Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Hvězda, která vzbudila obdiv hlasem i bojem s démony

5.6.2015    Mladá fronta DNES    str. 53   Příloha – Smetanova Litomyšl Věra Drápelová   

Poslední víkend vystoupí na Smetanově Litomyšli americká sopranistka Deborah Voigtová, u nás dosud známá pouze z kinopřenosů z Metropolitní opery. V Česku se na koncertě představí vůbec poprvé.

 

Diváci ji v projekcích mohli vidět jako Isoldu ve Wagnerově Tristanovi a Isoldě, Brünnhildu v Prstenu Nibelungově, ale také jako Cassandru v Berliozových Trójanech. A rovněž jako moderátorku dalších přenosů. V MET debutovala roku 1991 jako Amelia ve Verdiho Maškarním plese (mimochodem po boku Petra Dvorského) a od té doby se na jevišti slavné scény objevila v desítkách představení.

            Nabídku z Litomyšle přijala s trochou nostalgie. „Naskytla se mi totiž možnost znovu pracovat s dirigentem Davidem Jacksonem, s nímž jsem se potkala na počátku kariéry,“ vysvětlila MF DNES. Jejím pěveckým partnerem bude tenorista Garrett Sorenson, oba doprovodí PKF – Prague Philharmonia. Na programu budou nejen árie, ale také muzikálové melodie. „Mnozí z amerických pěvců začínali zpívat v kostele nebo v hudebním divadle. Byla to má první láska,“ svěřuje se Voigtová. Koncerty pod širým nebem jsou pro ni atraktivní. „Mají neformální atmosféru, jen mne trochu znervózňuje hmyz, který přitahují reflektory. Jednou mi do úst vletěla moucha,“ směje se.

 

Proklatá velikost S

 

            Voigtová se narodila ve státě Illinois do silně religiózní baptistické rodiny. Později se přestěhovala do Kalifornie, kde započala hudební studia. Její kariéra se rozjela poté, co postoupila do finále National Council Auditions, což je soutěž pro mladé zpěváky pořádaná Metropolitní operou. Jako začínající zpěvačka se také poprvé a naposledy setkala s českou operou. „V San Francisku jsem jednou zpívala malou roli v Janáčkově Jenůfě. Čeština je ale pro mne mimořádně obtížná a koneckonců celý můj život zaplnilo studium oper Richarda Wagnera,“ poznamenává. Impozantní hlas s velkým rozsahem budil obdiv a předurčoval Voigtovou pro velké role dramatického oboru. Jenže tu byl problém. Zatímco mohutný soprán přitahoval, stejně mohutná postava spíše odrazovala. Roku 2004 vypukla aféra, která vešla do operních dějin jako případ „little black dress“. Voigtová měla tehdy zpívat v londýnské Královské opeře Covent Garden Ariadnu ve Straussově opeře Ariadna na Naxu. Režisér vytvořil moderní inscenaci a v jeho představách se pěvkyně měla vejít do šatů velikosti S. Divadlo s Voigtovou rozvázalo smlouvu a angažovalo jinou, štíhlou pěvkyni. Vzápětí se v operním světě rozhořel spor, zda šlo o diskriminaci, ale také o to, zda velký hlas musí nutně spočívat na velkých tukových polštářích. Voigtová vyzkoušela různé diety, nakonec se odhodlala k operativnímu zákroku, při němž jí byl podvázán žaludek, a skutečně se jí podařilo zbavit desítek přebytečných kil. Nebyla ostatně první pěvkyně, která se potýkala s tloušťkou. Dokonce i Maria Callasová kdysi podstoupila radikální odtučňovací kúru. Dnes se Voigtová na celou věc dívá s odstupem. „Samotná fyzická krása není až tak důležitá, ale očekává se, že budete věrohodná jako romantická hrdinka. Callasová byla neuvěřitelná interpretka a úbytek váhy jí v tomto úsilí nesmírně pomohl,“ připouští.

 

Chce se také zasmát

 

            O svých osobních peripetiích, před veřejností skrývaných, Voigtová otevřeně promluvila v autobiografii Call Me Debbie (Říkejte mi Debbie), vydané začátkem letošního roku. Své sklony k přejídání připisuje přísné výchově a postoji rodičů, kteří neměli pochopení pro její touhu stát se operní zpěvačkou. Nezastírá také, že únik hledala v alkoholu a v nešťastných partnerských vztazích. „Chtěla jsem poctivě popsat svůj život, nejen jako operní pěvkyně, ale i jako člověk, který musel bojovat se stejnými překážkami jako kdokoli jiný. Snažím se povzbudit mladé zpěváky, aby byli upřímní sami k sobě, jak na jevišti, tak v životě,“ zdůrazňuje. Voigtová nad osobními démony zvítězila a její kariéra dál pokračuje. Poslední dobou zkouší i jiné role. Letos na jaře si v Detroitu poprvé zazpívala Hannu Glawari v Lehárově operetě Veselá vdova. „Chci se na jevišti také zasmát. Wagner vám k tomu moc příležitostí nedává,“ konstatuje.

 

Foto popis| Stálice MET Deborah Voigt se proslavila ve Wagnerových operách, ale také otevřenou autobiografií.

Foto autor| Foto: archiv festivalu a MAFRA

 

O autorovi| Věra Drápelová, redaktorka MF DNES

 

Regionální mutace| Mladá fronta DNES – pardubický kraj

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz