Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Litomyšl čeká na svůj vrchol

24.6.2008 Lidové noviny str. 18 Kultura
JINDŘICH BÁLEK Jubilejní 50. ročník mezinárodního operního festivalu Smetanova Litomyšl začal minulou středu slavnostním představením Smetanovy Libuše s Evou Urbanovou v titulní roli.
Na této inscenaci Národního divadla z roku 1995 se už podepsal čas, ale nového nastudování se pravděpodobně dočkáme u příležitosti nějakého ještě významnějšího jubilea. Prodaná nevěsta je na tom jinak – její novou inscenaci představil soubor naší první scény v Litomyšli v pátek a sobotu.
Autorem precizního hudebního nastudování je Ondrej Lenárd, který dovedl orchestr k velmi jemnému zvuku, souhře a konečně i práci z detaily. Dirigent při té příležitosti řekl, že nastudovat nově tři jiné opery je menší práce než čistit nánosy rutiny na Prodané nevěstě. Výsledek byl ale znát.
Gejzír divadelních nápadů Mezi sólisty obou premiér jednoznačně zazářila Mařenka Pavly Vykopalové, zejména díky výborné výslovnosti a přesné intonaci. Jistým zklamáním byl naopak Jeník Miroslava Dvorského, který jako by se na text a roli neohlížel a vše stavěl na znělých vokálech. I Tomáš Černý, Dana Burešová či Luděk Vele se představili v dobré kondici. Posluchače může při jejich výkonech mrzet, že v Národním divadle dnes nemáme garnituru velkých pěveckých osobností, ale návod, jak s tím rychle něco udělat, nezná nikdo.
Nová inscenace režisérky Magdaleny Švecové je zasazena do polí v období žní, ale řada vážnějších scén je svícena spíše do pološera. Velmi virtuózně, s gejzírem divadelních nápadů a ve spolupráci s divadlem Continuo je vypravena scéna komediantů. Tradiční dluh v divadelnosti ovšem zůstává, pokud jde o vedení pěvců.
Krásné kostýmy Zuzany Přidalové plní požadavek divácky vděčné podívané, která se od tohoto titulu na půdě Národního divadla obecně očekává.
Smetanova Litomyšl už od devadesátých let nechce být pouze letní operní přehlídkou a dramaturgie je široce rozkročená do všech stran. Místem konání letos velmi zaujal "externí koncert" ve Svitavách 19. června, na němž Dagmar Pecková přednesla Wagnerovy Písně na texty Mathildy Wesendonckové a Mahlerovy Písně na texty Friedricha Rückerta. Koncert se konal v nově otevřeném kulturním středisku Fabrika, hrála Komorní filharmonie Pardubice, dirigoval Vojtěch Spurný. V sousedním Německu je docela běžné přestavovat bývalé industriální prostory na kulturní zařízení, u nás je to ale vzácnost. A ve Svitavách se za přispění fondů Evropské unie i díky úsilí městských zastupitelů podařilo bývalou továrnu přestavět na moderní kulturní středisko, což je příklad hodný následování.
Dramaturgie koncertu jinak vzpomněla i letošní výročí Oscara Schindlera, který se narodil přesně před sto lety právě ve Svitavách. Festival Smetanova Litomyšl ale jinak nemívá problém vyprodat i na první pohled méně atraktivní programy. A dlouhodobá péče o kultivovanost publika celého regionu patří k nejsympatičtějším rysům festivalu. Mezi očekávané vrcholy letošního ročníku patří premiéra oratoria Mojžíš Sylvie Bodorové 3. července na nádvoří litomyšlského zámku.

***

Posluchače může poněkud mrzet, že v Národním divadle dnes nemáme garnituru velkých pěveckých osobností, ale návod, jak s tím rychle něco udělat, nezná nikdo.

 

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz