Na Nové scéně bude uvedena kanadská inscenace s hudbou Aleše Březiny

WEB, Datum: 19.03.2019, Zdroj: protisedi.cz, Autor: Velvyslanectvím Kanady, Návštěvnost: 44 842

Na pouhé dva večery na začátku července zavítá do Prahy kanadské divadlo Theaturtle, které zde uvede novou inscenaci CHARLOTTE: Tříbarevná hra se zpěvy (CHARLOTTE: A Tri-Coloured Play with Music). Na Nové scéně Národního divadla představí fascinující příběh mladé talentované židovské malířky Charlotte Salomon, která stejně jako nespočet dalších nepřežila koncentrační tábor v Osvětimi. Budoucím generacím však zanechala strhující dílo, jež vytvořila ve francouzském exilu – dramatizovanou autobiografii v téměř osmi stech obrazech s názvem Leben oder Theater? (Život, nebo divadlo?). Dílo i silný příběh mladé umělkyně se staly inspirací mezinárodního tvůrčího týmu: českého skladatele Aleše Březiny, britské scénografky a režisérky Pamely Howard a kanadského libretisty a herce Alona Nashmana. Vznikl tak komorní operní muzikál pro sedm zpěváků a čtyři instrumentalisty, v němž je ve vzácné harmonii zachována rovnováha slova, obrazu a hudby.

„Jsem velmi rád, že se toto dílo u nás představí. Ten příběh je neuvěřitelně silný, najdeme v něm hledání a tápání dospívající dívky a ženy, a taky rodinné tragédie, radosti života i blížící se čiré zlo. Je tam řada hudebních stylů, jejichž významy se ale různě posouvají a samozřejmě jsou okamžiky, kdy tou nejsilnější hudbou je ticho,” říká autor hudby Aleš Březina, známý širokým záběrem svých tvůrčích aktivit zahrnujících mimo oceňovaných komorních oper i koncertní, jevištní a filmovou hudbu. Stejně důležitý podíl na výjimečném emocionálním vyznění představení má práce libretisty Alona Nashmana i výtvarné řešení a režie Pamely Howard, která dokázala zhmotnit svět Charlottiných obrazů přímo před očima diváků. Pamela Howard je u nás známá hlavně díky svému působení na Pražském Quadriennale. Klíčových je i jedenáct performerů, zpěváků a hudebníků z žánru opery a alternativní hudební scény. „To nám umožnilo jako prvním dodržet při zpracování Charlottina příběhu tu formu, kterou mu ve svém díle dala – totiž singspielu,“ dodává Alon Nashman.

CHARLOTTE: Tříbarevná hra se zpěvy bude uvedena na Nové scéně Národního divadla 1. a 2. července.

Inscenace bude mít premiéru v červnu v Amsterdamu, následně bude uvedena na festivalu Jaffa v Tel Avivu. Po pražském uvedení zamíří také na Národní festival Smetanova Litomyšl. Představení budou uváděná v angličtině s českými titulky.

„Díla jako CHARLOTTE: Tříbarevná hra se zpěvy otevírají nové pohledy na dobu, do níž se nám nechce vracet, avšak právě tím mají zásadní význam pro přežití lidského ducha.“ Takto výstižně pojmenovává mezinárodní projekt, jehož jádro tvoří tvůrčí tým osobností z České republiky, Kanady a Spojeného království, kanadský časopis Wholenote. „Život, nebo divadlo?“ tak nazvala Charlotte Salomon, mladá berlínská umělkyně židovského původu, sérii bezmála osmi set kvašů doprovázených texty a hudebními odkazy. Vytvořila je ve Francii, kam ji rodiče poslali v naději, že zde bude v bezpečí, v letech 1941 – 1942. Deportaci do Osvětimi se však nevyhnula, ale ještě předtím stihla předat šestadvacetiletá Charlotte celé své dílo místnímu lékaři se slovy: „Dobře se o ně starejte… Je to celý můj život.“ Cyklus děl, který se jako zázrakem celý dochoval a dnes je součástí sbírek Židovského historického muzea Amsterdam, zachytil vnitřní život dospívající mladé ženy v době nástupu nacismu, navíc poznamenaný stínem několika sebevražd v rodině. Získal si pozornost médií, historiků i veřejnosti a již vícekrát byl umělecky ztvárněn.

Autorský tým v tomto případě však poprvé použil tu formu, kterou jeho mladá autorka před bezmála 80 lety zamýšlela: CHARLOTTE: Tříbarevná hra se zpěvy je singspiel, tedy tvar, v němž mají hudba, zpěv, slovo, pohyb a výtvarná složka stejně důležitou roli. Renomovaný kanadský herec Alon Nashman ve svém libretu dokázal mistrně navodit atmosféru absurdity, popsat klopotné dospívání a předčasnou lásku, které formovaly Charlottino mládí, stejně jako její horečnatou aktivitu ve francouzském exilu. Významný český skladatel Aleš Březina složil originální hudbu, hrající v intimním vyprávění klíčovou roli. Scénografka a režisérka Pamela Howard, autorka průlomové knihy „Co je scénografie?“ vykresluje divadlo, stejně jako to ve svém ohromujícím díle dělala sama Charlotte ve třech barvách: červené, žluté a modré. Díky sugestivní práci s barvou a světlem se na jevišti divákům Charlottin svět zpřítomňuje přímo před očima. „ Autobiografické dílo Charlotte Salomonové na jevišti exploduje v jásavý tříbarevný ohňostroj,“ napsal britský Jewish Ranaissance.

Inscenace byla poprvé prezentována v rámci workshopu v roce 2017 na nejvýznamnějším kanadském divadelním festivalu Luminato v Torontu a na festivalu Scenofest při World Stage Design v Taipei.

Produkce: Společnost Theaturtle ve spolupráci s Canadian Stage Company, Toronto (Matthew Jocelyn, umělecký ředitel), Isabel Bader Centre for the Performing Arts Centre, Kingston (ředitelka Tricia Baldwin).

Theaturtle děkuje za podporu Kanadské radě pro umění, Ontarijské radě pro umění, Radě pro umění v Torontu, nadaci Bulmash-Siegel Fund, Sir Jack Lyons Charitable Trust a dalším.

Inscenace bude v Praze uvedena ve spolupráci s Národním divadlem, Národním festivalem Smetanova Litomyšl a Velvyslanectvím Kanady.

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz