Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Originální inscenace. Po Charlotte zůstala unikátní díla, židovská malířka ale Osvětimi neutekla

WEB , Datum: 27.06.2019 , Zdroj: echo24.cz , Strana: 0

Originální inscenace. Po Charlotte zůstala unikátní díla, židovská malířka ale Osvětimi neutekla

„Dobře se o ně starejte… Je to celý můj život.“ S těmito slovy předávala své opus magnum, dramatizovanou autobiografii v téměř osmi stech obrazech, mladá židovská umělkyně Charlotte Salomon spřátelenému lékaři před transportem do Osvětimi z francouzského exilu. Její životní dílo zůstalo zázrakem zachováno, ona sama takové štěstí neměla a koncentrační tábor nepřežila.

Prohlédněte si fotogalerii.

Tento neuvěřitelně silný lidský a umělecký příběh zpracovali renomovaná britská režisérka a choreografka Pamela Howard, český skladatel Aleš Březina a kanadský libretista a herec Alon Nashman do působivé inscenace CHARLOTTE: Tříbarevná hra se zpěvy, kterou uvedou již 1. a 2. července od 20:00 na Nové scéně Národního divadla.

V komorním operním muzikálu pro sedm zpěváků a čtyři instrumentalisty je ve vzácné harmonii zachována rovnováha slova, obrazu i hudby. Scénografka a režisérka Pamela Howard, doslova kreslí divadlo, podobně jako to dělala sama Charlotte. Maluje na jevišti barvou a světlem tak sugestivně, že se divákům Charlottin svět zpřítomňuje před očima. Oceňovaný kanadský herec Alon Nashman dokáže ve svém libretu navodit absurditu a klopotné dospívání formující mládí Charlotte Salomon, stejně jako horečnatou aktivitu jejích exilových let.

Významný český skladatel Aleš Březina složil originální hudbu, která hraje v intimním vyprávění stěžejní roli. Hlavní kvalitou tohoto „singspielu“ je naprostá souhra slova,obrazu a hudby. Je pojata jako výtvarná instalace obydlená performery, při níž Charlottiny obrazy ožívají. Jeden okamžik se přelévá do druhého podobně jako vlny na posledních obrazech Charlottina cyklu Život? nebo divadlo?

Inscenace CHARLOTTE: Tříbarevná hra se zpěvy vznikla v produkci kanadského divadla Theaturtle. Světová premiéra se uskutečnila před pár dny v Tel Avivu na mezinárodním festivalu Jaffa Fest. Po pražském uvedení následně zamíří 5. července na festival Smetanova Litomyšl.

Více informací a vstupenky na www.charlottesalomon.cz nebo na Facebooku www.facebook.com/charlotteTribarevnahra/. Představení budou uváděná v angličtině s českými titulky.

Charlotte Salomon, mladé berlínské umělkyně židovského původu, je autorkou série bezmála osmi set kvašů doprovázených texty a hudebními odkazy. Vytvořila je ve Francii, kam ji rodiče poslali v naději, že zde bude v bezpečí, v letech 1941–1942. Deportaci do Osvětimi se však nevyhnula, ale ještě předtím stihla předat šestadvacetiletá Charlotte celé své dílo místnímu lékaři. Cyklus děl, který se jako zázrakem celý dochoval a dnes je součástí sbírek Židovského historického muzea Amsterdam, zachytil vnitřní život dospívající mladé ženy v době nástupu nacismu, navíc poznamenaný stínem několika sebevražd v rodině.

Získal si pozornost médií, historiků i veřejnosti a již vícekrát byl umělecky ztvárněn. “Tvůrčí exploze Charlotty Salomon je pro interdisciplinární divadelní umělce velkou výzvou k experimentu a objevování divadelního jazyka, který uchová jedinečnost jejího díla a zároveň osloví dnešního diváka dokonalou souhrou zvuků, barev a slov”, říká režisérka Pamela Howardová v programovém textu.

„Celá odpověď leží skrytá v Charlottině souboru kvašových maleb, které vytvořila s velkým vypětím a naléhavostí na samotném sklonku svého krátkého života – a to jen s použitím tří barev: červené, žluté a modré. Jednotlivé momenty Charlottina života se odkrývají podobně jako listy v její knize nebo jako mořské vlny, které ji provázely v posledních letech života v jihofrancouzském Villefranche-sur-Mer. Hudební přechody líčí její příběh od elitního dětství a mládí v Smart Communication s.r.o. – reklamní a mediální agentura Berlíně přes dospívání, probuzení milostného života až po exil a kradmá odhalení pečlivě střežených rodinných tajemství,” dodala.

Pražská uvedení CHARLOTTE je také příležitost poznat přímo na divadelní scéně tvorbu přední britské scénografky a režisérky Pamely Howardové. V Británii je tato nositelka Řádu britského impéria za služby divadlu označována za „žijící legendu“ a „kmotru“ divadelního designu. Působící převážně v žánru opery a nového hudebního divadla. V současnosti v Londýně připravuje inscenaci The Ballad of the Cosmo Cafe v rámci Insiders/Outsiders Festival a v nedávné době vytvořila původní hudebně-divadelní představení s názvem Sing God a Simple Song ke 100. výročí narození Leonarda Bernsteina.

Její zcela zásadní kniha What is Scenography? vyšla v dubnu 2019 již ve třetím rozšířeném vydání. Pamela zastává čestnou pozici mezinárodního profesora divadla na Royal Welsh College of Music and Drama a působí jako hostující profesorka na Arts University Bournemouth. Na letošním Pražském Qudriennale zastupovala oficiální prezentaci Velké Británie v expozici Fragmenty / Žijící legendy.

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz