Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Zampieri se titulní rolí loučil s Ostravou

8.7.2009 Právo str. 13 Kultura  Radmila Hrdinová 
Po dva večery zněly zámeckým nádvořím v Litomyšli tóny Smetanova Dalibora v provedení operního souboru Národního divadla moravskoslezského z Ostravy. Dalibor má pro smetanovský festival kultovní postavení -hrál se zde již v roce 1905 při otevření Smetanova domu a od roku 1949 se stal součástí festivalového repertoáru.
Ostravskou inscenaci poznamenal neklidný zrod. Na její koncepci pracoval se svým výtvarným týmem Luděk Golat, který se ale režie vzdal, když se schylovalo k jeho odvolání z místa ředitele NDM. Pod jeho supervizí vznikly návrhy jednoduché scény i příjemně barevně stylizovaných kostýmů a lze se jen domýšlet, jak by výtvarnou nabídku Golat rozehrál do současného divadelně inspirativního tvaru.
Zaskakující režisér Ilja Racek ovšem nenabídl divákům o mnoho více než neustálé sbíhání a vybíhání schodů, odnášení a přinášení zbytečné lavičky a baletku, protismyslně tančící své sólo při Daliborově vzpomínání na „přítele Zdeňka".
Herecké výkony svědčily o tom, že pěvci byli víceméně ponecháni vlastnímu naturelu a umění. I proto připomínal král Vladislav Andrije Škurhana rozmáchlými gesty více cara Borise než uvážlivého muže souženého odpovědností vladaře. Po pěvecké stránce však Škurhan vybavil Vladislava bohatě znějícím basem a srozumitelným projevem.
Titulní roli ztvárnil italský tenorista Gianluca Zampieri. Jeho krásný, ve výškách pevný a suverénní hlas obsáhl jak hrdinské, tak i lyrické nároky postavy, kterou obdařil uvěřitelnou a nepředstíranou emocí. Zampieri se Daliborem loučil s ostravskou operou, odkud odchází na protest proti způsobu odvolání Golata. Lze jen doufat, že jeho herecky i pěvecky slibně vystavěnou postavu s příkladnou češtinou uslyšíme v jiných nastudováních.
V roli Milady debutovala v Litomyšli slovenská sopranistka Linda Ballová. Její hlas se zdál na dramatickou postavu poněkud útlý, ale její Milada je rozhodně velkým příslibem. V roli žalářníka Beneše sklidil zasloužený potlesk basista Bohdan Kurowski.
Pochvalu zaslouží orchestr NDM pod taktovkou Olivera Dohnányiho, který hrál v nelehkých podmínkách vlhkostí prosyceného „open air" čistě a s muzikantským entuziasmem. Festivalové publikum přijalo Dalibora vlídně, uvidíme, jak si povede na scéně ostravského Divadla Antonína Dvořáka.

Bedřich Smetana: Dalibor

Dirigent Oliver Dohnányi, režie Ilja Racek, scéna Jaroslav Malina. Premiéra 3. 7. na II. zámeckém nádvoří v rámci festivalu Smetanova Litomyšl.

Foto popis| Gianluca Zampieri v titulní postavě Smetanova Dalibora.
Foto autor| Foto František Renza

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz