Než odletí do USA, bude dirigovat v Náměšti

Search
Close this search box.

 

15.6.2011 Mladá fronta DNES str. 4 Vysočina
Pavel Pokorný

 

Mezinárodně žádaný umělec Tomáš Netopil před dnešním koncertem na Vysočině vzpomíná i na své hudební kořeny

NÁMĚŠŤ NAD OSLAVOU Šéfdirigent orchestru Národního divadla v Praze Tomáš Netopil bude dnes od 19.30 hodin debutovat na festivalu Concentus Moraviae na nádvoří náměšťského zámku. Pod jeho taktovkou vystoupí Pražská komorní filharmonie se sólisty.

Od houslí za dirigentský pultík

„Není to debut v pravém slova smyslu – jako dirigent jsem sice doposud na festivalu Concentus Moraviae nevystupoval, ale jako houslista, když jsem byl ještě členem Talichova komorního orchestru, jsem na něm hrál, tuším na koncertě v Kyjově někdy na konci 90. let," vzpomíná Netopil.
Mezinárodně uznávaný dirigent zároveň popisuje svoji cestu od houslí za dirigentský pultík: „Studoval jsem housle na konzervatoři v Kroměříži. Tam už jsem však začal pokukovat po dirigování, které jsem pak studoval i soukromě u Miloše Alexandra Machka; pokračoval jsem v dirigentských studiích na pražské AMU. V současnosti se k houslím vracím již velice málo." Netopil je nyní respektovaným a velmi žádaným dirigentem.

Orchestr se silnou ‚baterií‘ bicích

„Na koncert v Náměšti se velmi těším. Se sólisty – Romanem Patočkou a Jiřím Bártou – budu spolupracovat poprvé. Nepochybuji o tom, že pro obecenstvo bude Roszův dvojkoncert skutečně příjemným překvapením. Rosza napsal zajímavou koncertantní sinfonii pro dva sólové nástroje; doprovodí je velký orchestr se silnou ‚baterií‘ bicích. Sice není obecně známým skladatelem, ale v poslední době je o něm slyšet více a více. Jeho koncertantní sinfonia je opravdu výjimečná," upřesňuje Netopil.
Pečlivě sestavený ‚scénář‘ koncertu Netopil koncipoval společně s hlavním dramaturgem festivalu Alešem Březinou. „Spojení Novákovy Slovácké svity, kterou mnozí – aniž vědí – dobře znají, Beethovenovy šesté symfonie a Roszova dvojkoncertu je rozhodně netradiční a funguje skvěle. Doufám, že naše dramaturgie splní očekávání posluchačů. Myslím si, že budou těmito díly i jejich propojením nadšeni," předesílá Netopil.

Novákova Slovácká svita = klenot

Slavný mladý dirigent slýchával Novákovu Slováckou svitu již coby kluk z rozhlasu, kdy bývala součástí rozmanitých odpoledních koncertů. „Skladby zařazované do vysílání rozhlasu, například na stanici Vltava, mám zafixovány již od dětství. Troufám si podle toho také odhadovat, že podobné hudební vzpomínky může mít mnoho posluchačů klasických koncertů. Novákova Slovácká svita patří bezesporu mezi české hudební klenoty. Je to svým způsobem vzor stylizace lidové muziky, tanců, folklorních rytmů a právě i tím je blízká širšímu publiku," vyzdvihuje.
K tématu letošního ročníku festivalu (České sny – otisky a vzpomínky) přidává: „Když jsem byl kluk, kvalitní hudbu jsem díky rodičům poslouchal často. Volil jsem tedy dramaturgii rovněž ve vztahu ke svým vzpomínkám na skladby z dětství či z dob studií, kdy jsem byl prostřednictvím přátel z jižní Moravy zasvěcen do lidové tvorby a z ní vyplývajících inspirací." V dětství si pochopitelně zamiloval i Mozartovu a Beethovenovu hudbu. „Na první gramofonové desce, kterou jsem dostal, byly Mozartovy houslové koncerty. Pak samozřejmě došlo na jeho notoricky známé skladby, jakými jsou Malá noční hudba či Divertimento pro smyčce. Mezi mé první vlaštovky kontaktu s hudbou přirozeně patřil i Beethoven a jeho pátá symfonie – Osudová," vzpomíná.
Gramofonové desky si schraňuje Netopil neustále. K jejich poslechu shání i ‚staronový‘ přístroj: „Rozhodně si chci koupit nějaký gramofon, protože vím, že v dnešní době přichází renesance těchto nosičů," plánuje.

Na lidovou notu

Kombinaci Novákovy Slovácké svity a Beethovenovy Pastorální symfonie považuje dirigent za šťastnou především díky lidové notě, o níž se zmiňoval: „Oba autoři využili při kompozici lidové písně a popěvky či stylizace různých nálad. To je kouzlo těchto dvou partitur. V Beethovenově Symfonii č. 6 se ocitáme v příběhu, který nás vede od obyčejného života na venkově přes nejrůznější emoce a barvy přírody, živelnou radost lidových veselic či příchod letní bouřky a dospěje k mírumilovnému a poklidnému, v pravém slova smyslu ‚pastorálnímu‘ závěru," popisuje.
„S Pražskou komorní filharmonií jsem spolupracoval již loni na festivalu Smetanova Litomyšl," doplňuje. „Letošní sezonu jsem zahájil v Paříži, kde jsem dirigoval Janáčkovu Káťu Kabanovou. Poté jsem dirigoval Londýnskou filharmonii, po návratu do Prahy jsme v divadle čerstvě nastudovali Mozartův Únos ze serailu. Navíc střídám Prahu s Drážďany, kde se hraje Dvořákova Rusalka. Na zahajovacím koncertě festivalu Janáčkův máj v Ostravě jsem řídil tamní filharmonii. Na konci června odlétám do USA, kde budu studovat a řídit Verdiho operu Falstaff," vybírá Netopil, který poctí svým výkonem i Vysočinu.

Kvalitní hudbu jsem díky rodičům často poslouchal. Volil jsem proto dramaturgii i ve vztahu k vzpomínkám na skladby z dětství. »

PROGRAM Concentus Moraviae Náměšť nad Oslavou (nádvoří zámku, dnes od 19.30, cena vstupenek: 300 Kč/200 Kč) Pražská komorní filharmonie uvede pestrý program pod taktovkou dirigenta Tomáše Netopila, sólové party přednesou houslista Roman Patočka a violoncellista Jiří Bárta. Zazní Slovácká svita pro malý orchestr, op. 32 Vítězslava Nováka; Sinfonia concertante pro housle, violoncello a orchestr op. 29 Miklóse Roszy; Symfonie č. 6 F dur op. 68 – Pastorální Ludwiga van Beethovena. Poznámka: Více informací najdete na http://www.concentus-moraviae.cz nebo na http://www.tomasnetopil.com.

Foto popis| Krotitel letní bouře Tomáš Netopil, šéfdirigent orchestru Národního divadla v Praze, přivede emoce a barvy přírody k poklidu.
Foto autor| Foto: archiv TN

Regionální mutace| Mladá fronta DNES – českomoravska vrchovina

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2023
Designed by: wwworks.cz