Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Hodně Smetany – ohlédnutí za Smetanovou Litomyšlí 2018

WEB , Datum: 13.06.2021 , Zdroj: ČRo – d-dur.cz , Strana: 0 , Autor: Petr Veber , Datum importu: 14.06.2021 06:17 , RU / měsíc: 167 557 , RU / den: 12 621 , Rubrika: Klasika , AVE: 10 000,00 Kč , Země: Česko , GRP: 0,14

Tematické duplicity: Kultura a cestovní ruch

Na festivalu Smetanova Litomyšl v roce 2018 zazněla nová kompozice čtyř autorů, ale také třeba melodie Beatles. Pořad Petra Vebera reprízujeme 19. června 8:00-12:00.

Smetany bylo na šedesátém ročníku národního festivalu v jeho rodišti jistě docela dost, ale už dávno nejde jen o operní festival, natož pouze o festival jeho hudby. A tak hned pro čtvrteční úvodní večer byla vedle jeho České písně do programu umístěna také hudba Leoše Janáčka a Josefa Suka v nastudování České filharmonie, Pražského filharmonického sboru a Petra Altrichtera. A o den později byla na programu světová premiéra kompozice Český poutník, kterou s využitím veršů českých klasiků poezie zkomponovali čtyři skladatelé – Jan Kučera, Jan Ryant Dřízal, Jiří Gemrot a Sylvie Bodorová. Každý jednu část. Autor libreta Vojtěch Stříteský, umělecký šéf festivalu, je dal dohromady pro ujasnění rámcové koncepce a technických detailů, ale pak už spolu tvůrčí akt nekonzultovali…

Hvězdou operního nebe byl Javier Camarena, v neděli se zámecké nádvoří rozeznělo hudbou z pera Paula McCartneyho. Oratorium Ecce Cor Meum (Hle, srdce mé) vychází z jeho čtvrtého klasického alba. Název odkazuje k římskokatolickému kultu – k uctívání Nejsvětějšího Srdce Ježíšova. Monumentální kompozice užívá anglické a latinské texty, idealistické meditace o božství, spiritualitě, míru a pokoji a lásce. Asi nevadí, že McCartney, autor nesmrtelných melodií řady písní Beatles, je v klasické hudbě diletantem a neumí psát ani číst noty. Komponuje za pomoci počítače propojeného se syntezátorem a na finální hudební podobě oratoria se vedením a radami, týkajícími se instrumentace, notace a zápisu, podíleli aranžéři. Jistě půjde o dojmy specifického druhu, velmi emotivní.

V metropoli se 19. června 2018 konal v rámci festivalu Prague Proms koncert, na němž zazněla Messa di Gloria od Pietra Mascagniho, sólisty byli dva mladí skvělí zpěváci Petr Nekoranec a Boris Prýgl.

Vysíláme 19. a 20. června od osmi do dvanácti s reprízami od náasledující půlnoci.

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz