WEB , Datum: 30.06.2019 , Zdroj: klasikaplus.cz , Strana: 0
O židovské malířce Charlotte Salomon zítra a pozítří na Nové scéně a pak v Litomyšli
21. června zazněla v Tel Avivu na mezinárodním festivalu Jaffa Fest inscenace CHARLOTTE: Tříbarevná hra se zpěvy, o které jsme psali zde. Českou premiéru bude mít zítra a pozítří od 20 hodin na Nové scéně Národního divadla a po pražském uvedení zamíří ještě 5. července na festival Smetanova Litomyšl. „Dobře se o ně starejte… Je to celý můj život.“
S těmito slovy předávala své opus magnum, dramatizovanou autobiografii v téměř osmi stech obrazech, mladá židovská umělkyně Charlotte Salomon spřátelenému lékaři před transportem z francouzského exilu do Osvětimi. Její životní dílo zůstalo jako zázrakem zachováno, ona sama takové štěstí neměla a koncentrační tábor nepřežila. Tento silný lidský a umělecký příběh zpracovali renomovaná britská režisérka a choreografka Pamela Howard, český skladatel Aleš Březina a kanadský libretista a herec Alon Nashman. „Život? nebo divadlo?“ tak nazvala Charlotte Salomon sérii kvašů doprovázených texty a hudebními odkazy. Vytvořila je ve Francii, kam ji rodiče poslali v letech 1941–1942 v naději, že tam bude v bezpečí. Cyklus děl je dnes součástí sbírek Židovského historického muzea v Amsterodamu. Zachycuje vnitřní život dospívající mladé ženy v době nástupu nacismu, navíc poznamenaný stínem několika sebevražd v rodině.
„Tvůrčí exploze Charlotty Salomon je pro interdisciplinární divadelní umělce velkou výzvou k experimentu a objevování divadelního jazyka, který uchová jedinečnost jejího díla a zároveň osloví dnešního diváka dokonalou souhrou zvuků, barev a slov,“ uvádí režisérka Pamela Howard a dodává: „Celá odpověď leží skrytá v Charlottině souboru kvašových maleb, které vytvořila s velkým vypětím a naléhavostí na samotném sklonku svého krátkého života – a to jen s použitím tří barev: červené, žluté a modré. Jednotlivé momenty Charlottina života se odkrývají podobně jako listy v její knize nebo jako mořské vlny, které ji provázely v posledních letech života v jihofrancouzském Villefranche-sur-Mer. Hudební přechody líčí její příběh od elitního dětství a mládí v Berlíně přes dospívání, probuzení milostného života až po exil a kradmá odhalení pečlivě střežených rodinných tajemství.”