Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Litomyšl připomněla mistra Jana, rozjímáním i hlukem bitev

1.7.2015    Mladá fronta DNES    str. 2   Kraj Pardubický  David Půlpán      

LITOMYŠL V minulých letech museli návštěvníci operního festivalu Smetanova Litomyšl pořadatelům leccos odpustit – rozkopané nádvoří, ploty, skromné toalety. Letos si po dokončení obnovy zámeckého návrší už mohou lidé pouze vychutnávat prostředí renesančního zámku, je tu nová kavárna, opravený piaristický kostel, upravené zahrady, byť někoho mohou iritovat nové laminátové lavičky. A když se k tomu přidá ideální počasí pohybující se kolem dvaceti stupňů jako v pondělí, nechybí nic.

 

            Pořad Krédo mistra Jana ukázal, v čem je síla festivalu. Nespoléhá se jen na kouzelné prostředí renesančního zámku, ale snaží se nabídnout trochu jiné představení, pokouší se divákům něco sdělit, má vizi.

            Od loňského ročníku zavedli pořadatelé vítanou novinku, takzvané ouvertury, během asi půlhodinového setkání se návštěvníci mohou seznámit s dílem i aktéry koncertu. V pondělí tak skladatel Jaroslav Krček líčil, jak se roky připravoval na složení kantáty, která měla v Litomyšli premiéru. Dirigent David Švec, který řídil Symfonický orchestr Hlavního města Prahy FOK, zase vysvětloval, jak je těžké zkoušet dílo žijícího autora, který má tendenci do provedení zasahovat. Zvlášť, když to je tchán, jako v tomto případě. To ovšem bylo řečeno s nadsázkou. „Jaroslava uznávám, vážím si ho,“ řekl David Švec.

            Koncert připomněl zápas Husův a jeho následovníků. V první části zazněl husitský chorál v symfonické básni Blaník Bedřicha Smetany. Poté se ve výborném světle předvedl basbarytonista Adam Plachetka v Dvořákových Biblických písních, který se po přednesu posledního žalmu oprávněně spokojeně usmál. Pokud někdo váhá nad tím, co spojuje Husův odkaz a Biblické písně, je to dílo překladatelů Jednoty bratrské – Bible kralická. Pro druhou část koncertu to byla vysoko nastavená laťka. Otevřela ji světová premiéra Krčkova díla Krédo mistra Jana, na závěr se na druhé zámecké nádvoří vrátil znovu husitský chorál tentokrát v monumentální symfonické básni Josefa Suka Praga.

            Návštěvník se ovšem z Litomyšle nemusí vracet domů rozjitřen hlomozem husitských bitev, ale může zajít rozjímat do obnoveného piaristického kostela s laserovým křížem a se souborem skleněných výtvarných děl, které zobrazují první verše písma – Ducha vznášejícího se nad vodami.

 

Regionální mutace| Mladá fronta DNES – pardubický kraj

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz