Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Ostravští přenesli Carmen do současnosti

3.7.2012 Svitavský deník str. 6 Svitavsko/Servis ZDENĚK VANDAS

Litomyšl – Operní soubor Národního divadla Moravskoslezského jde v posledních letech svými inscenacemi strmě nahoru.
Do Litomyšle přivezl tentokrát populární operní hit, Bizetovu Carmen, kterou na domovské scéně v Ostravě hraje úspěšně třetí sezonu. Slovenský režisér Marián Chudovský posunul děj do současné doby. Především kostýmy je zdůrazněna vojenská stránka příběhu, oblečení omladiny, která má v tomto díle nikoli nepodstatnou úlohu, také odpovídá dnešní době. Micaela zde není venkovskou dívkou, ale zralou ženou, která v moderním světlém kostýmu přichází zachránit Josého z tenat živelné Carmen. Zcela nově je inscenována závěrečná scéna opery, která po krásném dramatickém duetu vrcholí tím, že José Carmen probodne. Ve většině jiných inscenací se odehrává před arénou, v níž vítězí právě toreador Escamillo. Tady příběh vrcholí přímo uvnitř, takže vraždu sledují nejen skuteční diváci v hledišti, ale i ti na jevišti, kteří přišli na corridu. Slova Carmen „zavraždi mne, nebo pusť mne tam" tak ztrácejí poněkud logiku. Bizetova nádherná hudba tento nesoulad však dokonale eliminuje a když se výstup navíc dobře zahraje, je u publika vyhráno. Právě tento závěr vyšel v prvním večeru Lucianu Mastrovi v roli dona Josého herecky výtečně a velmi věrohodně. Však před pár lety zde Mastro s ostravským divadlem zpíval obdobně těžkou roli Dalibora. Po stránce pěvecké ho ve druhém představení Carmen ale skoro až zastínil Tomáš Černý, který je v Litomyšli už pravidelným hostem. V titulní roli Carmen se s úspěchem představily dvě pěvkyně, naši Janu Sýkorovou vystřídala v druhém večeru slovenská mezzosopranistka Zuzana Šveda. O postavě Micaely již řeč byla, zpívaly ji polská sopranistka Agnieszka Bochenek­Osiecka, resp. nám dobře známá Eva Dřizgová. Barytonovou roli Escamilla Bizet tak trochu upozadil, po efektním vstupním zpěvu mu napsal už jen výstup ve třetím dějství mezi podloudníky a krátký duet s Carmen v posledním jednání. Původně ohlášený Svatopluk Sem nakonec druhé představení nezpíval, takže po oba večery v té to roli účinkoval královéhradecky rodák Jakub Kettner. Někdejší žák Reného Tučka roste od role k roli a ve svých sedmatřiceti letech má ta nejlepší léta právě před sebou. Celkově lze říci, že toto dvojí provedení Carmen, které vedl dirigent Robert Jindra, patřilo k vrcholům letošního ročníku festivalu.

Foto autor| Foto: František Renza (SL)
Region| Východní Čechy

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz