Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Tvář Smetanovy Litomyšle Radek Baborák: „Tradic bychom si měli vážit a podporovat je“

3.7.2015    Hradecký deník    str. 10   Kultura Východní Čechy TOMÁŠ DVOŘÁK IVETA NÁDVORNÍKOVÁ   

Jeden z nejlepších hornistů na světě a současně vynikající dirigent se v obou těchto rolích představí na závěr prestižního festivalu

 

Rozhovor

 

Pardubice/Litomyšl – Pardubický rodák RADEK BABORÁK (na archivním snímku) je v současné době jedním z nejlepších hornistů na světě. Zároveň na sebe čím dál častěji upozorňuje také jako vynikající dirigent. V obou těchto rolích ho budou moci spatřit návštěvníci letošního ročníku Mezinárodního operního festivalu Smetanova Litomyšl.

 

* Jste pravidelným hostem Smetanovy Litomyšle. Váš soubor Česká sinfonietta, který jste založil v roce 2010, je častým hostem této prestižní přehlídky. Je to z vašeho pohledu víc radost nebo zodpovědnost?

 

            S orchestrem nebo souborem, kterého je člověk zakladatelem, členem či vedoucím, je to jako s dětmi. Čím víc jich je, tím více je radosti, ale také starostí a zodpovědnosti.

 

* Na co se nejvíc těšíte v letošním roce, kdy vás návštěvníci Smetanovy Litomyšle mohou spatřit v Zámecké jízdárně s dalším vlastním souborem Baborák Ensemble v sobotu 4. července od 15 hodin ve vaší typické roli hornisty a poté ještě na druhém zámeckém nádvoří v roli dirigenta Velkého finále, které bude v neděli 5. července od 20:30 hodin poctou zejména 330. výročí narození J. S. Bacha a G. F. Händela?

 

            Jsem velmi rád, žemohu představit na festivalu Baborak Ensemble, jehož členové tvoří jádro České sinfonietty. Že je takto orchestr postaven jakoby zevnitř, na jednom souboru,má obrovskou roli, protože ten luxus, že nás potom hraje třeba osmdesát, si užíváme pouze párkrát v roce. Proto nejenom bez Baborak Ensemblu, ale i dalších spřízněných souborů, které jsou propojené lidsky i profesně, by velký orchestr nemohl fungovat a uvádět mnoho různých stylů, jako třeba v tomto roce skladby barokních velikánů Bacha a Händela. V době, kdy to vypadá, že jsou barokní skladby vyhrazeny pouze pár hráčům, takzvaným specialistům, je velkou výzvou postavit takto slavnostní program. Těším se na to, že budeme hrát osobitým stylem a nabídneme tak určitou alternativu, jak s moderním nástrojovým vybavením přiblížit barokní hudební skvosty.

 

* Jste autorem řady originálních kompozic pro lesní roh i mnohdy překvapivých úprav děl věhlasných autorů. Chystáte podobné perličky i v letošním programu Smetanovy Litomyšle?

 

            Musím to trochu opravit, řada kompozic to není, spíš pár drobných přídavků nebo kadencí. Ale úpravy budou. Nejzajímavější bude ta od Tomáše Illeho – Historie tanga. Původním autorem této skladby je Astor Piazzolla.

 

* Berete už dnes posluchače Smetanovy Litomyšle jako své „domácí“ publikum, zvláště když máte vlastní kořeny v kraji, kde se festival odehrává?

 

            Ano, beru. S mnohými se setkávám v publiku pravidelně a Litomyšl má prostě atmosféru. Zvlášť si cením nápadu, který minulý rok festival realizoval poprvé, a to přenos našeho koncertu do zahrad. Pak má festival ještě více fanoušků a my více publika.

 

* Momentálně jste nejvýraznějším pokračovatelem české hornové školy, která má po celém světě skvělý zvuk a více než třísetletou tradici. Čím to je, že je podle vás tak výjimečná? Jak vidíte její budoucnost?

 

            Ta výjimečnost je určitě v nepřerušené tradici. Specifikem je důraz na zpěvný tón i používání vibrata, a to tak, aby zvuk lesního rohu připomínal zpěv. Zároveň se nebráním nechat zaznít horny v jejich archaické zvukovosti, kdy v určitých skladbách navozují atmosféru lovu. Tak tomu bude i ve skladbě Leopolda Mozarta Sinfonia da caccia. Budoucnost je podle mého názoru možná jen tehdy, když si budeme české tradice vážit a podporovat ji. Přál bych si, aby lesní roh zazníval jako sólový nástroj častěji, nejenom když má Mozart výročí, nebo když jsou třeba ředitelé či dirigenti orchestrů bývalými hornisty. Českých hornistů je stále méně, ale dokáží se prosadit pravidelně v mezinárodní konkurenci na soutěžích. Jako v nedávné době Přemek Vojta nebo Katka Javůrková. A máme celou řadu vynikajících hornistů, kteří jsou nositeli tradice Jana Václava Sticha – Punta. Nejdůležitější je to předávat dál a poctivě učit další generace.

 

* Jak těžké bylo před lety odejít z „místa snů“ – sólisty v Berlínské filharmonii – do relativně nejistých vod – na „volnou nohu“?

 

            Rozhodnutí bylo nelehké, ale po zhruba patnáctileté zkušenosti z různých orchestrů, jsem usoudil, že jestli se chci věnovat více sólové kariéře, dirigování, komorní hře a pedagogické činnosti,musím jít na volnou nohu.

 

* Co vás nejvíc naplňuje jako hornistu a co jako dirigenta? Jaké jsou klady a zápory obou těchto profesí?

 

            Mojí profesí je hudba a té se věnuji v několika kategoriích, které se prolínají. Instrumentalisté musí pravidelně cvičit, aby měli technickou jistotu. Dirigent zase musí hudbu vnímat více globálně a naučit se s muzikanty komunikovat. Protože znám oba úhly pohledu, troufám si říci, že mě to obohacuje a klady se promítají do obou profesí. Zápory jsou jenom ty, že abych se mohl věnovat tomu, co umím,musím strávit mnoho času organizováním, komunikací, vysvětlováním a další kancelářskou činností nezbytnou pro chod komorních těles nebo orchestru. Ale sám jsem si to tak vyvolil.

 

* Které další výrazné umělecké počiny máte před sebou v nejbližší době?

 

            Vnové sezoně to jsou koncerty v Japonsku, Koreji, na Taiwanu, v Argentině, Peru, Turecku, Německu, Arménii, na festivalu v Edinburgu. Čeká mě řada koncertů s Baborak Ensemble. Jako dirigent budu debutovat v sále Berlínské filharmonie s Das Sinfonie Orchester Berlin, poprvé budu dirigovat synfonie Brucknera a Sibelia – mých oblíbených autorů. A pak se budu těšit s Českou sinfoniettou do Litomyšle!

 

Foto popis|

 

Region| Východní Čechy

Publikováno| Hradecký deník; Kultura Východní Čechy; 10

Publikováno| Krkonošský deník; Kultura Východní Čechy; 10

Publikováno| Chrudimský deník; Kultura Východní Čechy; 10

Publikováno| Jičínský deník; Kultura Východní Čechy; 10

Publikováno| Náchodský deník; Kultura Východní Čechy; 10

Publikováno| Svitavský deník; Kultura Východní Čechy; 10

Publikováno| Orlický deník; Kultura Východní Čechy; 10

Publikováno| Rychnovský deník; Kultura Východní Čechy; 10

Publikováno| Pardubický deník; Kultura Východní Čechy; 10

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz