Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Moji Litomyšlané mi rozumějí

16.6.2014    Svitavský deník    str. 3   Svitavsko ZDENĚK VANDAS     

Tak by se dal parafrázovat Mozartův výrok po pražské premiéře Dona Giovanniho. Skladatel, který se dožil pouhých pětatřiceti roků, na litomyšlském festivalu skutečně zdomácněl.

Giovanni, možná že o něco ještě populárnější „opera oper“ se hrála u nás přece jen vícekrát, Figarova svatba však už také potřetí. V roce 1988 byla do konce první světovou operou,která pronikla na Smetanovu Litomyšl, což je dnes už zcela běžné.

            Stejně jako Rossiniho Lazebník sevillský byla Figarova svatba komponována podle Beaumarchaisovy veselohry. Italským textem ji opatřil LorenzoDaPonte. Tato inscenace se hraje s českými titulky (ty jsou pro pochopení poněkud komplikovaného děje zcela nezbytné) v pražském Stavovském divadle již dvanáctou sezónu. Premiéra byla 9.února 2002, toto litomyšlské představení bylo již 192. v pořadí. Tatáž inscenace byla zde pročež k vidění již v roce 2002, tehdy za značného chladu, kdy umělci navlékli na sebe pod kostýmy vše, co bylo po ruce. Tentokrát počasí přálo více a bylo znovu co poslouchat a na co se dívat. Opera má čtyři jednání – hlavní přestávka je mezi druhým a třetím – a viděli jsme v akci tím pádem i se hraný tým„kulisáků“ při nelehkých přestavbách scény, což se v Praze odehrává samozřejmě při zatažené oponě.

            Orchestr vedl zkušenou rukou dirigent Jan Chalupecký. Mezi čtrnácti sólisty Figarovy svatby se za ta léta vystřídali mnozí z nich. V titulní úloze Figara v Praze občas vystoupí i dnešní úspěšný sólista vídeňské Státní opery Adam Plachetka. V současné době jsou všechny role obsazeny dvojmo až trojmo. Palmu večera v Litomyšli sklidil asi mladý hrabě Jiří Brückler, který má svá nejlepší pěvecká léta právě před sebou. Úlohu Figara má již dobře zažitou František Zahradníček, hraběnkou byla zkušená Jitka Svobodová. Role Zuzanky a rozpustilého Cherubína byly obsazeny mladými pěvkyněmi Janou Siberou a Michaelou Kapustovou. V úloze někdejšího hraběnčina „domácího“doktora Bartola se představil Luděk Vele,který mimo to tentýž den exceloval v jedenáct hodin jako jeden z hostů Cibulkova rozhlasového Tobogánu, vysílaného přímo ze zámecké jízdárny litomyšlského zámku.

 

Region| Východní Čechy

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz