4.7.2011 Svitavský deník str. 8 Svitavsko ZDENĚK VANDAS
Litomyšl – Mezinárodní festival Smetanova Litomyšl právě dnes končí, a to koncertem pěvkyně Sumi Jo z Koreje.
Zdeněk Vandas se ohlíží za posledními pořady. Soubor opery Národního divadla Praha v Litomyšl na sklonku letošního festivalu uvedl dvě inscenace. Ve velmi chladném pátečním večeru to byla nejprve Janáčkova Její pastorkyňa, která se hraje více v zahraničí než doma a tam většinou pod názvem Jenůfa. Tato inscenace měla pražskou premiéru v roce 2005 a patří v současném repertoáru v Nekvasilově režii k těm nejlepším. Litomyšlské provedení dirigoval stálý host festivalu Ondrej Lenárd. První garnituře sólistů vévodila ve svém druhém letošním vystoupení na festivalu skvělá Eva Urbanová jako Kostelnička, pozoruhodný výkon podala i Dana Burešová v roli Jenůfy. Nevlastní bratry Lacu a Števu zpívali a výtečně i zahráli Tomáš Černý a Aleš Briscein. Zkušení bardi souboru Luděk Vele (Rychtář) a Ivan Kusnjer (Stárek) se představili tentokrát v těchto menších rolích. Představení o třech jednáních končilo až kolem půlnoci a promrzlé publikum odměnilo umělce z naší první scény zaslouženými ovacemi.
Gaetano Donizetti složil prý operu Nápoj lásky během dvou týdnů. Jestli je to pravda, byl tento skladatel génius. Italská operní komedie, ne nepodobná Rossiniho Lazebníkovi sevillskému, plná krásných melodií. Diváci se ve dvou hodinách čistého času ani chvíli v sobotu a neděli nenudili. Inscenace pražského Národního divadla měla premiéru vloni před Vánoci a dohoda s vedením litomyšlského festivalu byla výborným tahem. Byla tehdy příznivě přijata i odbornou kritikou a zcela po zásluze. Svěží hudební divadlo hýří režijními nápady, vše je zpestřeno například víceúčelovým pásovým dopravníkem, skútrem Nemorina nebo Dulcamarovou dodávkou.
Obsazení většinou mladými zpěváky také diváky táhne do hlediště. V Litomyšli byla pěvecky i herecky skvělá a moc pěkná Adina Marie Fajtové či Nemorino Aleše Brisceina. Ten zpíval v ohlášené indispozici, která ale příliš znát nebyla. Leckoho v hledišti zřejmě napadlo, jak teprve asi zpívá, když indisponován není…
Slavná árie z druhého jednání měla největší aplaus. Dryáčníka Dulcamaru zpíval Jiří Sulženko, jeho role nepostrádá ani typické italské brebentění, v němž je mistr. Dokázal to zde nedávno coby Bartolo v Lazebníkovi.
K ruce měl navíc dodatečně připsaného sluhu v podání člena baletu Z. Horváta, který veškeré to pestré dění na jevišti také patřičně oživil. Suma-sumárum, Národní divadlo v Litomyšli většinou mocně boduje a nejinak tomu bylo i tentokrát.
Region| Východní Čechy