Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Na operním festivalu zmizel orchestr

TISK , Datum: 28.06.2019 , Zdroj: Právo , Strana: 11 , Autor: Zdeněk Seiner , Vytištěno: 120 817 , Prodáno: 69 166 , Rubrika: Severovýchodní Čechy , Země: Česko

Na 61. Národním operním festivalu Smetanova Litomyšl se letos experimentuje.

Poprvé orchestr nehrál na jevišti, ale nechal se ukrýt v nedaleké zámecké jízdárně a zvuk byl přenášen na scénu na zámeckém nádvoří.

Stalo se tak při představeních rockové opery Jesus Christ Superstar. Experimentu se podvolil Soubor a orchestr operety/muzikálu Národního divadla moravskoslezského Ostrava. „Zámecké nádvoří má složitou akustiku. Pro klasickou hudbu téměř ideální, pro přesahové, amplifi kované pořady velmi obtížnou. Delší dozvuk násobí hlasitost, rozmazává srozumitelnost, zvýrazňuje některé nástroje,“ vysvětlil netradiční počin ředitel Smetanovy Litomyšle Jan Pikna.

Po dva dny 25. a 26. června si tak organizátoři festivalu vyzkoušeli novinku, přímý přenos hudby i obrazu z nedaleké zámecké jízdárny. Zatímco jízdárna vypadala jako nahrávací studio plné hudebníků, jeviště na nádvoří ovládala více jak padesátka herců, zpěváků a tanečníků. Hudební doprovod pomocí optických kabelů do nádvoří dorazil již dokonale smíchaný, vyvážený a v optimální hlasitosti tak, aby byl příjemný a zpěvákům bylo dobře rozumět. Diváci mohli sledovat orchestr na dvou obrazovkách po stranách jeviště.

Práce pro skutečného zvukového mistra

Zvukovou režii měl na starosti známý zvukový mistr Petr Košař, který v minulosti vytvořil sound designy pro inscenace My Fair Lady, Hello Dolly, Superhvězda Mařenka, Sny z Nového Yorku, Sugar (Někdo to rád horké), Klec bláznů, Anděl s ďáblem v těle, Rosemarie, Viktor/Viktorie, Juno a Avos, Rusalka muzikál, Popelka, Za zvuků hudby, Chicago, West Side Story, Noc na Karlštejně, Jekyll & Hyde, Les Misérables – Bídníci, Miss Saigon, Producenti, Limonádový Joe a Čardášová princezna.

„Tato inscenace je výjimečná. Všechna dosavadní uvedení totiž více či méně vycházela z ozvěn původní verze v pražském divadle Spirála. Ostravský Ježíš představuje zcela novou generaci herců a zpěváků, a to nejen z Česka, ale i ze Slovenska. Navíc jsme získali práva na uvedení jedné písně, která se objevila jen v původním filmu, ale na českém jevišti dosud nezazněla,” řekl Právu Michael Prostějovský, autor původního českého přebásnění rockové opery.

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz