Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Litomyšl viděla stoupající hvězdu

8.7.2009 Hospodářské noviny str. 10 Kultura Petr Veber
Operní festival

Koncertem sopranistky Kate Royal získal v pondělí mezinárodní operní festival Smetanova Litomyšl uměleckou tečku, za jakou by se nemusela stydět leckterá hudební metropole. Mladá britská umělkyně s příjemným hlasem je evidentně na začátku velmi zajímavé kariéry. Má už jméno a její výkon byl vynikající, ať už zpívala Mozarta, Donizettiho, francouzské autory nebo Gershwinovu slavnou ukolébavku Summertime. Mile působící sólistka i v samostatných číslech nadstandardně brilantní Pražská komorní filharmonie s šéfdirigentem Jakubem Hrůšou zvedla v závěru pondělního večera publikum na zámeckém nádvoří spontánně ze sedadel.
Přídavek byl jediný, ale stál za to: nejznámější árie Rusalky. Ukázalo se, že málokdo ji v současnosti zazpívá tak lyricky, čistě a upřímně -a Renée Flemingovou předčí Kate Royal zdařilejší českou výslovností. Dvořákova hudba triumfovala. Těžko si představit lepší symboliku na závěr třítýdenního festivalu, který roku 1949 vznikl jako až militantně smetanovský, ale po roce 1989 se rozvinul do žádoucí šíře, aniž by litomyšlského rodáka jakkoli opomíjel… Akcentem na vokální hudbu a snahou vyhýbat se komerční dramaturgii je jedinečný.
A tak nepřekvapí, že se letos nejen setkal Smetana s Dvořákem (inscenace oper Dalibor a Rusalka), ale že v Litomyšli zněla jak mistrovsky zazpívaná hudba sedmnáctého století v podání Magdaleny Kožené, tak třeba málokdy slýchaná Hanušova Hlaholská mše.
Své posluchače si našly dětské opery – Trojanovi Broučci a Temlův Kocour v botách, stejně jako Händelův Mesiáš, Pucciniho Madama Butterfly, Verdiho Rekviem nebo nové programy Zuzany Lapčíkové a Jiřího Pavlici či filmové melodie a opereta.
Umělecky nezapomenutelné bylo dvojí magické účinkování Soni Červené v mluvených rolích – v Březinově a Nekvasilově komorní opeře Zítra se bude, evokující hrůznost procesu s Miladou Horákovou, a pak v Bernsteinově symfonii Kaddish.
Významný společenský rámec, podpořený televizním a rozhlasovým přenosem, dal Smetanově Litomyšli ambiciózní nápad věnovat jeden koncert předání českého předsednictví EU Švédsku.

Foto popis| KATE ROYAL Od Mozarta k Summertime. FOTO: SMETANOVA LITOMYŠL

O autorovi| Petr Veber, autori@economia.cz

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz