Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Smetanova Litomyšl: pospolitost a síla genia loci

6.6.2016    Týdeník Rozhlas    str. 11   Nalaďte si Petr Veber    

Den Českého rozhlasu na mezinárodním operním festivalu Smetanova Litomyšl je z podstatné části svěřen stanici Vltava. Veřejnoprávní médium bude jako každý rok coby významný partner přehlídky ve skladatelově rodišti v neděli 19. června viditelně přítomno, ale ještě podstatnější jsou titulky umístěné v plánu vysílání.

Jde o položky programu, které obsáhnou nejen operní hudbu a Smetanovu tvorbu, ale také dva koncertní přímé přenosy a dva diskusní pořady vysílané z Litomyšle.

            Mají ještě v dnešní době smysl koncerty? Hudba se v audiu i na videu poslouchá i nakupuje přes internet, uchovává se na nejrůznějších digitálních úložištích… Ale programy Smetanovy Litomyšle, stejně jako dalších hudebních festivalů, které jsou po zveřejnění a otevření předprodeje každoročně rychle vyprodány, dávají snad jasnou odpověď – ano, koncert jako událost, jako setkání, jako pospolitost i jako živá produkce opodstatnění nadále mají a lidé na tuto formu nadále v dostatečných počtech slyší. Koncertní programy v konkrétním prostředí a jedinečném čase mají nenapodobitelnou úlohu a ničím nenahraditelnou atmosféru. V Litomyšli -zejména v auditoriu na zámeckém nádvoří, ale i v chrámech a dalších prostorách – získávají další bonusy díky působení genia loci.

            Večerní koncert na nádvoří, jímž celodenní vysílací červnový projekt vyvrcholí, je jednou z dominant letošního 58. ročníku Smetanovy Litomyšle – třítýdenního festivalu soustředěného především na operu a vokální umění. Mahlerova Symfonie tisíců je velkolepá skladba, kterou lze na koncertních pódiích slyšet vzácně. Minimálně proto, že je pro její provedení potřeba dát dohromady – vedle velikého orchestru – ještě tři pěvecké sbory a osm sólistů. Tedy interpretační aparát, který by náležitým způsobem předal vizionářské poselství díla zhudebňujícího svatodušní církevní hymnus Veni Creator Spiritus a scény z Goethova Fausta. Potřebné síly pro letošek dal dohromady a zastřeší šéfdirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu Ondrej Lenárd. Zprostředkovat tento výjimečný večer všem těm, kteří to mají do Litomyšle daleko, jistě rozhlas – po svém – dokáže. Hudebníků bude víc než jindy, půjde tedy o zcela mimořádný úkol – jak pro dirigenta a účinkující, tak pro zvukové mistry a hudební režii.

            Odpolední koncert bude jiný – barokní program chystá do Litomyšle regenschori pražského chrámu Nejsvětějšího Salvátora, badatel a renomovaný interpret Robert Hugo. Před dvěma lety byl ve městě znovu vysvěcen piaristický kostel, jako chátrající a nebezpečný předtím -počátkem sedmdesátých let – na dlouhou dobu uzavřený. Litomyšl se stala roku 1344 na necelé století sídlem biskupství. V 15. století byla pak významným centrem Jednoty bratrské, ovšem později, za vlády Pernštejnů, stavitelů renesančního zámku, neméně důležitým opěrným bodem rekatolizace. A právě s ní se pojí dlouhá přítomnost vzdělávacího řádu piaristů, jejichž budovy vyrostly na místě vyhořelého Horního města a dlouho spoluurčovaly kulturní atmosféru města. Chrám Nalezení svatého Kříže postavený v letech 1714 až 1722 se stal symbolem vítězství protireformace. Podílel se na něm stavitel Kaňka a také umělci z Braunovy dílny.

            Právě do něj Robert Hugo připravil koncert, podle žalmového verše Chvalte, chlapci, Hospodina nazvaný Laudate pueri – Hudba českých piaristů. Nadpis charakterizuje činnost a poslání řádu, který v českých zemích v 17. až 18. století pečoval o výchovu chlapců z chudých rodin. Na programu jsou v autentickém prostředí autoři jako Pelikán, Maschat, Richter, Offner, Brixi nebo Fischer.

            Smetanova Litomyšl nemůže být bez opery. V odpoledních hodinách se v zámeckém areálu za přítomnosti publika rozhovoří dlouholetý dramaturg festivalu Vojtěch Stříteský o některých pěvcích, kteří tu vystoupili. Bude to současně živé vysílání zvláštního vydání vltavského nedělního pořadu Krásné hlasy. Hlasy těchto umělců samozřejmě zazní z nahrávek. Podobně se večer před koncertem bude živě pro vysílání konat za přítomnosti publika debata několika osobností o programu a zákulisí festivalu, která obsáhne i obvyklou „ouverturu“ připravující před vybranými koncerty zájemce k poslechu. Dá se čekat, že právě při této příležitosti se vyzná šéfdirigent rozhlasových symfoniků ze svého vztahu k Mahlerově hudbě. Litomyšl ovšem není myslitelná ani bez literárních a výtvarných tradic. A tak se ve vltavském vysílání objeví tento den i jména jako Josef Váchal nebo Zdeněk Matěj Kuděj…

 

***

 

Neděle 19. června, ČRo Vltava, 12.10, 14.30, 16.30, 18.00, 19.30

 

Foto popis| Smetanova Litomyšl patří k hudebním festivalům, které jsou každoročně rychle vyprodány. Je to jasná odpověď na otázku, zda v dnešní době mají koncerty ještě smysl.

O autorovi| Petr Veber, vedoucí Redakce vážné hudby ČRo Vltava

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz