3.7.2012 Svitavský deník str. 6 Svitavsko/Servis ZDENĚK VANDAS
Litomyšl – Operní soubor Národního divadla Moravskoslezského jde v posledních letech svými inscenacemi strmě nahoru.
Do Litomyšle přivezl tentokrát populární operní hit, Bizetovu Carmen, kterou na domovské scéně v Ostravě hraje úspěšně třetí sezonu. Slovenský režisér Marián Chudovský posunul děj do současné doby. Především kostýmy je zdůrazněna vojenská stránka příběhu, oblečení omladiny, která má v tomto díle nikoli nepodstatnou úlohu, také odpovídá dnešní době. Micaela zde není venkovskou dívkou, ale zralou ženou, která v moderním světlém kostýmu přichází zachránit Josého z tenat živelné Carmen. Zcela nově je inscenována závěrečná scéna opery, která po krásném dramatickém duetu vrcholí tím, že José Carmen probodne. Ve většině jiných inscenací se odehrává před arénou, v níž vítězí právě toreador Escamillo. Tady příběh vrcholí přímo uvnitř, takže vraždu sledují nejen skuteční diváci v hledišti, ale i ti na jevišti, kteří přišli na corridu. Slova Carmen „zavraždi mne, nebo pusť mne tam" tak ztrácejí poněkud logiku. Bizetova nádherná hudba tento nesoulad však dokonale eliminuje a když se výstup navíc dobře zahraje, je u publika vyhráno. Právě tento závěr vyšel v prvním večeru Lucianu Mastrovi v roli dona Josého herecky výtečně a velmi věrohodně. Však před pár lety zde Mastro s ostravským divadlem zpíval obdobně těžkou roli Dalibora. Po stránce pěvecké ho ve druhém představení Carmen ale skoro až zastínil Tomáš Černý, který je v Litomyšli už pravidelným hostem. V titulní roli Carmen se s úspěchem představily dvě pěvkyně, naši Janu Sýkorovou vystřídala v druhém večeru slovenská mezzosopranistka Zuzana Šveda. O postavě Micaely již řeč byla, zpívaly ji polská sopranistka Agnieszka BochenekOsiecka, resp. nám dobře známá Eva Dřizgová. Barytonovou roli Escamilla Bizet tak trochu upozadil, po efektním vstupním zpěvu mu napsal už jen výstup ve třetím dějství mezi podloudníky a krátký duet s Carmen v posledním jednání. Původně ohlášený Svatopluk Sem nakonec druhé představení nezpíval, takže po oba večery v té to roli účinkoval královéhradecky rodák Jakub Kettner. Někdejší žák Reného Tučka roste od role k roli a ve svých sedmatřiceti letech má ta nejlepší léta právě před sebou. Celkově lze říci, že toto dvojí provedení Carmen, které vedl dirigent Robert Jindra, patřilo k vrcholům letošního ročníku festivalu.
Foto autor| Foto: František Renza (SL)
Region| Východní Čechy