Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Historie festivalu Smetanova Litomyšl (8)

24.5.2008 Svitavský deník str. 7 Svitavsko – čtenář – reportér
ZDENĚK VANDAS

V Litomyšli se v roce 1979 sešla na jevišti v Prodané nevěstě hvězdná trojice: Gabriela Benačková, Peter Dvorský a Eduard Haken.

Litomyšl/ Festival "trumfl" i budovu pražského Národního divadla! Na jeho jevišti se totiž nikdy tato trojice hlavních představitelů v Prodané nevěstě nesešla: Gabriela Benačková jako Mařenka, Peter Dvorský jako Jeník a Eduard Haken jako Kecal. Zato v Litomyšli 1. července 1979 ano!

1979

Představení si pochvaloval i dirigent Miloš Konvalinka – dle jeho slov se mu podařilo dát dohromady tři pěvecké kanóny! I ostatní role byly obsazeny na odpovídající úrovni, třeba rodičovské páry Jindřich Jindrák a Libuše Domanínská, resp. Jaroslav Horáček a Ivana Mixová. Bezesporu nejslavnější Prodaná nevěsta v historii festivalu.
Zdeněk Fibich se objevil na litomyšlském jevišti v zámecké zahradě v historii festivalu také jen v tomto ročníku. Dvakrát se hrála jeho opera Šárka, přičemž tato inscenace měla u nás svoji derniéru a z repertoáru se po několika letech stahovala. V prvním večeru zpívali ústřední dvojici Šárky a Ctirada Naděžda Kniplová a Oldřich Spisar, v repríze Milada Šubrtová a Jaroslav Stříška. Pro něho to bylo v podstatě jeho poslední vystoupení ve velké operní roli, pak už jen dozpíval několik menších úloh a s pěveckou kariérou skončil. Jako Přemysl se představil v obou večerech Antonín Švcrc. Jeho alternant Teodor Šrubař předtím vážně onemocněl a jen týden po festivalu zemřel. Roli Vitoraze zpíval Eduard Haken, který tak v tomto ročníku absolvoval všechna tři uvedená představení.

1980

Už v polovině června se konal 22. ročník a znovu za účinkování Národního divadla.
Hrála se opět Prodaná nevěsta, v tomto období nejčastější představení festivalu. Mařenku zpívala Daniela Šounová a Jeníka Ivo Žídek. Je třeba říci, že rok po Peteru Dvorském měl dost těžkou pozici. Přece jen mu už bylo čtyřiapadesát let a mladého slovenského tenoristu nemohl, alespoň co se vizuálního dojmu týče, zcela nahradit. I když hlasově to bylo stále na úrovni. Kecala si zazpíval Eduard Haken a bylo to naposled, kdy jsme tuto sehranou dvojici mohli vidět a slyšet. V úloze Esmeraldy se představila jinak výtečná Gilda, Violeta či Zuzanka (Mozart), Jana Jonášová. V roli Krušiny zde byl host z Ostravy, Pavel Červinka, který brzy poté přecházel do Národního divadla.
Druhým představením byla Hubička. Večerní provedení této opery, má vždy své kouzlo a prostředí zámecké zahrady tomu patřičně dopomáhá. Skvělá byla Naďa Šormová jako Vendulka. Lukáše zpíval méně známý tenor Bohumil Černý, Tomše Jaroslav Souček, Barče Jiřina Marková, Palouckého Karel Průša.
Celý festival byl tentokrát zahájen baletem s názvem Návraty ke krásám, což byl prokomponovaný pořad na hudbu starých Mistrů. Problémem pro baleríny bylo ovšem nerovné jeviště.

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz