NdB – Evžen Zámečník: Ferda Mravenec

Search
Close this search box.

WEB , Datum: 14.08.2020 , Zdroj: ceskenovinky1.eu , Strana: 0 , Autor: Svetozár Plesník , Datum importu: 14.08.2020 08:03 , RU / den: 5 000 , Celková návštěvnost: 5 000 , Země: Česko

Opera je zpět! – Po vynucené odmlce se znovu otevírají dveře do kouzelného světa operních představení a brněnský soubor do sezony 2020/2021 vykročí rovnou premiérou dětské opery Ferda Mravenec.

Určitě ho znáte! Jeho poznávacím znamením je červený šátek s černými puntíky kolem krku, kamarádí se s Broukem Pytlíkem a pokukuje zamilovaně po Berušce Sedmitečné. Vždycky má dobrou náladu, ví si se vším rady a každému rád pomůže. Prostě ideální hrdina dětské opery.

Kultovní kreslená postavička z knížek Ondřeje Sekory s příběhy z broučí říše inspirovala brněnského skladatele a dirigenta Evžena Zámečníka (1939–2018), jak sám říkal, ke hře na operu pro malé a velké. Evžen Zámečník se narodil ve Frýdku-Místku, ale velká část jeho umělecké kariéry byla spojena s Brnem a jeho Národním divadlem. Vystudoval zde konzervatoř a JAMU, v roce 1963 se stal členem tehdy ještě Státního divadla, nejprve jako houslista orchestru zpěvoherního souboru a posléze operního souboru. V letech 1971–1981 působil ve Filharmonii Brno a do brněnské opery se vrátil v letech 1989–1994 jako její dramaturg. Opernímu žánru se začal jako skladatel věnovat už během studií na JAMU, kterou absolvoval Fraškou o kádi, jednoaktovou buffo operou, která se dočkala řady inscenací. Dětská opera Ferda Mravenec, která měla v brněnském divadle svou světovou premiéru v roce 1977, se setkala s velkým úspěchem a během dvou let se odehrálo 90 repríz. Později k ní Evžen Zámečník napsal pokračování Brouk Pytlík pro pražské Národní divadlo.

Na co se mohou děti těšit, prozradili režisérka Magdalena Švecová a scénograf David Janošek:

Hlavně na sympatického uličníka Ferdu Mravence, okouzlující Berušku a mírně zmateného Brouka Pytlíka! Na jezdící šnečí domek, mnoho dětiček Ploštice Ruměnice a spoustu všelijakých druhů hmyzu. Také se děti dozvědí, co je to vlastně opera a čím je zvláštní. Mladším dětem budeme vyprávět malé příběhy, které možná znají z knížek Ondřeje Sekory. A prozradím, že chystáme několik vtípků i pro ty starší, stejně jako pro jejich rodiče.

Magdalena Švecová

Na kouzelný, pestrý, barevný, malebný svět květin a brouků, akrobacii, kouzla, balonky, konfety, třpyt, světýlka, efekty, skvělé obsazení a troufnu si říct celkově na radostnou zábavnou podívanou plnou pohybu, hemžení a překvapení…

David Janošek

Jak se pracuje nejen na opeře pro děti, ale i s dětmi, protože Dětský sbor Brno je důležitou součástí inscenace, prozradil dirigent Jakub Klecker:

Práce s dětmi mě vždy nesmírně bavila a naplňovala. Obdivuji jejich spontánnost a nadšení, které mi často chybí u dospělých umělců. Jsem velmi rád, že mohu společně s našim týmem připravit opravdu ryze dětskou operu, která se těšila velkému zájmu publika již při svém vzniku a nyní se vrací, po více jak 40 letech, na jeviště Janáčkova divadla.

Když jsem studoval obor dirigování na brněnské Konzervatoři, ředitelem byl tehdy autor Ferdy Mravence, skladatel Evžen Zámečník. Jeho hudební vyjadřování ve Ferdovi je velmi úzce spjato se samotným dějem. Pan skladatel nejdřív představí, co to vlastně opera je, kdo všechno se na přípravě opery podílí. Potom se rozehrává samotný příběh. Mladý posluchač má možnost v orchestru zaslechnout nejen klasické nástroje (housle, kontrabas, flétnu, trubku), ale když bude pozorný, uslyší také třeba elektrickou kytaru, foukací harmoniku, řehtačku, píšťalku a mnoho dalších speciálních hudebních nástrojů.

MgA. Adéla Biravská

Ferda Mravenec

D ě tsk á opera o osmi obrazech

Hudba Ev ž en Z á me č n í k

Libreto Rudolf

Žá k

Hudební nastudování Jakub Klecker

Dirigenti Jakub Klecker / Pavel Šnajdr

Režie Magdalena Švecová

Scéna David Janošek

Kostýmy Zuzana Přidalová

Světelný design Pavla Beranová

Choreografie Martin Pacek

Sbormistři Zuzana Kadlčíková Pirnerová, Valeria Maťašová

Osoby a obsazení

Ferda Mravenec Tomáš Kořínek / Peter Račko

Beruška sedmitečná Tereza Kyzlinková / Andrea Široká

Brouk Pytlík Roman Hoza / Igor Loškár

Ploštice růměnice Jana Hrochová /Václava Krejčí Housková

Cvrček Petr Levíček / Vít Nosek

Pavouček Michael Robotka / Pavel Valenta

Čmelák heligonista /

Soudce Nosatý brouk Jan Šťáva / Jiří Sulženko

1. kovařík Martin Kotulan / Robert Musialek

2. kovařík Petr Karas / Kornél Mikecz

Hlemýžď Tadeáš Hoza / David Nykl

Roháč Petr Karas / Jiří Miroslav Procházka

1. škvor Martin Pavlíček / Pavel Valenta

2. škvor Zdeněk Nečas / Ivo Musil

Ploštička Julie Šebestová / Sára Benešová

Zlatohlávek Patrik Földeši / Lukáš Hlavatý

Kvapník Vojtěch Orenič

Přísedící Martin Novotný / Milan Řihák

Pohybové a taneční role Viktorie Georgievová, Karolína Juráčková, Lucie Lioliasová, Klára Jelínková, Kristýna Svítilová, Petra Šimberová, Kristýna Štarhová, Alžbeta Trembecká, Kristián Král, Luděk Mrkos

Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB, Dětský sbor Brno

Premiéra 22. srpna 2020, Janáčkovo divadlo

Reprízy: 23. 8., 12. 9., 16. 12., 20. 12., 28. 12. 2020, 21. 2., 10. 4., 9. 5., 28. 6. 2021

Vhodné pro děti 5-12 let

Součástí představení 23. 8. 2020 je od 17h výtvarná dílna pro děti ve spolupráci s Moravským zemským muzeem.

Inscenační tým

Jakub Klecker pod vedením Jiřího Bělohlávka a Tomáše Koutníka vystudoval HAMU v Praze. Významnou část jeho umělecké činnosti vždy tvořila operní tvorba. S tuzemskými divadelními soubory v Brně, Ostravě, Praze i jinde provedl na padesát operních titulů. Od roku 2004 je kmenovým dirigentem souboru Janáčkovy opery Národního divadla Brno, v posledních pěti letech také působil na pozici hudebního ředitele opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde nastudoval několik vzácně uváděných titulů – operu-film Tři přání aneb Vrtkavosti života Bohuslava Martinů, Šostakovičovu Lady Macbeth Mcenského újezdu či Osud Leoše Janáčka, který byl také zaznamenán Českou televizí a Českým rozhlasem. V rámci oslav 100. výročí od založení ostravského divadla premiéroval v říjnu 2019 novou inscenaci Dvořákovy Rusalky. Jakub Klecker také pravidelně spolupracuje s Národním divadlem v Praze, kde uvedl mj. Figarovu svatbu, Carmen či Příhody lišky Bystroušky. Hostoval ve Státním divadle v Norimberku, je prvním dirigentem, který na Arabském poloostrově (konkrétně v Ománu) uvedl v roce 2014 Dvořákovu Rusalku, a v roce 2017 debutoval s Mozartovou operou

Figarova svatba v polské Vratislavi. Vícekrát – a často i pravidelně – hostoval u většiny symfonických orchestrů v České republice a na Slovensku. V letech 2007 a 2009 vedl Filharmonii Brno na koncertním turné po Japonsku, vystupoval rovněž na předních hudebních festivalech, jako je Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Janáček Brno, Svatováclavský hudební festival či Rheingau Musik Festival (Německo). Často spolupracoval i s Moravskou filharmonií a v roce 2015, v pouhých 33 letech, absolvoval svůj celkově tisící koncert právě s Moravskou filharmonií, a to na festivalu Petera Dvorského v Jaroměřicích nad Rokytnou. Od září 2019 je šéfdirigentem Moravské filharmonie Olomouc. Jakub Klecker žije s rodinou v Brně, kde již od roku 2015 vyučuje dirigování orchestru na Hudební fakultě JAMU. Řadu let je spojován i s Kantilénou, brněnským sborem dětí a mládeže při Filharmonii Brno, ve které začínal jako zpěvák. V posledních 15 letech vedl těleso jako umělecký ředitel a hlavní sbormistr a získal mnoho mezinárodních ocenění na prestižních sborových soutěžích.

Magdalena Švecová vystudovala nejprve hru na housle na konzervatořích v Českých Budějovicích a v Praze, dále na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. V roce 2004 absolvovala na JAMU v Brně obor operní režii ve třídě doc. Aleny Vaňákové. Komorní opera JAMU uvedla například její inscenace Milhaudovy

Opuštěné Ariadny a Osvobozeného Thésea, Žirafí operu Markéty Dvořákové, Počátek románu a balet Rákós Rákoczy Leoše Janáčka (premiéra v rámci Mezinárodního festivalu Janáčkovo Brno 2004). K dalším jejím inscenacím patří Krčkova elektroakustická opera Nevěstka Raab (2003) a Stravinského Příběh vojáka (2005), který byl zahajovacím představením po rekonstrukci otevřeného divadla Reduta v Brně. Pro Divadlo J. K. Tyla v Plzni nastudovala Donizettiho Dona Pasquala (2005), Mozartovu Figarovu svatbu (2007), Dvořákova Jakobína

(2010) a Krčkovu operu Šaty, jaké svět neviděl (2014). Pro Národní divadlo v Praze vytvořila novou podobu opery B. Smetany Prodaná nevěsta (2008) a Figarovy svatby (2018) a spolupracovala na uvedení Brittenovy N oemovy potopy (2016). V Národním divadle Brno režírovala Nápoj lásky (2017). V rámci festivalu Smetanova Litomyšl byla v letech 2012 a 2013 uvedena její inscenace barokní opery H. Purcella The Fairy Queen a pro ročník 2015 nastudovala act de ballet J. P. Rameaua Pygmalion. Spolupracuje také s Festivalem komorní hudby v Českém Krumlově, pro který nastudovala dvě inscenace v rámci projektu Barokní noc 2015 a 2016. Pro Jihočeské divadlo vytvořila koláž Don G. (2018). V loňské sezóně spolupracovala s Národním divadlem v Praze na uvedení Brittenovy Noemovy potopy. Vyučuje operní herectví na Plzeňské konzervatoři a specializuje se na jevištní pohyb v rámci hudebně dramatického žánru. Od roku 2015 také působí jako moderátorka pořadu Noční Mikroforum v Českém rozhlase.

David Jano šek vystudoval Střední školu umění a designu v Brně, obor Design nábytku a interiéru, kde však už od druhého ročníku výrazně inklinoval k divadlu a scénografii. Maturoval zde v roce 2009 výpravou k inscenaci

Rusalka. Následovalo studium Vyšší odborné školy restaurátorské na oboru Konzervování a restaurování nábytku a nepolychromované dřevořezby, kterou absolvoval v roce 2012 a kterou od 3. ročníku studoval souběžně s činoherním herectvím na Janáčkově akademii múzických umění. Absolvoval v roce 2015 a krátce na to se stal členem činoherního souboru Národního divadla moravskoslezského. Momentálně pracuje jako herec a scénograf na volné noze.

Od roku 2012 vytvořil řadu výrazných výprav pro Hudebně-dramatickou laboratoř Divadlo na Orlí v Brně –

M édeia, Slzy no že, Zhasnut í, Impres ário v konc ích, Ďábelsk ý holi č Sweeney Todd, Zlat á br ána otev řen á, Kinov ály, Orfeus a Eurydika a Kouzeln á fl étna. Od roku 2016 spolupracuje s divadly napříč republikou – Národním divadlem Brno – Kocour v bot ách, Amadeus Mozart ; Národním divadlem moravskoslezským –

Robert ďábel, Bludn é balvany, Tajemstv í, Teror, Zob, zob, Zoban ; Moravským divadlem Olomouc – D ům Bernardy Alby, Zvonky cornevillsk é, Mamzelle Nitouche, Vzpoura nev ěst, Spla šen é n ůžky ; Komorní scénou Aréna – Slepice ; Starou arénou – V ánoce u Ivanovov ých, Hotel Infercontinental, Pekingsk á kachna, P ásmo/K óta 6893 ; Slezským divadlem Opava – Mamzelle Nitouche, Arizona lady, Pt ák Ohniv ák, Čarost řelec ; Divadlem Polárka – Nasreddin/En šp ígl, Siddhartha, Homo Zabijens ; Jihočeským divadlem v Českých Budějovicích – Jej í pastorky ňa ; Pantheon production – Vesel é Velikonoce, Dokud n ás milenky nerozd ěl í ; Divadlem Mír – R áno po tom, Lakomec ; Buranteatrem – V ěž ; Divadlem loutek Ostrava – Muminci, Čarod ěj ův klobouk ; Brněnskou filharmonií – V ít ězstv í nad sluncem ; Městským divadlem Zlín – Mikve, Saturnin ; Divadlem Petra Bezruče – Heda Gablerov á/Teorie dosp ělosti, Mistr a Mark étka ; Slovácké divadlo – Tom na farm ě a další. Na Slovensku spolupracoval se Státní operou Banská Bystrica a se Slovenským národním divadlem. Coby herec momentálně spolupracuje s Letními Shakespearovskými slavnostmi v Praze a Ostravě, Národním divadlem moravskoslezským, Národním divadlem a Divadlem Spejbla a Hurvínka v Praze. Mimo hraní a scénografii se věnuje řezbářství, práci ve filmu a reklamě a pedagogické činnosti.

Scénická a kostýmní výtvarnice Zuzana Přidalová vystudovala obor Propagační výtvarnictví – výstavnictví na Střední škole uměleckých řemesel v Brně a poté scénografii na JAMU ve třídě prof. Jána Zavarského. Studium na JAMU absolvovala muzikálem Muž z kraje La Mancha v Městském divadle Zlín, kde pokračovala ve spolupráci i na dalších inscenacích. V roce 2004 stála u zrodu olomouckého divadla Tramtárie, pro které vytvořila grafický design a scénografie k prvním inscenacím. K dalším divadlům, se kterými pravidelně spolupracovala, patří jak alternativní, tak klasické brněnské scény Divadlo Polárka, Buranteatr, Divadlo v 7 a půl, Národní divadlo Brno. Věnuje se tvorbě jak činoherních tak muzikálových inscenací pod vedením režisérů Hany Mikoláškové, Petr Štindla, Ondřej Elbela, Martin Františáka, Michala Zetela na scénách Slováckého divadla, Divadla Šumperk, Horáckého divadla v Jihlavě, Klicperova divadla v Hradci Králové, Divadle Petra Bezruče, Švandova divadla v Praze. V roce 2010 – 2012 úzce spolupracovala s Pražským komorním divadlem pod vedením Dušana Pařízka. Operní inscenace vytváří s režiséry Magdalenou Švecovou, s níž spolupracovala v Divadle J. K. Tyla v Plzni na několika operních inscenacích ( Figarova svatba, Jakobín, Šaty jaké svět neviděl ), pro Jihočeské divadlo operní koláž Don G. (2018), pro Národní divadlo v Praze vytvořila kostýmy k Smetanově Prodané nevěstě (2008), či režisérem Tomášem Studeným pracovali na moderní opeře Powder Her Face (2016) v NDB v divadle Reduta, Trubadúrovi na Otočném divadle Český Krumlov (2017). S režisérem Dominikem Benešem se podílí na tvorbě oper od roku 2012, kde v Divadle J. K. Tyla inscenovali Tajemství, Hoffmanovy povídky, Parodie nebo v Divadle F. X. Šaldy v Liberci Dona Pasquala, Kouzelnou flétnu ve Štátné opeře Bánská Bystrica či v Národním divadle Praha dvojinscenaci Slavík a Jolanta.

Martin Pacek je absolventem pražské taneční Konzervatoře a HAMU (obor choreografie a režie). V roce 1991 založil Taneční divadlo Bufo, kde jako umělecký vedoucí, choreograf a režisér vytvořil bezmála 10 celovečerních inscenací pohybového divadla. Od roku 1995 je pedagogem DAMU, kde v současné době působí ve funkci vedoucího Kabinetu pohybové výchovy. Jako choreograf a režisér spolupracuje s řadou pražských i mimopražských divadel. Dlouhodobě spolupracuje s Horáckým divadle v Jihlavě nebo s Divadlem F. X. Šaldy v Liberci, kde se spolupodílel na inscenacích Jak se vám líbí (W. Shakespeare, režie: M. Glaser), Hamlet (W. Shakespeare, režie P. Palouš) nebo Naši furianti (L. Stroupežnický, režie: Š. Chaloupka). Je spoluzakladatelem originálního pohybového Divadla Veselé skoky (spolu s Janou Vašákovou a Miroslavem Hanušem), jehož inscenace Na hlavu získala na festivalu v Sarajevu hlavní cenu festivalu a cenu poroty. Jako režisér připravil inscenaci Figaro, lazebník sevillský (2016) pro Divadlo Aqualung, jako choreograf se podílel např. na inscenacích Podivuhodné cesty Julese Verna (2015, Národní divadlo Nová scéna), V+W Revue (2014, Městská divadla pražská), 60’s aneb šedesátky (2017, Divadlo ABC), Mrtvé duše (2014, Městské divadlo Brno), Brněnské kolo (2017, Městské divadlo Brno), Mendel aneb Vzpoura hrášků (2015, Městské divadlo Brno), Netopýr (2017, Klicperovo divadlo Hradec Králové), Monty Python’s Spamalot (2014, Divadlo F. X. Šaldy Liberec), Hra o pyžama (2016, Slovácké divadlo Uherské Hradiště).

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2023
Designed by: wwworks.cz