Z každé prodané lahve bude částkou 300 Kč sponzorována některá z cen České akademie vizuálního umění za rok 2021, které budou udíleny na podzim tohoto roku.

Benešovská továrna na zmrzlinu

Benešovská továrna na zmrzlinu, která nabízí novou ovocnou zmrzlinu (černý rybíz, mango a maracuju a višeň s jahodou), změnila i svou vizuální identitu. Jejím autorem je strategicko-kreativní agentura Proboston, která se postarala o návrh nového názvu, loga a celkový vzhled všech materiálů – od obalového designu přes realizaci webu po launch kampaně na nadcházející sezónu 2022. Reklama běží především online – na sociálních sítích a display formátech ve spolupráci s mediální agenturou Pudeto.

„Název značky předurčil, že vizuální styl se musí obejít bez kudrlinek, tsunami tekuté čokolády, přeretušovaného ovoce a šťastných konzumentů zmrzliny. A tak jsem chtěl maximálně těžit ze slova ‚továrna‘. Vznikl koncept ‚sladký industriál‘ – striktně geometrické ilustrace zasazené do jasného čtvercového schématu, kombinující až naivně stylizované ilustrace ovoce a všemožných industriálních prvků – kolečka, trubky, písty a jiná staromilská hejblátka z jakési fantastkní továrny. To vše v hávu barev, které mají blíže ke zmrzlině a sladkostem než ke šmíru a oleji. Je to svérázný a originální vizuální styl, který se jen tak nevyčerpá,“ popisuje Jakub Matoušů, autor kampaně.

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2023
Designed by: wwworks.cz