Radek Baborák, hornista z kraje Pernštejnů

Search
Close this search box.

12.6.2012 Týdeník Rozhlas str. 19 Kultura Šárka Vieweghová

 

Mnichovská filharmonie,Londýnský královský symfonický orchestr,Petrohradská filharmonie a ovšem Berlínští filharmonici. Výčet by mohl pokračovat téměř donekonečna a srdce hudbymilovného čtenáře by plesalo nad těmi vynikajícími jmény,která by se dala zaměnit za stejně vynikající jména dirigentů. S těmi všemi Radek Baborák hrál. Veni,vidi,vici,tak by se stručně dala shrnout jeho profesní kariéra. A to oslavil teprve šestatřicáté narozeniny. Možná si k nim dal i jeden vcelku neobvyklý dárek -se svým zbrusu novým orchestrem,Českou sinfoniettou,zahraje 1.července na festivalu Smetanova Litomyšl. A Týdeník Rozhlas bude patronem tohoto vystoupení.

* Koncert se jmenuje Pocta Pernštejnům. Souvisí jméno tohoto rodu nějak s hudebním nástrojem, tedy lesním rohem,na který hrajete?

Pro lesní roh v českých zemích mají větší význam Šporkové,kteří ho sem přinesli. Ale pocházím z Pardubic,tedy z kraje Pernštejnů,což je příjemná náhoda. Jsem rád,že se to takhle hezky sešlo.

* Už jste někdy na Smetanově Litomyšli vystupoval?

Ne,je to moje premiéra.

* S jakým repertoárem vystoupíte?

Podtitul zní Vídeňští klasikové, zazní tedy hudba Haydnova,Mozartova a Beethovenova.

* Jsou to vaši oblíbení autoři,nebo vaše srdce patří někomu jinému?

Jsou to klasikové a já je mám rád. Je to sázka na jistotu. V podstatě vše,co napsali,je dobré,existuje jen málo jejich špatných skladeb. Z dnešního pohledu je to unikátní,i ta doba je jedinečná. Raná Haydnova symfonie nese stopy baroka,kdežto Beethoven už míří někam dál. V tom koncertě se promítne celé období klasicismu.

* Jak rozsáhlá je hornová literatura?

Klasicistní patří k nejrozsáhlejším,o čemž svědčí už jenom fakt, že Mozart napsal asi sedm hornových koncertů -některé jsou nedokončené,jiné ztracené. Mozartovy skladby tvoří základ repertoáru každého hornisty,ať už studenta,nebo profesionála. Mozart je pro nás jedním z nejpodstatnějších skladatelů.

* Občas se objevují stížnosti,že se Mozart hraje zbytečně rychle,jako by se interpretace přizpůsobovala dnešní zbrklé době.

Nevíme,jak se hrál ve své době,neexistují nahrávky. Ale pro muzikanta by tempo nemělo být žádný problém,dobří interpreti by měli hrát to,co je v notách napsáno.0 to se snažím neustále. Je třeba přizpůsobovat se akustice místa,kde hrajeme,třeba v Litomyšli to bude otevřené nádvoří. Stesky,že nehrajeme tak,jak to znělo tenkrát,jsou naprosto nepodstatné.

* Hrajete na otevřených scénách rád?

Letní festivaly jsou výjimečné, k létu patří. Ale dokonalé akustiky, která je důležitá,docílíte pouze v uzavřených prostorách.

* Odešel jste od Berlínských filharmoniků. Proč jste „utekl"od absolutní špičky?

Tak dramatické to zase nebylo. Po osmi sezónách jsem dal výpověď. V orchestrech hraju od sedmnácti let,takže myslím,že moje zkušenost je dostačující. Kdybych začal hrát třeba v pětadvaceti,jak bývá normální,asi bych ještě pokračoval. Hrál jsem v dosti dobrých orchestrech,svým způsobem jsem přehrál repertoár,začalo se to trošku opakovat a já měl potřebu věnovat se své kariéře,at už jako hráč na lesní roh,nebo jako dirigent.

* Do kdy může hornista vlastně na svůj nástroj hrát?

To je individuální,záleží hodně na kvalitě zubů. Když dostanete paradentózu,už těžko něco zahrajete…

* Takže se z vás postupem času stane pouze dirigent?

Je to přirozený posun. Baví mě to.

* Založil jste nový orchestr,Českou sinfoniettu. Kolikátou sezónu už hrajete?

Končím s nijako dirigent druhou sezónu. Hlavní je,že se podařilo založit nový orchestr v podstatě z ničeho. Podařilo se dát dohromady instrumentalisty,kteří jinak v orchestrech nehrají,členy smyčcových kvartet,České filharmonie, SOČRu,Národního divadla,Pražské komorní filharmonie… Orchestr debutoval loni na Pražském jaru, v podstatě u příležitosti pražskojarního koncertu vznikl. Postupně jsme začali nahrávat pro japonskou firmu Exton,naposledy nás posluchači mohli slyšet na Hudebních slavnostech Václava Hudečka a teď se chystáme do Litomyšle. Doufám,že od sezóny 2013 nebo 2014 budeme ročně vystupovat s pravidelným počtem čtyř až šesti koncertů.

* Jaké má orchestr obsazení?

Celkem nás je šedesát,v Litomyšli nás vystoupí pětapadesát. Sinfonietta není komorní ani symfonický orchestr,ale něco mezi tím. Má dvě základní obsazení:třicet pět a padesát pět lidí.

* Hrál jste s mnoha vynikajícími dirigenty. Existuje nějaký,o němž by se dalo říct,že to je váš vzor?

Vzor neznamená,že ho musíte kopírovat. Pro mě byl dirigentskou legendou Sergiu Celibidache,rumunský dirigent,kterého jsem bohužel už nestihl u Mnichovské filharmonie. Když jsem tam přišel, už byl po smrti. Jeho hudební filozofii jsem ale následoval. K těm žijícím vzorům patří Daniel Barenboim,často jsem s ním hrál a často jsem se s ním bavil o tom,jak hudbu interpretovat. Hned jsme si sedli,protože oba se snažíme o podobný výsledek.

* Jste teď na volné noze. Je vůbec pro hornistu možné takhle fungovat?

Jde o jiný způsob přemýšlení. Když jsem byl v orchestru,všechno bylo nachystané. Když je člověk na volné noze,musí se sám hodně snažit,ale v současné době mě to naplňuje mnohem víc.

Foto popis| Se svým novým orchestrem,Českou sinfoniettou,zahraje Radek Baborák v neděli 1.července na festivalu Smetanova Litomyšl
Foto autor| Foto Jarka Šnajberková

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2023
Designed by: wwworks.cz