17.5.2008 Svitavský deník str. 7 Svitavsko – čtenáři sobě!
V roce 1975 byla ještě jednou pauza, ale od té doby již festival probíhá bez přerušení až dodnes. Tehdy se doslova lámal chleba
1975- 1976
Tyto ročníky spojujeme, protože se konal jen jeden (1976). Tady se doslova lámal chleba. V roce 1975 byla ještě jednou pauza a o rok později přijelo Brno s jediným představením – Daliborem. Kdyby zde došlo k dalšímu přerušení, byl by se Smetanovou Litomyšlí možná definitivní konec. Ale dobře to dopadlo, pak následovala šestiletá nepřetržitá éra účasti Národního divadla Praha. Ještě tedy k brněnskému Daliborovi v roce 1976: Představení bylo zajímavé tím, že režisér Kříž umístil jeviště na západní stranu zámeckého nádvoří. Využil tak arkád po celé délce i výšce, příliš se to však neosvědčilo a hrálo se tak poprvé a naposled. V hlavních rolích zpívali Jiří Olejníček (Dalibor), Zdena Kareninová (Milada), Jaroslav Souček (Vladislav), Richard Novák (Žalářník).
1977
Pražské Národní divadlo udělalo definitivní průlom do ryze smetanovské tradice, když kromě Prodané nevěsty uvedlo Dvořákova Jakobína a Veselohru na mostě Bohuslava Martinů. Ta se hrála ve Smetanově domě a dirigoval Jiří Kout. (Později působil po celém světě, v londýnské Covent Garden, v Paříži, Los Angeles aj.) Hlavní role odzpívali J. Jindrák, B. Maršík, L. Márová, Helena Tattermuschová. Událostí bylo ovšem dvojí představení Jakobína v nádvoří. Potleskem na otevřené scéně byl přivítán Eduard Haken jako hrabě Vilém z Harasova, Bohuše zpíval Jaroslav Majtner, Julii Marcela Machotková, Purkrabího Karel Berman, Jiřího Miroslav Švejda. A rozkošnou úlohu starého učitele Bendy vytvořil Beno Blachut, který již přešel na buffo-obor. Druhé představení, v němž v úloze hraběte vystoupil Jaroslav Horáček, nebylo dohráno pro déšť.
Prodaná nevěsta se hrála poprvé v nádvoří, a dokonce večer. Rozjásaný příběh, který tak vyzněl vždy odpoledne v zahradě, zde dostal jakési komornější ladění. Mařenku si zazpívala Daniela Šounová (její soprán renomovaný kritik označil jako nejhezčí ve své době u nás), ostatní role byly obsazeny klasicky – Žídek, Haken, Hampel, Jindrák, Domanínská, Havlák, Horáček.
1978
Pět oper zde zahrálo národní divadlo! Spolupráce s naší první scénou byla v té době skutečně na úrovni. O Prodanou nevěstu byl stále trvalý zájem, tentokrát se oproti loňsku vrátila na jeviště zámecké zahrady, ale ve večerním čase. Hlavních rolí se zhostili Gabriela Beňačková, Ivo Žídek a Eduard Haken.
Událostí bylo představení opery Tajemství, které jsme v podání Národního měli možnost zhlédnout poprvé. Ústřední pár Kaliny a Rozy vytvořili typově dokonalí René Tuček a Libuše Márová, z dalších třeba jmenovat basisty Jaroslava Horáčka (Malina) a Karla Bermana (Bonifác) či Zoru Jehličkovou (Blaženka). Víta měl zpívat Zdeněk Švehla, onemocněl však a pohotově zaskočil Ivo Žídek. Beno Blachut si na roli Skřivánka přímo pochutnal!
Odpolední Dvě vdovy představily v roli Ladislava Podhájského pěvce mladší generace Miroslava Švejdu, Mumlala zpíval Dalibor Jedlička. Je zde jedna nevyřešená záhada: Tehdejší organizátor pan Miroslav Sobotka je přesvědčen, že v den představení musela odřeknout pro indispozici jedna ze dvou hlavních sopranistek a na záskok narychlo přijela pěvkyně z Ostravy. Je to bez záruky, ale mohla to být Eva Děpoltová, která tam roli zpívala. Když zde paní Děpoltová po letech zpívala koncertně Traviatu, ptal jsem se jí, ale nemohla to jen tak z hlavy potvrdit, ani vyvrátit. Její foto však máme a bylo by škoda je nezařadit. A ještě k další inscenaci, které Praha zahrála – byly to dvě novinky skladatelů Josefa Boháče (Námluvy) a Ivo Jiráska (Medvěd).
Důchodci měli tehdy vstup zdarma – že by možná inspirace pro dnešní dobu?
ZDENĚK VANDAS Seriál o historii hudebního festivalu Smetanova Litomyšl najdete na zpravodajském serveru Svitavského deníku: www.svitavsky.denik.c/ smetanovalitomysl