Národní divadlo představilo novou Prodanou nevěstu

25.6.2008 Právo str. 16 Kultura

Pražské Národní divadlo uvádí premiéry smetanovských inscenací na závěr sezóny v rámci festivalu Smetanova Litomyšl. Po Tajemství a Hubičce došlo letos na Prodanou nevěstu, jejíž nová nastudování se v ND objevují se stále větší frekvencí.
Ve dvou premiérách zazněla na nádvoří litomyšlského zámku Prodaná nevěsta pod taktovkou slovenského dirigenta Ondreje Lenárda, přičemž výkon orchestru a sboru patřil k pozitivům inscenace, jež jinak vyvolává otazníky jak nad pěveckou úrovní sólistických výkonů, tak i nad novou inscenační podobou.
Mařenku zpívala na druhé premiéře Pavla Vykopalová, a přestože její hlas není pro tuto roli ideální, lze její půvabnou Mařenku akceptovat především pro intonačně čistý, emotivně a výrazově přesvědčivý projev. To bohužel nelze říci o Miroslavu Dvorském, který Jeníka od počátku do konce zpíval silácky, bez dynamiky, s ukřičenými výškami a minimem citu.
Zklamáním byl i Kecal Zdeňka Plecha, který měl problém se základním rytmickým zvládnutím partu, natož aby se věnoval jemným pěveckým finesám postavy, jež svým zjevem i chováním příliš nepřipomínala venkovského dohazovače.
Václav Lemberk má pro Vaška dobré pěvecké předpoklady, v Litomyšli ale zněl jeho hlas až příliš křehce, "namlouvací" duet s Mařenkou působil ploše a bezvýrazně. Výklad Vaška jako primitiva, který musí několikrát upadnout, ještě než začne zpívat, je zjevným omylem.
Koncepci režisérky Magdaleny Švecové a scénografa Davida Matáska lze seriózně hodnotit až po provedení na scéně ND, nicméně ani v Litomyšli nešlo přehlédnout fakt, že u-rampy představující obilná pole jevištní akci spíše překážejí, než aby ji provokovaly, a že postavy jednají bez herecky vystavěných situací a vztahů. Ale o tom více na podzim. Festivalovým publikem byla nová Prodaná nevěsta přijata celkem příznivě.

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz