Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Dirigent Chuhei Iwasaki s žesti rozezní celý chrám

Když v roce 2006 Chuhei Iwasaki slyšel v Japonsku vystoupení České filharmonie, bylo to osudové setkání. Rozhodl se, že bude studovat klasickou hudbu v Česku. Na Pražské konzervatoři se přihlásil ke studiu hry na housle spolu s obory skladba a dirigování… Dnes tam vyučuje a od září se stane šéfdirigentem Plzeňské filharmonie.

Kolikáté vystoupení v době uvolňování je pro vás to litomyšlské?

První koncert s publikem jsem měl druhého června s Plzeňskou filharmonií v katedrále svatého Bartoloměje v Plzni. Pokud bude vše podle plánu, tak Litomyšl je mým třináctým koncertem po uvolnění. Většina z těch dvanácti koncertů jsou s Plzeňskou filharmonií.

Odpoledne posledního festivalového dne dirigujete koncert souboru Moravia Brass Band v Piaristickém chrámu. Jde o váš program, nebo je nápadem pořadatelů?

Je to program souboru. Dost podobný jsme poprvé zahráli v Brně. Je to přesně, jak říká titul – celý chrám se rozezní, nehrajeme pouze na pódiu, ale celý prostor je vnímán jako jeden nástroj. Je to historické, barokní… A zároveň netradiční.

Vnímáte specifika letních festivalů a jejich rozdíl od běžného hraní v sezóně v „kamenných“ sálech? Je to věc důležitější pro publikum, nebo je významná i pro hudebníky?

Tak letní večer a západ slunce má svoje kouzlo, je to krásné… Ale co se týče vlastního hraní, tak moc nevnímám rozdíly. Většinou při zkouškách a koncertech nevnímám nic jiného než hudbu, kterou momentálně diriguju.

A jak vnímáte Smetanovu hudbu, když jsme v jeho rodišti? Ostatně, souvislosti jeho života patří i do Plzně…

Nevím, jestli si vůbec zasloužím Smetanovu hudbu komentovat, mám k jeho umění velký respekt. Letos v březnu jsem měl obrovskou čest dirigovat Mou vlast, byl to online koncert s Plzeňskou filharmonií, zahájení plzeňského festivalu Smetanovské dny. Připravoval jsem se na to víc než rok. Vnímal jsem celou skladbu jako jeden svět.

Jak vlastně dělíte svůj čas mezi podobné projekty, jako je ten litomyšlský, mezi konzervatoř a symfonické programy?

Tak jelikož vyučuji na konzervatoři školní komorní orchestr, co dělám, je vlastně stejné: připravit se na zkoušku, zkoušet, pak koncert. Samozřejmě způsob zkoušení je dost jiný, ale beru to tak, že cílem je stále to stejné – a jenom se musím ubírat jinou cestou. Takže ty rozdíly jsou menší, než jak to vypadá. A časově to mám momentálně tak, že nejvíce diriguji symfonické koncerty, to mám víceméně každý týden čtyři až pět dnů. Pak každý týden mívám zkoušku na konzervatoři a k tomu jednou až dvakrát do měsíce máme projekt s Moravia Brass Bandem.

Jak se těšíte na plné převzetí funkce v Plzni a s jakými předsevzetím tam směřujete?

Těším se nejvíc, ale zároveň cítím velkou odpovědnost. Tu taky nejvíc… Chci dát odpověď na důvěru, kterou jsem mohl získat, a to tím, že budeme hrát v nejvyšší kvalitě hudbu, kvůli které jsme se spolu ve filharmonii sešli. Naším společným cílem je, aby posluchači měli lepší den než před koncertem. A osobně se nemůžu dočkat dalšího koncertu!

Petr Veber

Plnou verzi rozhovoru můžete číst na hudebním portálu KlasikaPlus.cz.

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz