Opera bez prázdnin – díky!

Search
Close this search box.

TISK, Datum: 09.08.2021, Zdroj: Lidové noviny, Strana: 8, Autor: HELENA HAVLÍKOVÁ, Vytištěno: 31 814, Prodáno: 25 066, Infotype: Nepojmenováno, Datum importu: 09.08.2021 02:19, Čtenost: 180 008, Rubrika: Kultura, AVE: 123 875,16 Kč, Země: Česko, GRP: 2,00

Tematické duplicity: Smetanova Litomyšl

Po dlouhých měsících koronavirové divadelní abstinence je léto operními produkcemi doslova napěchované.

V rámci letních festivalů se odehrávají jedinečné operní produkce, které tvoří významný dramaturgický i inscenační protipól vůči našim stálým souborům. Ačkoli tato „kamenná“ divadla mohla kvůli covidovým restrikcím z deseti měsíců hrát vlastně jen v září a v červnu a tvrdila, jak se nemůžou dočkat diváků, většinou si dopřávají prázdninové divadelní volno.

Letní festivaly, které mají odvahu zařadit do svého programu ve vlastní produkci tak náročný žánr, jakým je opera, ovšem rozvolnění využívají naplno. A během pouhých dvou prázdninových měsíců obohatily českou operní „krajinu“ o pět českých premiér, a dokonce jednu světovou, zatímco deset našich stálých souborů se v posledním desetiletí zmůže sotva na čtyři takové novinky za sezonu.

Znojemská pocta katastrofám

Původní operní inscenaci připravuje tradičně Hudební festival Znojmo. Jeho bohatý program měl letos motto Pocta živlům a katastrofám, které však ředitel festivalu Jiří Ludvík nepojímal fatálně, ale se svým nezlomným optimismem také jako hold hudbě, která i v těch nejhorších časech přináší radost.

Pro scénickou produkci bylo zvoleno duchovní oratorium Georga Philippa Telemanna Den posledního soudu. Spory alegorických i biblických postav byly v provedení orchestru a sboru Czech Ensemble Baroque pod vedením Romana Válka vzdálené suchopárným disputacím. Plné emocí s typickými barokními afekty rezonovaly s publikem zcela zaplněného kostela sv. Michala jako varování nejen před Božím hněvem, ale i jako varování člověka před sebou samým s nadějí návratu k pokoře před vesmírným řádem přírody a Boží prozřetelnosti.

Cesty z labyrintu

Smetanova Litomyšl kromě inscenací, které na zámecké nádvoří přivezou některá naše stálá operní divadla, už řadu let uvádí původní nastudování oper, které se hodí do půvabného rokokového zámku v Nových Hradech. Letos to byla Třikrát Ariadna, v nichž režisérka Magdalena Švecová pomocí nitě této zachránkyně Thésea z Minotaurova labyrintu provedla diváky skvěle zvolenými prostorami. Po Lamentu, dochovaném z Monteverdiho opery, ve kterém se na ostrůvku zámeckého jezírka s Theseovou zradou procítěně vyrovnávala Markéta Böhmová, bludiště tújí přírodního amfiteátru souznělo s labyrintem citů v melodramu Jiřího Antonína Bendy Ariadna na Naxu. Ve špýcharu večer vyvrcholil jednoaktovou operou Bohuslava Martinů Ariadna, v níž excelovala v titulní roli Kateřina Kněžíková a v roli Thésea Roman Hoza.

Roman Hoza, jeden z našich předních barytonistů, byl také oporou vůbec prvního uvedení Guzmána Antonína Rejchy, inspirovaného španělským pikareskním románem Matea Alemána. Program Olomouckých barokních slavností se tak podařilo obohatit nejen světovou premiérou skvěle vymyšlené rekonstrukce této komické opery, která se za Rejchova života nedočkala uvedení (protože představitel hlavní role považoval part za příliš náročný), ale i rozvernou inscenací na nádvoří Tereziánské zbrojnice. Mazanému šibalovi Guzmánovi sekundoval, jakkoli méně protřele a drze, jeho společník Pedrille ve vtipné a pěvecky suverénní interpretaci dalšího barytonisty z rodiny Hozů, Tadeáše.

Druhý olomoucký festival – Baroko – svůj 24. ročník zaměřil pod vedením Tomáše Hanzlíka a jeho Ensemble Damian na hudební produkce provozované pro olomouckého biskupa Wolfganga HanibalaSchrattenbacha. Program rozveselil operou Piráti – v tomto případě ovšem nešlo o rekonstrukci dobových pramenů, pro Tomáše Hanzlíka typickou, ale o novou operu tohoto všestranného „principála“ – vtipnou dobrodružnou komedii inspirovanou barokními buffami: Ve Schrattenbachových křesťanských vodách přepadají lodě islámští piráti. Jejich vůdce ovšem beznadějně propadne kouzlu obchodníkovy dcerunky, která nezapře školu svého otce a před zchudlým šlechticem dá přednost movitému Alimu – kontratenoristovi Bedřichovi Lévimu, který efektně střídal tenorové a altové polohy.

Bouře vášní a intrik

Ani letos nechyběla další tradiční prázdninová operní „atrakce“ – Barokní noc na českokrumlovském zámku. Kratochvíle s kejklíři, maskami, barokními hazardními hrami i schwarzenberskou gardou vyvrcholila v zámeckém barokním divadle tentokrát buffouNiccolyPicciniho La Schiava / Otrokyně. Záslužnou dramaturgickou linii tohoto festivalu s uváděním skladeb s vazbami na hudební život někdejších majitelů krumlovského panství však provedení souboru Capella Regia pod vedením Roberta Huga tentokrát příliš nepodpořilo. Příležitost blýsknout se v titulní roli perlivými koloraturami i energií v roli domnělé otrokyně si ovšem nenechala ujít Marie Fajtová.

Letní termín využila i Musica Florea se svým uměleckým vedoucím Markem Štrynclem. Ačkoli ten den Prahu křižovaly bouřky, večer na nádvoří Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění bouře vášní a intrik hřměly jen z opery Antonia Vivaldiho IlFarnace v replice barokního divadla FloreaTheatrum. V zašmodrchaném ději smyšleném kolem tohoto pontského krále, typickém pro žánr opery seria, triumfovali Zoltán Megyesi jako hrdý Farnace a Marta Infante jako jeho těžce zkoušená manželka Tamiri. Farnace zazní ještě v říjnu v rámci Lednicko-valtického festivalu, v letošním výročním roce zasvěcenému právě Vivaldimu.

Drag queen místo Stalina

Do hegemonie staré hudby na festivalech s operou vtrhlo se svou mladickou nespoutaností alternativní uskupení Run OpeRun režisérky Veroniky Loulové. Na místě bývalého pompézního Stalinova pomníku pod letenským kyvadlem se v režijním tandemu s Martinem Talagou zmocnila Verdiho Traviaty s transsexuálním dublem titulní hrdinky v nevázaném, ale i nemilosrdném světě drag queens.

Prázdninovým operním radovánkám ještě zdaleka není konec – na 9. ročníku letos redesignovaných Olomouckých barokních slavností, které po Tomáši Hanzlíkovi převzala Veronika Manová, se ještě na Svatém Kopečku chystá scénické provedení oratoria Karla Ditterse David. Na jubilejním 10. ročníku Festivalu Jarmily Novotné se park zámku Liteň rozezní Rusalkou Antonína Dvořáka ve špičkovém obsazení s Kateřinou Kněžíkovou v titulní roli a Janem Martiníkem jako Vodníkem. A za touto operou budou moci začátkem září putovat diváci také do lesoparku Divoké Šárky.

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2023
Designed by: wwworks.cz