Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Smetanova Litomyšl: Jak to slyšel Zdeněk Vandas

25.6.2013 Svitavský deník str. 3 Svitavsko ZDENĚK VANDAS

 

Don Giovanni – neotřelému pojetí tleskalo na festivalu plné nádvoří zámku vestoje

Litomyšl – Opera oper – Don Giovanni. Po jedenácti letech se na program Smetanovy Litomyšle dostala jedna z nejlepších oper světové hudební literatury, Mozartův Don Giovanni. Provedení v roce 2002 ovšem narušila nepřízeň počasí, v roce 1993 se hrálo také za třeskuté zimy v „obráceném gardu", kdy jeviště bylo na arkádách u vchodu do nádvoří. Připomeňme i koncertní provedení mimo rámec festivalu ve Smetanově domě s Václavem Zítkem, Luďkem Vele a ještě s Eduardem Hakenem (komtur). Nynější brněnská inscenace měla premiéru 17. května a je tedy pro nás naprosto nová. Zatímco v Brně se nesetkala s velkým ohlasem (viz níže), v Litomyšli úspěch měla. Hudební nastudování bylo dílem nového šéfa operního souboru Petera Ferance, režíroval Bruno Berger­Gorski.
Inscenace byla jistěže neotřelá, nekonvenční, ale působivá. Titulní roli vytvořil výtečně barytonista mladší generace Svatopluk Sem, který se začíná prosazovat na našich scénách stále častěji. Leporella zpíval Gustav Beláček, donu Annu Anda Louise Bogza. Zaujala Pavla Vykopalová jako dona Elvíra nejen pěvecky, ale i netradičním pojetím role. Působivý byl závěr s živým ohněm v ruce sochy komtura (Jevhen Šokalo). Smrtí Giovanniho opera končí, správně byl vypuštěn poněkud nelogický závěrečný „moralistický" zpěv všech zbývajících postav. O úspěchu provedení svědčil i dlouhý aplaus vestoje celého zaplněného hlediště.
Pro srovnání dodejme několik vět kritiků v tisku po brněnské premiéře: „Celé představení připomínalo spíš cirkus – vedení sólistů bylo přímo skandální – zpěváci působili dojmem zoufalých sirotků – z jeviště čišela režisérská bezradnost – v tak odbytém binci by se ztratili i nejlepší zpěváci světa – za toto provedení by se brněnské divadlo mělo nechat vyhodit do povětří". Opravdu si tito „odborní" kritikové myslí, že v Litomyšli sedělo na tisíc venkovských balíků, kteří plácají všemu?

Foto autor| Foto: František Renza (Smetanova Litomyšl)
Region| Východní Čechy

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz