25.11.2018 ČRo Pardubice str. 1 09:04 Zálety Aleny Zárybnické
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Jsou tu Zálety, pěknou neděli a příjemný poslech přeje od mikrofonu Českého rozhlasu Alena Zárybnická. Když se řekne Litomyšl, snad každému naskočí přívlastek Smetanova, aby taky ne, když Mezinárodní operní festival Smetanova Litomyšl je po Pražském jaru druhým nejstarším hudebním festivalem v Česku.
Jan PIKNA,
——————–
Co se týká návštěvnosti, tam rozhodně problémy nemáme. Naopak je vždycky problém, že máme málo míst pro zájemce. Jan Pikna je od roku 1997 jeho ředitelem a jeho žena Eva je ředitelkou komunikace.
Eva PIKNOVÁ
——————–
Pracovní doba je v podstatě neomezená.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Oba milují hudbu, Eva zpívala s Povijanem a Jan je kromě jiných i držitelem ceny ď v kategorii vzor etiky a národní hrdosti. Už teď jsou jistě v plné práci s přípravou 61. Ročníku, který se uskuteční na přelomu června a července příštího roku. Teď první písnička a moje další radostné setkání v Záletech.
/ Písnička /
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Nestává se příliš často, aby se mnou byli v Záletech dva hosté najednou. Naposledy to tuším bylo před prázdninami, kdy jsem si v Divadle 29 v Pardubicích povídala s Jiřinou a Janem Rosákovimi. Dneska tedy Eva a Jan Piknovi, dobré dopoledne.
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Dobrý den.
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Dobrý den.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Co vás svedlo dohromady a nedivila bych se, kdybyste mi odpověděli prostě muzika?
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
No, je to přesně tak.
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Je to tak, protože já jsem Evu objevil, když zpívala, výborně zpívala v jedné kapele, a protože já jsem měl kapelu druhou a byl jsem její kapelník, jsem se jí snažil přetáhnout k nám.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
A povedlo?
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
A já jsem se nechala přetáhnout.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
O kterém ruce mluvíme?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
No, tohle to je rok 80, 78.
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Myslím, že jsem chodila do devátý třídy.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
78.
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Jsem byla ještě děťátko, děvčátko.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
No, takže vaše známost daleko předcházela vaší společné práci na festivalu?
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Tak.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Evo, vy jste východočeskou rodačkou?
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Já jsem se narodila v Brandýse nad Orlicí. Už jako miminko jsem se stala Litomyšlačkou, takže se jí cítím býti do dnes, jakkoliv k tomu Brandýsu mám samozřejmě úzký vztah, protože jsem tam strávila mnoho krásných chvil v dětství u babičky a dědečka.
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Já jsem se narodil ve /nesrozumitelné/, ale když mi bylo 6 měsíců, tak se naše rodina odstěhovala do Litomyšle, takže já myslím, že jsem pravověrný Litomyšlan.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Teď jedna společná otázka pro vás pro oba, kdy jste zaregistrovali zřejmě jako dítka školou povinná, že existuje něco jako Smetanova Litomyšl?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Když jsme byli malý, tak se festival zrovna nekonal. On měl období, kdy od roku 65 do roku 74, kdy nebyl pořádán. Takže my jsme vlastně k němu se dostávali až jako středoškoláci a možná dokonce jsme tam chodili už spolu ne?
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Tak já si vzpomínám na silný zážitek z amfiteatru, byla to Janáčkova Její Pastorkyňa a byli jsme tam s maminkou. Tehdy zaměstnanci litomyšlských firem dostávali vstupenky zdarma a pro mě to byl nekonečně fantastický zážitek. Do dnes si pamatuju dvojzpěv kostelničky s Pastorkyňou, při kterém běhal mráz po zádech a do dnes je to moje nejoblíbenější opera a možná je to právě tím, že to byl ten první silnej zážitek.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Když jsem si o vás četla, tak jsem narazila na jeden titulek v nějakých novinách a zněl tak, manželé rockeři dělají operní festival. Když tedy oba dva mluvíte o své lásce k muzice, máte na mysli primárně rock?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Tak začínali jsme u toho, ale myslím si, že máme vztah ke každé dobré hudbě, ale k festivalu jsme nepřišli jako hudebníci ale jako pořadatelé, jako organizátoři, takže nemusíme mít zájem jenom o klasickou hudbu.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Souhlasím.
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Ale možná bych k tomu dodala, že, že náš vkus byl velmi společný a vždycky se nám více líbila muzika takzvaná artová, artrock se tomu říkalo. To znamená Pink Floyd a Yes a podobně. Led Zeppeliny a byli jsme úplně takový ti popíkovi rockeři, takže tam ta sblíženost s klasikou, s Janáčkem, Šostakovičem, Prokofjevem je na bíle dni, že jo takže.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Jakože Janáček byl rocker své doby?
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Samozřejmě a Šostakovič možná úplně největší.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Máte 3 děti, kolik jim je?
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
31, 30 a 14.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
To znamená, že dvě děti jsou z předfestivalové éry vašeho života.
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Ano.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
A poslední je dítětem festivalu.
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Ano, ale, ale všechny 3 vlastně ten festival s námi od malička absolvovali, takže všechny 3 jsou festivalové děti.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
A mají ho rády?
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Ano, ano, v dobrém slova smyslu to odnesly v podstatě a mají ho pod kůží. Včera znovu mi naše 14letá Evička říkala, já se tak těším na festival, já jsem vykulila oči, proboha vždyť ještě jsme úplně nevstřebali ten letošní ročník a zas mi vyprávěla, že už jen, když slyší, jak muzikanti v orchestru ladí nástroje, že se jí zmocní neskutečné vzrušení, tak to se mi hrozně líbí.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Vidíte, já bych jí bývala byla podezírala z toho, že se těší až začne festival nebo to předfestivalové období, že konečně rodiče nebudou doma.
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Budou mít klid jo?
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Že bude mít klid.
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Možná to taky nastane, uvidíme.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Ale hezky to pojmenovala.
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Ale tím, že festival děláme spolu, tak opravdu těm dětem nezbývalo, aby od malička s námi všechno absolvovaly, chodily s náma na jednání a i přes festivalu jsme se je snažili nějakým způsobem zabavit. To znamená, že od malička nosily cedulku poštovní holoubek a přenášely vzkazy anebo prostě se nějakým způsobem předzúčastnili i pořádání.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Za dobu, kdy se festivalu se věnujete, se festival hodně proměnil. O všem podstatném co se za těch 20 let stalo, budeme v Záletech s manželi Piknovým mluvit i dál.
/ Písnička /
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
S manželi Piknovými mluvím dneska v Záletech hlavně o Smetanově Litomyšli. Říkám si, že je to veliká zodpovědnost mít na starosti festival s tak obrovskou tradicí. Po Pražském jaru vlastně druhý nejstarší, ale než probereme ty detaily, vzpomenete si na nějaký okamžik, kdy jste s tím chtěli seknout?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Já to mám vždycky před začátkem festivalu. Mám hrozný strach a nejradši bych to vyměnil za pečení rohlíků nebo cokoliv co prostě člověk odpracuje a jde domů, ale pak se to zase rozjede a už je to v pohodě.
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Pro mě jsou nejtěžší okamžiky ty jarní měsíce, protože to je opravdu obrovský tlak, strašná spousta práce, nic se nesmí podcenit, všechno se musí uhlídat. Pracovní doba je v podstatě neomezená. K tomu ty děti a nějaké ty povinnosti kolem, takže ten tlak je opravdu převeliký, ale já sama za sebe se na vlastní festival vždycky strašně těším. Prostě má svojí atmosféru, má svojí vůni. Vlastně mě hrozně baví řešit věci, které jsou zdánlivě neřešitelné a navíc my si budujeme ne snad plánovitě, ale prostě je to tak v nás v Litomyšlanech jakousi vstřícnou atmosféru vůči všem, kdo do Litomyšle přijíždějí, ať už umělci nebo návštěvníci a tak nám dělá hrozně dobře, když děláme někomu dobře a to je na tom festivalu hrozně fajn.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Po asi 10 letech ředitelování vám byla udělená ta cena Ď v kategorii Vzor etiky a národní hrdosti. Předpokládám, že to bylo hlavně za práci kolem festivalu?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Tak navazuje to na to, jak Eva říkala, že v Litomyšli děláme všechno proto, aby se tam lidem líbilo, aby jim tam bylo dobře a na tuto cenu mě navrhla Běla Jensen, paní která založila Stonožku, hnutí Stonožka a ona velmi oceňovala právě ten náš vztah k lidem a k tomu jaké to budujeme a říkala, že takhle, kdyby budovali všichni nebo dělali svojí práci, takže by to byl ten správný vzor, že takhle by to mělo být.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Litomyšl se stala před pár lety vítězem v soutěži o nejmagičtější místo Česka. Čím to, čím vším to?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Možná je počátek od starosty Miroslava Brídla, protože ten nastartoval ne jen festival Smetanu a Litomyšl, ale obklopil se právě tehdy mladými lidmi a všechny nás ztrhnul, takže v Litomyšli není jenom festival ale spousta dalších akcí, další vznikají pořád průběžně, takže je toho prostě hodně.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Budeme o tom ještě dneska v Záletech určitě mluvit, ale jenom, když dovolíte, ještě teď bych se vrátila k festivalovým začátkům, k jeho proměnám od jeho založení. Vznikl tedy v roce 1949 a byl zaměřen jenom na Smetanovo dílo?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Úplný první ročník byl v roce 1946 měsíc poté.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
46.
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Měsíc po té co vzniklo Pražské jaro, to znamená, že jsme opravdu téměř sourozenci s Pražským jarem, ale potom 2 roky byla přestávka a jakoby skutečný plnohodnotný ročník první byl až v roce 49, to je pravda.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
A jenom Smetana nebo se to rozšířilo?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Tehdy se hrál jenom Smetana a jenom hrálo Národní divadlo, což postupně se ukázalo, že není možné a možná to je i jeden z důvodů proč došlo k tomu přerušení toho konání a v roce 74, kdy se obnovil festival, tak už byl v širokém spektru různé hudby nebo různých autorů a také různých účinkujících.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Dramaturgie je pro každý festival hodně důležitá. Ostatně budeme o tom mluvit stejně jako velmi důležité jsou i finance. Ono jedno bez druhého nemůže existovat. To jsou další témata mých Záletů. Dnes si povídám s manželi Piknovými?
/ Písnička /
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Posloucháte poslední listopadové Zálety dnes s Evou a Janem Pikonovými. Vezměte nás prosím teď do zákulisí přípravy festivalu. Jenom pro naši představu alespoň řádovou. Když festival už běží, kolik zaměstnává lidí?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Tam je asi 150 lidí najatých jako brigádníků, ale tam samozřejmě spousta lidi, kteří jsou součástí určitých dodavatelů, takže je to prostě velikánská továrna.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
A přesně šlapající soukolí, jinak by to prostě nešlo.
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Musí být, tam opravdu se všechno na minuty sepisuje do harmonogramů a to všechno musí klapat, protože najednou se připravuje třeba několik vystoupení, čili každý to vystoupení musí mít svojí produkční skupinu. Jo je organismus složitý.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Zámek má prý vynikající akustiku, tam festival probíhal od samotných začátků?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Ano, už ten první ročník v roce 1949 se konal tam. To nádvoří má opravdu krásnou akustiku, ale také dobré rozložení, protože jsou kolem arkády, z kterých se dá vlastně zahlížet do toho hlediště jakoby ten architekt to všechno proto připravil, taky hned vedle se narodil Bedřich Smetana a přímo tam v tom zámku koncertoval jako 6letý chlapeček, takže to všechno je prostě jakoby nachystáno pro ten festival odjakživa.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Když se ohlédneme za tím minulým 60. ročníkem, máte spočítáno kolik lidí na festival přijelo?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
To víme naprosto přesně 27 800.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Kolik má Litomyšl obyvatel?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
10 tisíc.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Takže skoro trojnásobný?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
No samozřejmě, to tak je vždycky, ale tam je hezká ta obsazenost hledišť, protože máme 97 procent zaplněnost všech hledišť, takže co se týká návštěvnosti, tam rozhodně problémy nemáme, naopak je vždycky problém, že máme málo mít pro zájemce.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Rozumím, když skončí třeba Karlovarský festival, tak Jiří Bartoška odpočívá na chalupě co vy?
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Taky.
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Taky.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
To bylo souznění v našem vysílání Záletů. Jak dlouhé volno si pak ale můžete dovolit, protože předpokládám, že ve vašich hlavách už dávno tou dobou běží to, co bude za další rok a možná za 2, 3, 4, 5 následujících?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Tak za prvé ten festival se koná v areálu zámku. To znamená není to stabilní, kulturní zařízení, kde by skončil koncert a tím se vypnula elektrika a bylo to. My to musíme všechno zlikvidovat. Všechny ty stavby, kterém tam umístíme, to zastřešení a dál se musí zlikvidovat. To znamená, že festival skončí, ale my ještě tak 14 dní to likvidujeme a samozřejmě se musí zaplatit všechny faktury a vyřídit papíry a tak dál, ale už na těch 14 dní se právě stěhujeme na tu naší chalupu, která je 3 kilometry od Litomyšle a vlastně už jenom tam odsud dojíždíme do práce, takže už nám začínají vlastně prázdniny. No a pak, když se to všechno zabalí, to je tak zhruba do konce července, tak si uděláme opravdu měsíc, ten srpen, kdy máme úplné volno. Ale festival neděláme jenom my dva, ještě máme Vojtěcha Stříteckého, který je umělecký ředitel a ten právě v tuto dobu připravuje program dalšího ročníku. My, když v září přijdeme, tak se s ním seznámíme a nám zase začíná období shánění peněz.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
A právě o tom budeme v Záletech mluvit. Mými dnešními hosty jsou manželé Piknovi.
/ Písnička /
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Povídám si dnes s manželi Piknovými. Kdy jste vlastně začali s tímhle způsobem financování, který přiznám se, zdá se mi tedy není v českých zemích pořád ještě úplně běžný?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Ještě pořád není, my jsme v období hospodářské krize měli najednou problém s penězi a říkali jsme si, tak jezdí k nám spousta bohatých podnikatelů, lidí, kteří mají opravdu festival rádi a co kdybychom zkusili je poprosit o pomoc. A rozeslali jsme dopisy, že jsme opravdu v problémech a potřebujeme pomoct a představte si, že až na jednoho všichni se stali jakýmisi prvními mecenáši, ještě to nebylo /nesrozumitelné/ do nějakého klubu, ale byl to základ, na kterém jsme potom pokračovali a ono se to rozvinulo tak, že dneska jich máme přes 100 a výnos od mecenášů je někde kolem 1 600 tisíc, což si myslím že.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Krása.
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Jsme vepředu třeba i před některými institucemi, které se tím zabývají dýl a taky myslím si, že se to opravdu rozvíjí a že to začíná i v Česku být trendem.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Způsob. Ta dramaturgie, to zásadní co potom vlastně posluchači, návštěvníci na festivalu uvidí, vlastně je připraveno už v zásadě v září, tak kdybychom teď měli už říct nějakou pecku a něco málo prozradit z toho 61. ročníku, co by to bylo?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
My jsme uzavřeli v loňském roce partnerství s Českou filharmonii, takže je prostě skvělé, že každý rok teď u nás bude účinkovat Česká filharmonie a to jsme velmi pyšní. Stejně tak jsme uzavřeli dohodu o spolupráci s Adamem Plachetkou, takže i Adam Plachetka u nás bude zpívat teď následující 3 roky každý rok. Těšíme se na velký galakoncert Olgy Pereťatko, což je současná velká pěvecká hvězda, takový mladý hlas, takže na to se těšíme velmi. Máme tam koncerty i přesahové do jiných žánrů. Jak jsem říkal, my jsme trošku z jiného oboru, takže se snažíme Vojtěcha Stříteckého vždycky přimět, aby tam bylo i něco trochu z jiného oboru. Takže se v rámci koncertu na přání můžeme těšit na Ondřeje Brouska s jeho klavírem a s Ondřejem Brzobohatým vlastně se budou na klavírech přebíjet, takže to si myslím, že bude docela zajímavý. Budeme mít krásné opery, budou nové Příhody lišky Bystroušky. Bude z těch světových oper Donizettiho Nápoj lásky. Myslím si, že si tam každý vybere.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Já jsem se ptala na začátku, jestli nastal někdy ten okamžik, kdy jste s tou prací chtěli seknout a teď se zeptám obráceně, která z těch věcí, kterou jste s festivalem prožili, vám teď zpětně naskočí v hlavě jako první ta nejdůležitější, že vám udělala ve vaší práci a zároveň zábavě radosti a koníčku, jak vás tak poslouchám tu největší radost?
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Tak já bych asi nevyjímala z toho, z toho všeho co jsme prožili jeden okamžik. Je to prostě krásná práce, je to práce snů na malém městě, vlastně vždycky jsme my dva po něčem takovém toužili, takže žijeme sen. Jakkoliv je to někdy náročné, to já už vlastně trošku naříkám, už mám někdy takové ty babí nářky jako, že už to není správný, že ty ženy pořád pracují a že už bych měla pěstovat brambory a hlídat vnoučata, ne se pořád nervovat s festivalem, ale upřímně řečeno by mně to asi hrozně chybělo, takže se nechci rouhat, prostě nevím no, nechci bejt přehnaně pozitivní, ale musím říct, že je to krásný život.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Kolik bezesných nocí jste kvůli festivalu už měla?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Milion.
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Tak to je dobrá kapitola.
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
V období, v období před festivalem prakticky každou, ale právě proto pro mě je velikánským zážitkem vždycky konec koncertu a potlesk, ovace publika, protože sedáme na arkádách tak, abychom mohli kdykoliv odejít a začít zařizovat, takže ten kotel, obrovský kotel těch 1300 lidí pod námi vidíme každý den. Je tam plno, pokaždé je to jiné publikum, ale pokaždé vlastně stejné ovace, stejný ohlas, tak si trošku bereme, že ten potlesk patří i nám.
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Já mám k tomu perličku k těm bezesným nocím. Můj muž je velmi zodpovědný workoholik trochu bych řekla. Takže on se vzbudí někdy ve 3 ráno a do 5 nespí a dělá si poznámky, takže šustí papírky, ale to mně tak nevadí, to já zase usnu, já jsem jako v tomhle docela schopná. Ale ráno, když se probudím, tak má potřebu mně sdělit všechno, co si v noci napsal. A já mám ty rána takový jako, že bych šla se projít a dala si čaj a takový jako lehkej rozjezd. A on to na mě začne sypat, takže já se schovám pod peřinu, nechci nic slyšet a utíkám. Říkám, prosímtě ne, dej mi ještě chvilku, takže to jsou výsledky jeho bezesných nocí.
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Když já potřebuju ty nápady konzultovat, protože ty, které neprojdou přes Evu, dál vůbec neřeším dál.
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Ale.
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
A u čeho Eva řekne, že jako to by mohlo být, tak je začnu přes den rozvíjet.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Přehání, nepřehání? Já si myslím, já už jsem to četla asi ve dvou rozhovorech, že jste takhle mluvil o své ženě Jane, takže si myslím Evo, vaší skromnosti přijměte to, možná to tak úplně nedává najevo, ale vevnitř to tak určitě je. Eva a Jan Piknovi jsou mými dnešními hosty v Záletech.
/ Písnička /
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Festival Smetanova Litomyšl, to je téma dnešních Záletů. Povídám si s Evou a Janem Piknovými, s jeho pořadateli. Řekněte mi Evo, zbývá vám ještě čas na vaše koníčky /nesrozumitelné/.
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Tak to jsem bohužel zpívání jako takové opustila. Vím, že to ledaskdo dokáže, ale neumím to sladit se svými povinnostmi pracovními, protože to naše zaměstnání je velmi půvabné v tom, že je to takzvané volné, svobodné zaměstnání, kde nepanuje žádný řád, že to není o tom, že v 8 přijdu do práce a v 5 hodin odejdu. Jezdíme do Prahy, jezdíme na koncerty, jezdíme na festivaly po celé Evropě se inspirovat ale i navazovat velmi užitečné vztahy pro náš festival. Zkrátka co by rodina žijeme velmi neřádným životem, a pak není absolutně možné se věnovat nějaké pravidelné činnosti se zodpovědností, ale kdybych měla říct, jestli se mi stýská, tak to se mi teda stýká strašně moc, až mě z toho srdéčko někdy zabolí, ale prostě nejde žít 3 životy najednou.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Ono stačí dva. Jane, vy najdete ještě chvíli na to, abyste si zahrál s nějakou kapelou?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Ne, to vůbec ne, to už je dávno pryč a co se týká koníčků, tak máme to štěstí nebo já mám to štěstí, že ta práce je vlastně mým koníčkem, takže jsem celej den při koníčku.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Obecně prospěšná společnost Smetanova Litomyšl v již je Jan Pikna můj dnešní host ředitel, pořádá i celou řadu dalších akcí, například Gastronomické slavnosti Magdalény Dobromily Rettigové. Právě ona prožila v Litomyšli posledních 11 let svého života. Kdo vlastně přišel s tím nápadem, že třeba ještě něco dalšího by se do vašeho života vešlo?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
No Gastroslavnosti na to přišla Eva a někdy zase napadne něco mě. Každopádně to souvisí, protože Litomyšl je maličká a festival je veliký, takže samozřejmě velkým problémem je infrastruktura, nedostatek restaurací, ubytování a tak dál, takže Gastro slavnosti vznikly ne jenom proto, že tam tu Rettigovou máme a je škoda toho nevyužít, ale že se snažíme pomoci toho rozvíjet, právě podporovat tu infrastrukturu, chceme, aby v Litomyšli každý měsíc byla jedna velká akce, aby byl důvod, proč rozšiřovat ubytovací a stravovací kapacity takhle pragmaticky.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Takže už neplatí to, co říkal Miroslav Horníček, že do Litomyšle se jezdí na pstruhy, už se tam jezdí taky na Rettigovou?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Ano.
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Přesně tak.
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Ale zase díky Rettigové se sem může zase jezdit na ty pstruhy, protože ledajaká restaurace je má, opravdu se restaurace vrátily ke klasické české kuchyni, což je skvělý.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Když jsme u toho jídla, tak váš festival má taky svou kuchařku?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Ano vydali jsme kuchařku.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Je ještě nějaký jiný festival vážné hudby, který má svojí kuchařku? Mně to přišlo naprosto originální, když jsem to četla.
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Zatím jsme nezaznamenali, ale tenhle nápad vznikl krásně spontánně, protože samozřejmě po koncertě sedíme, veselíme se s umělci, hodnotíme krásný koncert a dirigenti, zpěváci jsou velmi uvolnění, to je jako úžasný je pozorovat, jaká vlna euforie se, se kolem nich tady najednou rozplývá. A tak často právě dojde i na to, co rádi jedí a co vaří a co nakládají a jednou nás s Jitkou Novotnou jsme si tak špitli u toho stolu a to by bylo skvělý, kdybysme tohle zaznamenávali a byl to nápad a světe div se, máme svojí kuchařku.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Jmenuje se, Když vaří múzy? A ještě jedno velké téma nesmíme dnes v našem záletovém povídání vynechat. Ráda bych taky mluvila dnes o Olbramu Zoubkovi, on za totality nemohl tvořit, živil se tím, že restauroval například i právě zámek v Litomyšli a možná i díky jeho práci se stal památkou UNESCO. Ta rekonstrukce probíhala skutečně 17 sezón? 17 sezón se tehdy Litomyšl zámek dával dohromady?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Olbram zoubek byl tenkrát na indexu, poté co vytvořil posmrtnou masku Jana Palacha. A Litomyšl vlastně byla jeho vyhnanstvím, ale to, že se v Litomyšli znovu oženil, našel zde druhou manželku, tak zde našel i druhý domov. Přivedl sem 3 úžasné umělce, kteří byli stejně postižení Václava Boštíka, Stanislava Podrázského a Zdeňka Palcara. A restaurování z grafit na jednom českým zámku bylo ne jenom obnovou ale z větší části i autorským dílem, protože část z těch grafit se nedochovala v původní podobě. Olbram Zoubek si Litomyšl oblíbil a my jsme si oblíbili Olbrama Zoubka a Olbram, protože se stal Litomyšlanem, tak Litomyšli věnoval svojí kolekci soch asi 102 díla to jsou, které umístil do sklepení litomyšlovského zámku a protože věděl, že děláme věci se srdcem, tak nás požádal, abysme se mu o tu expozici starali, což tedy rádi činíme a provozujeme.
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
A s láskou.
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Provozujeme s láskou expozici Olbrama Zoubka.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Eva a Jan Piknovi jsou mými dnešními hosty.
/ Ohlas publika /
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Posloucháte Zálety, dnes si povídám s Evou a Janem Piknovými, kteří už přes 20 let pořádají Smetanovu Litomyšl. Chodíte spolu od střední školy, za tu dobu jak dlouho jste byli nejdéle bez sebe?
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Vojna, to bylo hrozné.
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
To bylo, ale taky to nebylo tak, Eva jezdila za mnou často, já jsem utíkal, takže třeba jsme na chviličku se potkali v lese za kasárnama a zase Eva jela domů a já jsem zpátky šel do služby.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
A byl jste daleko?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Byl jsem ve Vimperku no, v Jižních Čechách.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
No, to není za rohem, to není za rohem. Víte Evo, jaké největší přání by si chtěl Jan splnit a nemusí to být v souvislosti s festivalem?
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Tak my jsme oba posedlý cestováním, což nás taky velmi spojuje a je pravda, že se lehce okrajově míjíme v těch nejvytouženějších.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Destinacích.
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Jeník miluje Ameriku a já jsem tam ještě nebyla, takže mě tam pořád láká a chtěl by tam často a celou jí projet a já samozřejmě taky, ale mám jiné své preference, takže z celého srdce bych mu přála, aby se tam podíval co nejčastěji a pokud možno se mnou nebo s některým z našich dětí.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
A obráceně Jano, co by si přála Eva?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Kdybych jenom v tomto pokračoval, tak Eva má ráda Izrael, takže tam teďka jezdíme skoro každý rok.
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Nene, jenom třikrát jsme tam byli.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Ano třikrát za poslední 3 roky.
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Ne, Eva je samozřejmě mnohem hlubší a hledá destinace, kde jí to osloví a to ten Izrael rozhodně je.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Na závěr nesmí chybět ani tradiční štafeta otázek. Minule tu se mnou byl dokumentarista, mimochodem muž, který vyrůstal vlastně na Novém Zélandě a cítí se být Novozélanďanem Michael Havas a tady je jeho otázka pro vás.
Michael HAVAS
——————–
Co by mě opravdu zajímalo, jakej máte vztah k takzvaný wor music jo, to je ta hudba, ze které vlastně pak tyhle ty klasické formy se vyvinuly.
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Tak musika work musika k nám zatím nedorazila, nicméně folklórní hudbou a hudbou, která prostě vzniká z těch, z těch dřevních vlastně podnětů, ta se u nás objevuje docela často, protože, když děláme nějaký přesahový koncert, tak se snažíme, aby právě ukazoval to, že to vzniklo, že to je původem, čili nějaký folklorní zpěváci, folklorní hudba u nás může být tehdy, když dokázala ovlivnit vážnou hudbu, když řeknu příklad, třeba hráli jsme cikánskou hudbu v originálním provedení cikánského orchestru z Maďarska, ale pak hned na to navazoval koncert, kde byla cikánská hudba v úpravách Janáčka a dalších, takže k tomu se určitě dostáváme a my teď máme vedlejší scénu na takzvaných festivalových zahradách, což je alternativní produkt tomu festivalu vážně hudby, tam je to trochu uvolněnější. Zatím se tam kumuluje hodně populární hudby a já bych právě rád, kdyby tu byla scéna takovéhle work musik něčeho takového.
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
Mně osobně je takhle hudba hrozně blízká jakkoliv tu světovou nemám moc šanci slyšet, protože je trošku omezení toho našeho povolání, že my, když vyrazíme na koncert, tak je to buď operace nebo, nebo symfonie byť krásná a nádherná, ale trochu nás to v tom rozletu omezuje, ale osobně na stará kolena jsem objevila krásu folklóru moravského a jelikož mám kořeny na východním Slovensku, tak vlastně ta československá lidová hudba je úžasná a mám jí hrozně ráda a já doufám, že jednou bude čas, abych poznala i tu původní hudbu všech ostatních teritorií světových.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Příští neděli tu se mnou bude herečka Uršula Kluková, na co byste se jí chtěli zeptat?
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
Tak už jsme tady o tom trošku mluvili, Litomyšl je známá jako rodiště Bedřicha Smetany, ale je také místem, kde odpočívá Magdaléna Dobromila Rettigová a nás stejně jako hudba zajímá i vše kolem gastronomie, takže bychom se rádi Uršuly Klukové zeptali na její vztah k vaření, zda a jak vaří a jaký je její největší gurmánský zážitek.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
Tak to budu se těšit, že uslyším už příští neděli odpověď herečky Uršuly Klukové, budu se těšit, že si nás zase naladíte a Advent bude v Záletech časem východočeských hereckých osobností. Příští týden tedy Uršula Kluková, pak Jana Plodková, Jaroslav Plesl a poslední adventní neděli těsně před Štědrým dnem mám tu radost, že budu moci mluvit s Hanou Maciuchovou. Je na koho se těšit a teď už čas se loučit. Já jsem moc ráda, že jste mi otevřeli oči a že jste mě vzali do zákulisí přípravy druhého nejstaršího festivalu, hudebního festivalu v Česku. Děkuji Evě a Janu Piknovými, děkuju.
Eva PIKNOVÁ, ředitelka komunikace
——————–
I my děkujeme.
Jan PIKNA, ředitel festivalu Smetanova Litomyšl
——————–
My děkujeme a zveme posluchače do Litomyšle kdykoliv ne jenom na festivalu.
Alena ZÁRYBNICKÁ, moderátorka
——————–
A krásnou neděli vám všem.