Smetanova Litomyšl

Čtvrt století se Smetanovou Litomyšlí

Prof. Leoš Svárovský vystudoval obory flétna a dirigování na AMU v Praze u renomovaného profesora Václava Neumanna. Po absolutoriu začínal na pozici asistenta u šéfa Opery Národního divadla v Praze Zdeňka Košlera a působil jako dirigent Komorní opery v Praze. Později byl ve funkci šéfdirigenta u Janáčkovy filharmonie Ostrava, Státní filharmonie Brno, šéfdirigenta slovenského symfonického orchestru Sinfonietta v Žilině a šéfdirigenta Komorní filharmonie Pardubice. V současné době je šéfdirigentem Aichi Central Symphony Orchestra Nagoya. Je také stálým hostujícím dirigentem Slovenské filharmonie. Spolupracuje se známými českými a moravskými orchestry. Nelze nezmínit spolupráci se zahraničím: Orchestre de Pays de la Lorraine Metz, Stuttgarter Philharmoniker, Mozarteum Orchester Salzburg, RTL Symphony Orchestra Luxembourg, Orquestra Metropolitana de Lisboa, Shanghai Radio Symphony Orchestra, The Colorado Music Festival Orchestra, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra a další. Už čtvrt století ho pojí se Smetanovou Litomyšlí, a to jak po pracovní stránce, tak i v osobní rovině. Na letošní Smetanově Litomyšli bude dirigovat závěrečný koncert 11. července.

Se Smetanovou Litomyšlí vás pojí čtvrt století spolupráce. Jak na něj vzpomínáte?

Ano, má spolupráce s tímto věhlasným festivalem trvá již neuvěřitelných 25 let. Jsou to desítky koncertů – symfonických, operních galakoncertů, komorních i kantátových. Spolupráce s mnoha vynikajícími umělci všech oborů…

Na festivalu jste dirigoval řadu nádherných koncertů. Který vám utkvěl v paměti nejvíce?

Nedá se říct, že na ten či onen koncert vzpomínám raději. To, co dělá tento festival tak fantastickým, je jeho skvělé publikum a letní atmosféra města Litomyšl.

Vzpomínáte na svoje litomyšlské poprvé?

Jestli vzpomínám na mé „poprvé“ v Litomyšli… To bych lhal, ale často s nostalgií vzpomínám na to, jak jsme asi před 20 lety ve volném čase dováděli v kašně před zámkem, kde v parných teplotách bylo nádherné koupání. Vážně si nevymýšlím… Mám na to i dnes několik svědků.

V květnu jste oslavil kulaté narozeniny. Gratulujeme. Jak jste je oslavil?

Byly to kulaté narozeniny – rovných 60 let jsem na tomto světě. Oslava nebyla vůbec bouřlivá, vzhledem k epidemiologickým opatřením. Pouze tedy v kruhu rodinném. Snad v létě bude příležitost…

Na Smetanově Litomyšl jste zažil mj. tornádo, které neumožnilo provedení Bernsteinovy symfonie Kaddish, předloni při galakoncertu Olgy Peretyatko zase průtrž mračen. Zažil jste i jinde další podobné okamžiky? Jak se v takových chvílích dokážete koncentrovat? A jde to vůbec?

Máte pravdu, vzpomínám naprosto přesně na ten koncert, který ukončilo to zběsilé tornádo. Koncert s Filharmonií Brno, kde v první polovině účinkoval skvělý pianista Fazil Say, kdy bylo mrtvolné bezvětří a cca 40°C, a o přestávce to začalo… Bernsteinova symfonie Kaddish s Editou Adlerovou, mezzosopranistkou Janou Hrochovou a Filharmonickým sborem Brno se už nehrála. Apokalypsa byla příšerná. Orchestru z pultů uletěly noty a ty se nikdy nenašly. V zámeckém parku spadlo mnoho stromů, ty zničily mnoho aut… Naštěstí se, myslím, vše obešlo bez zranění. Toto jsem nikdy nikde zatím ještě nezažil.

Dirigoval jste koncerty mimořádných hvězd – třeba Ramóna Vargase, v Litomyšli gala Javiera Camareny. Máte s některými hvězdami i osobní vztah, nebo jsou to prostě „pracovní“ kontakty, protože na víc není při vašem a jejich nabitých kalendářích ani prostor?

Ano, často se potkávám na světových podiích s některými umělci, které jsem potkal právě v Litomyšli, například s R. Vargasem, F. Sayem, a pak samozřejmě s našimi skvělými sólisty, se kterými nás pojí skutečné velké přátelství.

Ještě před pandemií jste dirigoval po celém světě, často v Japonsku. Je nějaká země, kam se, až bude možné cestovat a koncertovat, těšíte nejvíc?

Ano, je to právě Japonsko, kam se nyní vracím po dvouleté pauze. Krásné sedmikoncertní turné s PKF. Pak se příští rok těším na slavný Rheingau festival, kde jsem již 14 let pravidelným hostem, a těch akcí v tuzemsku i v zahraničí je skutečně požehnaně, tak si držím palce, aby se vše uskutečnilo.

Dramaturg Vojtěch Stříteský nám prozradil, že v příštím roce by zde měl vyvrcholit třetím koncertem cyklus Sólo pro 100 smyčců, opět pod vaší taktovkou. Jak složité jsou přípravy na takové projekty?

Bude to již třetí pokračování veleúspěšného projektu, jehož duchovním stvořitelem je právě Vojtěch Stříteský. Moc a moc se na tento koncert těším, jelikož právě Vojtěch je nepřeberná studnice nápadů a inspirací a tento koncert je, myslím, i miláčkem publika zde v Litomyšli.

Životní jubilea jsou vždy příležitostí k ohlédnutím – i novým výzvám. Je nějaká skladba, která se vám tak nějak „vyhýbá“ a vy byste ji moc rád řídil?

Každý dirigent má ve svém životě a kariéře nějaká přání. Mně se jich už mnoho splnilo, ale vzhledem k tomu, že jsem pověrčivý člověk, tak víc vám na tuto otázku neodpovím.

Vy jste se na litomyšlském zámku dokonce i ženil. Když do něj vstupujete, jaké vzpomínky, dojmy a pocity jsou ty první?

Máte přesné informace… Právě vzhledem k nádherným osobním vztahům, které mám s Vojtěchem Stříteským, manželi Piknovými a mnoha dalšími důležitými pracovníky festivalu, jsem se před, dá se dnes již říct, mnoha lety, rozhodl oženit zde, v rodišti Bedřicha Smetany, kde mým oddávajícím byl právě pan Vojtěch Stříteský. Tento můj osobní zážitek ze svatby se logicky mísí se zážitky z festivalových koncertů. A toto je ten důvod, proč tento festival obdivuji a uctívám…

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2021
Designed by: wwworks.cz