1.9.2012 Olomoucký deník str. 54 Příloha – S deníkem do divadla (dkr)
Sezona 2011/2012 byla pro Moravské divadlo Olomouc rozhodně úspěšná. Všem třem uměleckým
souborům se podařilo překročit hranice regionu a výrazně zaujmout laickou i odbornou veřejnost u nás i v zahraničí. Navzdory přetrvávající finanční krizi přitom olomoucké divadlo nepocítilo v této sezoně výrazný pokles návštěvnosti, naopak díky vzrůstajícím tržbám se zvyšuje i soběstačnost instituce.
V sezoně 2011/2012 nabídlo Moravské divadlo Olomouc (MDO) v rámci předplatného celkem jedenáct premiérových titulů. Z činoherních se největší divácké oblibě těšila Černá komedie, z hudebních opereta Polská krev a pohádková opera Čert a Káča. Baletní soubor uvedl v této sezoně novou inscenaci Sen noci svatojánské, která se dle očekávání stala velkým hitem. Průměrná návštěvnost představení za sezonu činí více než 70 procent. „Finanční krize stále přetrvává a kultura je jednou z prvních věcí, na kterých lidé šetří. Naše divadlo zaznamenalo pokles návštěvnosti o necelých pět procent, Potěšující je, že navzdory tomuto mírnému poklesu vzrostly tržby o tři procenta. Z toho vyplývá, že když už lidé vyrazí za živou kulturou, rádi si připlatí za dražší místo v hledišti. Díky nárůstu tržeb a aktivnější práci se sponzory také roste soběstačnost divadla," upozornil ředitel MDO Josef Podstata.
Cena pro činohru
Hodně důvodů k oslavám má činoherní soubor. Inscenace Arabská noc se dočkala řady pozitivních recenzí (mj. v Divadelních novinách) a v červnu získala prestižní Cenu Josefa Balvína, kterou uděluje Pražský divadelní festival německého jazyka. Olomoucká činohra byla po sedmi letech prvním mimopražským souborem, který tuto cenu obdržel. „Konkurence byla velká, o to více nás zisk ceny těší. Navíc má tento festival špičkovou kvalitu a jsem rád, že budeme mít v jeho rámci možnost na podzim představit Arabskou noc pražskému publiku," uvedl režisér inscenace Martin Glaser. Činoherní soubor sbíral také další festivalová ocenění: na českotěšínském Festivalu divadel Moravy a Slezska získal Michael Tarant cenu za režii inscenace Na miskách vah. Úspěch v sezoně slavil také dramaturg činohry Milan Šotek, který skončil na druhém místě v soutěži o Cenu Evalda Schorma za původní hru, dramatizaci či překlad. „Po dvou letech naší práce patří olomoucká činohra mezi ty, se kterými se počítá," shrnul úspěchy v sezoně Šotek. Letos navíc soubor jako vůbec první v České republice uvedl na jevišti hru francouzského dramatika Georgese Neveuxe Žaloba proti neznámému.
S divadelní sezonou 2011/2012 je maximálně spokojený umělecký šéf souboru opery a operety Miloslav Oswald. „Už první premiérový titul byl úspěšný. Inscenace Nápoj lásky vnesla výbornou náladu nejen do zákulisí a na jeviště, ale i do hlediště. V Simonu Boccanegrovi náš soubor opět prokázal své kvality v nastudování a přístupu k Verdiho tvorbě. Polská krev je jedna z nejlepších operet vůbec a operetní tradice v Olomouci stále přetrvává. Dvořákova opera Čert a Káča v režii legendy Václava Věžníka pak dokázala pobavit nejen znalce žánru, ale i dětské diváky," shrnul Miloslav Oswald. Soubor opery a operety se v průběhu sezony představil na open-air projektech v Bratislavě a Třebíči s inscenacemi Nabucco a Carmen. Pomyslným vrcholem sezony pak bylo vystoupení na mezinárodním operním festivalu Smetanova Litomyšl s inscenací Prodaná nevěsta. „O představení byl velký zájem, hlediště bylo zaplněné, diváci postávali i na ochozech. Od zástupců festivalu jsem se setkal jen s pozitivními ohlasy," upozornil režisér Michael Tarant.
Do třetice má za sebou vydařený rok baletní soubor MDO. Ten loni v září vůbec poprvé ve své historii vystoupil v pražském Stavovském divadle. Představení Frida bylo beznadějně vyprodané. Sólisté Renáta Mrózková a Michal Kováč se za své výkony v inscenacích Frida, resp. Sen noci svatojánské probojovali do širších nominací na Ceny Thálie 2011. Mrózková navíc letos v dubnu obdržela Cenu Olomouckého kraje za výjimečný počin roku v oblasti divadla. Na přelomu roku absolvoval soubor úspěšné turné po Německu s inscenací Louskáček.
Foto popis| Jedním z divácky nejatraktivnějších titulů uplynulé sezony byl balet Sen noci svatojánské. Michal Kováč (na snímku vlevo) si za roli Puka vysloužil nominaci na Cenu Thálie.
Foto autor| Foto: MDO
Foto popis| Také v uplynulé sezoně se těšil velkému zájmu publika muzikál Sugar. Představitelka titulní role Martina Šnytová si zahraje i v prvním premiérovém titulu nové sezony, muzikálu Noc na Karlštejně.
Foto autor| Foto: Jiří Doležel
Region| Střední Morava
Publikováno| Olomoucký deník; Příloha – S deníkem do divadla; 54
Publikováno| Prostějovský deník; Příloha – S deníkem do divadla; 54
Publikováno| Šumperský a jesenický deník; Příloha – S deníkem do divadla; 54
Publikováno| Přerovský a hranický deník; Příloha – S deníkem do divadla; 54