3.9.2012 Hudební rozhledy str. 25 Divadlo – opera – balet – muzikál Jiří Kolár
Praha, Rudolfinum ^ Avizovaným překvapením letního koncertu Kiihnova dětského sboru, který se konal 14. 6. 2012 v Dvořákově síni Budolfína, se stala předpremiéra dětského muzikálu Čert a Káči aneb Peklo v pekle. Na libreto Jana Tůmy ho zkomponoval a Kuhnovu dětskému sboru a jeho dirigentu prof. Jiřímu Chválovi (podobně jako své dvě předchozí dětské opery Císařovy nové šaty a Kocour v botách) věnoval Jiří Tend. Dramatizaci vtipného libreta připravila a jevištní podobu mu vtiskla Eliška Hrubá-Toperczerová a představení ve stylizované scénické výpravě Jany Spálové naplnila gejzírem režijních nápadů, které nenechaly posluchače ani na okamžik v klidu. Temlova hudba prozradí okamžitě svého autora. I přes muzikálový charakter zůstává umělecky kvalitní, nepodbízivá, funkční a nápaditá. Finální píseň si jistě již po jejím prvním poslechu zpívala na cestě domů většina posluchačů. (j,Aťjsi čert, anebo Kačka, peklo musí každý znát. Nechtěj nejchytřejším být, život přece není hračka, musíš vše si zasloužit. Peklo občas musí zažít každý, kdo se umí smát. Tak se všichni pojďme snažit ráj si z žití udělat!") Děj, který je jakýmsi alegorickým srovnáním pekla v pekle a pekla na zemi, i vesměs veselé, komické postavy, zastoupené sedmi dominantními Káčami a sedmi submisivními čertíky a čerty v čele s pěvecky, herecky i pohybově výtečně disponovaným Barnabášem (Josef Hervert, j. h.), nedávají příliš možností rozehrát bohatěji lyričtější nebo dramatičtější hudební strunu příběhu. Tu nabízejí v určité omezené míře jen postavy Boha a Lucifera. Možná by se však přece jen ještě nějaká výrazná, snadno zapamatovatelná melodie podobná závěrečné skladbě v průběhu muzikálu vhodně uplatnila.
Komornímu obsazení koncertního oddělení KDS přidělil autor hudby podobně jako ve svých dětských operách především doprovodnou úlohu, kterou spolu s instrumentálním souborem (Gabriela Kubátová – housle, Michaela Cibulková – violoncello, Lucie Cistecká – flétna, Jan Pařík – klarinet, Štěpán Bímský – fagot, Miroslav Vytiska – bicí, Jiří Holena – klávesy) splnil pod precizním vedením Jiřího Chvály zcela dokonale. Poněkud nečekané, vzhledem k vžitému charakteru muzikálové hudby netradiční složení instrumentálního souboru se ukázalo pro spojení s hlasy dětských sólistů i dětského sboru jako velmi vhodné. Logické postavení sboru za instrumentální skupinou vytvářelo sice kompaktní zvuk doprovodného aparátu, přece však jeho vokální složku poněkud krylo. Ale chápu, že pódium Dvořákovy síně i režijní důvody asi jinou variantu umístění sboru nenabízely. Výtečné pěvecké i herecké výkony podali i všichni dětští sólisté, Luciferus – Karolína Bôhmová, Bůh – Amálie Koppová, Asistentka – Anna-Marie Šedivková a všechny Káči a Čerti. Své premiéry se dočkal nový, téměř hodinový dětský muzikál Jiřího Temla již 18. 6. 2012 v rámci festivalu Smetanova Litomyšl. Tohoto představení jsem se nezúčastnil, ale slyšel jsem, že nadšenými posluchači převážně z řad dětského publika zcela zaplnil II. nádvoří litomyšlského zámku. Věřím, že si Temlova originální novinka získá i ve svých dalších reprízách zaslouženou pozornost a rozšíří interpretační paletu KDS o nový žánrový rozměr. • Praha, Rudolfinum – Jiří Teml: Čert a Káči aneb Peklo v pekle. Hudební nastudování Jiří Chvála, režie Eliška Hrubá-Toperzerová, scéna Jana Spálová. Psáno z předpremiéry 14. 6. 2012.
Foto popis| Dvořákova síň se tentokrát proměnila v „peklo".