TISK , Datum: 01.07.2020 , Zdroj: Hudební rozhledy , Strana: 28 , Vytištěno: 3 000 , Infotype: Nepojmenováno , Datum importu: 08.07.2020 07:54 , Rubrika: Zprávy z domova , Země: Česko

HUDBA V PRAZE

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

poprvé po koronavirové pauze přivítal 23.6. publikum při mimořádném koncertu ve Smetanově síni Obecního domu. Stalo se tak hned po uvolnění epidemiologických opatření, které by mělo umožnit vstup do sálu až pro 1 000 návštěvníků bez rozestupů. FOK zahrál pod taktovkou Pietariho Inkinena Sibeliovu symfonickou báseň Finlandia a Dvořákovu Novosvětskou symfonii. Tímto programem Pietari Inkinen završil své působení na pozici šéfdirigenta FOK. Novým šéfdirigentem Pražských symfoniků se stal Tomáš Brauner.

HUDBA V ČECHÁCH

Komorní filharmonie Pardubice připravila projekt, jehož ambicí bylo potěšit a povzbudit seniory v Pardubickém kraji během pandemie koronaviru. Žesťové kvinteto Komorní filharmonie Pardubice zahrálo slavné skladby a filmovou hudbu v zahradách, atriích nebo pod okny izolovaných domovů pro seniory. Samozřejmostí je dodržení bezpečnostních opatření a spolupráce s vedením jednotlivých poskytovatelů sociálních služeb. Mezi prvními vyslechli 20. 5. koncert klienti pardubického Domova pro seniory Dubina a Domova seniorů Seč a 29.5. Domova pro seniory U Kostelíčka v Pardubicích.

Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích díky rozvolnění podmínek ministerstva zdravotnictví pro provoz divadel nabídlo v červnu návštěvníkům všechna místa ve velkém sále, v Malém divadle i na Studiové scéně Na Půdě. Kromě interaktivních prohlídek divadla a představení Společenstva vlastníků přichystali na 8.6. akci do foyer Jihočeského divadla, kde sběratelům autogramů věnovali podpis sólista baletního souboru Zdeněk Mládek, herečka činoherního souboru Věra Hlaváčková a herci z Malého divadla. Nechyběla hudební vystoupení sólistů operního souboru: během divadelního odpoledne zazpíval sólista opery Jihočeského divadla Peter Malý a zpěvák Lukáš Randák s klavírním doprovodem Mikoláše Troupa.

Festival Za poklady Broumovska oslaví jubilejní 15. ročník. První polovina festivalu proběhne online v tradičním čase letních koncertů. Vybrané natáčení červencových koncertů zpřístupní pořadatelé i veřejnosti. Srpen již bude celý patřit živé hudbě. Festival nabídne několik novinek včetně open air koncertu nebo vydání faksimile dobového opisu klavírního partu Koncertu C dur Ludwiga van Beethovena z archivu broumovského kláštera. Benefiční koncert houslisty Pavla Šporcla a Gipsy Way Ensemble, původně plánovaný na 1.5., odložili pořadatelé na konec září. Nově bude festival začínat 27. 6. a skončí 27. 9. Festival zahájí 27.6. Filharmonie Hradec Králové pod taktovkou Andrease Sebastiana Weisera s klavíristou Matyášem Novákem. Koncert bude z důvodu hygienických opatření odvysílán pouze online na festivalovém youtube kanále a na mall.tv.

Letošní 34. ročník Festivalu komorní hudby v Českém Krumlově zahájí 28.6. na 1. nádvoří zámku Jazzband Schwarzenberské gardy. Festival vyvrcholí 24. a 25.7. Barokní nocí na zámku Český Krumlov. Její součástí bude uvedení krátké svatební opery Mocí Kupida a Hymenea svatba šťastně zařízená z roku 1745 někdejšího schwarzenberského hudebníka Franze Arbessera, od jehož narození nedávno uplynulo 300 let. Festival komorní hudby na různých místech v Českém Krumlově nabídne klasickou hudbu, jazz i rokenrol.

Festival Smetanova Litomyšl se letos uskuteční v novém termínu od 2. do 12.7. s novým, zejména komorním programem. Pořadatelé 62. ročníku připravili 35 pořadů pro více než 11 000 posluchačů. Zahajovací koncert 2.7. na II. zámeckém nádvoří nabídne výběr z díla Bedřicha Smetany. Podle aktuálních nařízení proti šíření koronaviru může být v hledišti do 1 000 lidí. Koncertní sály mohou podle rozhodnutí vlády z 1. 6. zrušit rozestupy v hledištích, kdy pořadatelé museli mimo jiné nechávat neobsazované celé řady. Místo operních představení a velkých orchestrálních koncertů pro zámecké nádvoří s tisícovkou diváků bude festival sestaven z převážně komorních koncertů.

Festival Hudba tisiců Mahler – Jihlava 2020 začne letos kvůli koronaviru až 7.7. Obvykle ke stejnému datu, které připadá na výročí narození skladatele Gustava Mahlera, festival končí. Letošní 19. ročník zahájí v Mahlerově rodišti v obci Kaliště na Pelhřimovsku barytonista Jiří Rajniš za doprovodu Miroslava Sekery. Podzimní část festivalu, kam museli kvůli pandemii přesunout pořadatelé většinu svých plánovaných akcí, začne 10.9. v Nové Říši na Jihlavsku, rodišti skladatelů Pavla a Antonína Vranických. V premonstrátském klášteře vystoupí hobojista Vilém Veverka a Wranitzky Kapelle. Další koncerty se budou od 16. 9. konat v Jihlavě. Na závěr festivalu zazní 30. 11. vedle Mahlerových skladeb také díla Vítězslava Nováka nebo Antonína Dvořáka. Vystoupí mezzosopranistka Eva Garajová a Komorní filharmonie Pardubice s dirigentem Markem Štilcem.

HUDBA NA MORAVE A VE SLEZSKU

Moravská filharmonie Olomouc a Gaudio kvartet připravily na Den dětí 1.6. hudební pohádku, v níž medvídek Neposeda objevoval hudební nástroje i nástrahy lesa a přenesl diváky do světa krásné hudby a kouzelných kulis. Pohádka Medvídek se zatoulal je k vidění na webu, facebooku a youtube kanálu Moravské filharmonie. Gaudio kvartet zahrál Medvídkovi kjeho toulání jedny z nejznámějších melodií, od starých mistrů až po současné autory -Antonia Vivaldiho, Giuseppa Verdiho, Camilla Saint-Saěnse, Leroye Andersona a dalších. Originální, pastely malované kulisy od Barbory Černínové pak vytvořily prostor pro dětskou fantazii.

Filharmonie Brno připravila 17. 6. v Besedním domě první koncert ve velkém obsazení v programu s názvem Dvořák, Davies, orchestr… a vy. Na programu byly Maličkosti, op. 47 Antonína Dvořáka a následně jeho Symfonie č. 1 c moll v úpravě šéfdirigenta brněnských filharmoniků Dennise Russella Daviese. Mimořádný koncert zařadila Filharmonie Brno na přání mnoha posluchačů, kterým chyběla živá symfonická hudba. Netradiční zážitek se zájemcům nabízel v souvislosti s tím, že orchestr pořizoval nahrávku Dvořákových skladeb. Spolu s Rejchovým oratoriem Lenora tak pokračuje v edici vlastních alb.

Zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů

odehraje v náhradních termínech abonentní koncerty, které musela zrušit kvůli epidemii koronaviru. Koncerty se uskuteční zejména na konci června a v srpnu. „Jsme jednou z mála filharmonií v České republice, které jdou touto cestou, většina našich kolegů neodehrané koncerty zrušila,“ řekl na tiskové konferenci ve Zlíně ředitel filharmonie Josef Němý. Filharmonie odehraje 11 ze 14 plánovaných koncertů, neuskuteční se výchovné koncerty pro školáky a zahajovací koncert festivalu Talentinum, na který měla na konci dubna přijet z Velké Británie sólistka Gabriela Demeterová. Janáčkova filharmonie Ostrava chystá na červenec dva koncerty v Opavě a Ostravě, vystoupí na nich s operní pěvkyní Kateřinou Kněžíkovou a klavíristou Matyášem Novákem. V Opavě orchestr vystoupí 3.7. v kostele svatého Václava. O den později se filharmonie přesune do ostravského Trojhalí, kde vystoupí v rámci projektu Bo kultura jede. Program obou vystoupení bude totožný. Zazní na nich Koncert pro klavír a orchestr a Egmont, předehra a scénická hudba Ludwiga van Beethovena.

RŮZNÉ

V Praze 10. 6. odhalili pamětní desku

věnovanou cembalistce Zuzaně Růžičkové a skladateli Viktoru Kalabisovi. Pamětní deska, jejímž autorem je sochař Václav Fiala, je umístěna na domě ve Slezské ulici na Vinohradech, kde manželé společně bydleli. Peníze na výrobu a osazení pamětní desky poskytl Nadační fond Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové.

Klavírista Miroslav Sekera vydává u Supraphonu album sestavené ze skladeb Ference Liszta a Bedřicha Smetany. „K nahrání alba mě vedly dva důvody. V Lisztových skladbách jsem chtěl především vyzdvihnout muzikálnost a poetičnost, nikoliv prvoplánovou demonstraci klavíristovy techniky, a Bedřich Smetana je pro mě zjevení našeho romantismu. Jeho klavírní skladby nejsou oproti dílům Ference Liszta tak známé, a přitom jde v mnoha případech o skutečné klavírní skvosty 19. století. Rád bych dokázal, že Bedřich Smetana byl komponista srovnatelný s Ferencem Lisztem a že jeho hudba patří na světová pódia,“ uvedl Sekera.

Sbírka Muzikanti na volné noze, kterou inicioval hornista a dirigent Radek Baborák, podpořila 123 hudebníků a rozdělila mezi ně přes 1,3 milionu korun. S ohledem na postupné uvolňování opatření proti šíření koronaviru sbírku její organizátoři uzavřeli. V případě potřeby jsou připraveni ji oživit.

NIKOLAJANEV 10.11.1931-7.4.2020

Ve dnech spojených s napětím vyvolaným pandemii koronaviru zemřel trumpetista Nikola Janev. Rodák s Burgasu, otec byl Bulhar, maminka Češka, který výrazně ovlivnil naši hudební scénu. Základní vzdělání získal v Sofii, v roce 1947 se přestěhoval do Prahy. Vyučil se varhanářem a v letech 1952 až 1957 studoval na Pražské konzervatoři hru na trubku u profesora Václava Paříka. Potom započala dlouhá a úspěšná činnost v oblasti naší taneční, populární a jazzové hudby. Jako sólista hrál v Orchestru Zdeňka Bartáka, v combu s Mísou Polákem a Miroslavem Vrbou, od roku 1958 v kavárně Vltava s Jaroslavem Malinou. Vletech 1958 až 1963 vedl vlastní orchestr, v němž hráli Jan Arnet, JiříKysilka, Svatobor Macák, později Antonín Gondolán, Rudolf Rokl, Karel Růžička, nebo úspěšný hudební dramaturg Československé televize Ivan Štědrý. Svou pěveckou kariéru tam začínal Karel Gott. Orchestr hrával k tanci a poslechu ve Vltavě, v kavárně Zimní stadion na Štvanici, ale měl význam i pro vývoj českého moderního jazzu. Mimo tuto činnost a příležitostné nahrávky pro Československý rozhlas uskutečnil na 80 výchovných koncertů pro mládež, v nichž představoval historii a současnost jazzové hudby. Od roku 1961 působil Nikola Janev jako první trumpetista v orchestru Městských divadel pražských, v letech 1967 až 1971 byl členem Golden Kids, s Helenou Vondráčkovou absolvoval v roce 1972 turné po Sovětském svazu a Japonsku, hrával v Orchestru Ladislava Bezubky a působil v Klubu sólistů Československého rozhlasu v Praze. Od roku 1978 byl výrazným hráčem ve Swing bandu Ferdinanda Havlíka. Vletech 1978 až 1982 řídil opět vlastní orchestr, s nímž natáčel pro Československý rozhlas a Československou televizi. Od roku 1979 vedl Malý lázeňský orchestr Pragokoncertu, s nímž vystupoval každoročně v reprezentativních a vyhledávaných lázních na ostrově Sylt v Německu. A právě tam se naše cesty potkaly. Nikola byl mým kapelníkem, protože jsem souhlasil, aby se Barock Jazz Quintet, který jsem tehdy vedl, stal základem zmíněného lázeňského orchestru. Byl osobností bez okázalosti, a přesto s patřičnou gloriolou lidskosti. Byl vstřícný kolega, vnímavý kamarád, citlivý pedagog a svrchovaně poctivý kumštýř JiříHlaváč FRANTIŠEK (IŠA) POPELKA 19.2.1933 – 16.4.2020

Ve věku osmdesáti sedmi let zemřel dne 16. 4. 2020 poličský muzikolog František Popelka (narozen 19. 2.1933). Vyrůstal v hudbymilovné rodině: po tatínkovi zdědil stejné křestní jméno (právě pro jeho shodu užíval po většinu svého života jeho zkrácenou verzi Iša), ale také úctu a obdiv k nejslavnějšímu poličskému rodákovi Bohuslavu Martinů. Tatínek František Popelka st. skladatele ještě osobně pamatoval jako mladík z Poličky a coby amatérský hudebník, bibliofil a dlouholetý pracovník Městského muzea v Poličce inicioval a vytvářel martinůovské muzejní sbírky. Syn Iša v jeho odkaze pokračoval, zaštítěn odborným studiem. Vystudoval obor hudební věda na brněnské univerzitě u Jana Racka a Bohumíra Štědroně (1952-57) a ukončil jej diplomní prací nazvanou Česká léta Bohuslava Martinů. Byť působil velkou část profesního života v Praze jako odborný redaktor hudebního vydavatelství Supraphon, svůj zájem směřoval vždy k dílu B. Martinů. Již jako čerstvý absolvent hudební vědy koncipoval roku 1957 první velkou expozici o Martinů v poličském muzeu (a pak další r. 1973 a 1984 její moderní podobu). Vletech 1984-2000 působil jako muzikolog poličského muzea a významným způsobem profiloval a zpracoval bohaté martinůovské sbírky. V roce 100. výročí narození Martinů se také spolupodílel na výstavě Národní knihovny v Praze nazvané Časoprostor Bohuslava Martinů (1990). Byl autorem velkého počtu článků a publikací, a především odborných knih: Bohuslav Martinů; Cesty-Proměny-Návraty (1989), Martinů a Polička (1990) a Bohuslav Martinů; Dopisy domů. Z korespondence do Poličky (1996). Pro badatele Centra Bohuslava Martinů v Poličce má nesmírnou cenu jeho Soupis autografů, manuskriptů, faksimile a přidružených tisků skladeb Bohuslava Martinů ve fondech Památníku Bohuslava Martinů (1997). V době působení ve vydavatelství Supraphon se jako odborný redaktor také podílel na vydání řady notových edicí Martinů skladeb. Iša Popelka stál také v pozadí významných martinůovských hudebních akcí: díky jemu v Poličce v roce 1994 zazněla světová premiéra Martinů skladby Podivuhodný let, k níž získal notový materiál ze zahraničí, byl iniciátorem a dramaturgem prvních ročníků festivalů „Polička 555″ (od r. 1992) a „Martinů fest“(od r. 1996). Monika Holá

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz