Lídr pelotonu

Search
Close this search box.

28.7.2014    Auto TIP    str. 50   Téma di   

Škoda Auto na Tour de France Tour de France je po olympiádě a mistrovství světa ve fotbale nejsledovanější sportovní událostí planety. A svůj podíl na tom má i Škoda Auto.

 

Stát se partnerem významné sportovní akce není jen tak, jednání s pořadateli nejsou jednoduchá ani krátká a výběr vpravdě globálních podniků zase není tak velký. Škoda Auto však v tomto ohledu patří mezi matadory, protože její jméno je už roky spojováno se dvěma obřími akcemi – světovým šampionátem v ledním hokeji a Tour de France. První zmiňované spojení je už dokonce zapsáno do Guinnessovy knihy rekordů, protože toto hlavní sponzorství je vůbec nejdelší v historii, trvá od roku 1993 a pokračovat bude ještě minimálně tři roky.

            Na podobnou tradici je zaděláno i v případě Staré dámy, jak se největšímu podniku v rámci světové cyklistiky také říká – letos je česká značka na Tour de France přítomna pojedenácté, přičemž smlouvy má uzavřené až do roku 2018… Možná si říkáte, co má tak společného hokej a jízda na kole. Ale to je právě ono, přes oba podniky firma oslovuje jinou potenciální skupinu zákazníků. Zatímco brusle a puk zajímají řekněme severské a východoevropské trhy, cyklistika je centrem pozornosti západní Evropy včetně Středomoří (což ostatně postihuje také účast značky na španělské Vueltě, taktéž prodloužené do roku 2018). Portfolio podpory je samozřejmě mnohem větší: logo s okřídleným šípem můžete vidět například na programech Národního divadla, České filharmonie, festivalu Smetanova Litomyšl nebo materiálech Českého olympijského výboru.

            Na sportovních akcích se mladoboleslavská firma samozřejmě neprezentuje pouze symboly, ale také skutečnými automobily. Ty jsou ukázány buď staticky, anebo v přímém nasazení, když je dostanou k dispozici týmy organizátorů. A nejde o žádné malé počty, například na letošním MS v hokeji se Běloruskem prohánělo celkem 46 aut oficiální flotily a dalších čtrnáct jich bylo vystaveno na stadionech a jiných frekventovaných místech. Do zorného pole se tak dostaly 800 milionům fanoušků po celém světě.

            Dopad účasti na Tour de France je ještě větší. Škoda si tuto akci ovšem nevybrala pouze pro její popularitu. Svůj podíl na tom mají i samotné kořeny značky, když její zakladatelé – Václavové Laurin a Klement – začali svou společnou pouť právě montáží bicyklů – modelů Slavia. A v neposlední řadě bylo cílem také posílit pozici českých vozů na francouzském trhu. To se podařilo: zatímco na začátku devadesátých let Škoda v zemi galského kohouta více méně paběrkovala, tak v poslední době je štikou trhu – na rozdíl od ostatních posilovala i v době krize a nyní má nakročeno k ročnímu odbytu přes 20 000 kusů a pokoření takových konkurentů, jako je Hyundai nebo Honda.

            Hlavním tahákem značky je v případě Tour de France (TdF) zajištění vozu pro ředitele závodu Christiana Prudhommea. Už tradičně je to sedan Superb, který sice z továrny vyjíždí v ryze sériové podobě ve výbavě Elegance a s motorem 2.0 TDI/125 kW spojeným se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, ale následně si jej pořadatelé ze společnosti Amaury Sport Organisation mocně přestavují. Základem změn je obří otvírací okno v zadní části střechy lemované ližinami z Volkswagenu Cross Polo, takže Prudhomme se může před sedadly snadno postavit a řídit vše potřebné doslova osobně. Což ostatně nelze přehlédnout, protože Francouz měří (podobně jako jeho osobní řidič Gilles Maignan) 1,9 metru.

Neméně důležité je rádiové ústředí se čtyřmi kanály a šesti anténami (pátá patří přesnému GPS, šestá záložnímu kanálu), přes nějž se jednak startuje samotný závod, ale také předávají důležité informace traťovým maršálům i samotným závodníkům, jejich týmům, novinářům atd. (všechna doprovodná vozidla proto musejí mít povinně přijímač tohoto vysílání). Celá přestavba zabere zhruba 130 hodin -hlavním oříškem je instalace střešního okna. To totiž pochází z verze Combi, která má poněkud jinou linii horní části kabiny než sedan.

* Ředitelský automobil je před kamerami televizí prakticky pořád – v koloně má vysadní postavení, takže její čelo prakticky neopouští a má také jedinečné právo pokaždé projet cílovou čáru společně se závodníky. V poslední etapě pak vstupuje i do obligátního pití šampaňského s vítězi jednotlivých kategorií, respektive s význačnými hosty na palubě superbu (včetně francouzského prezidenta) – proto je na palubě chladicí box na lahev a držák pro dvě skleničky.

            Šéfovským sedanem s typickou reklamní konzolou na přední kapotě a jedinečným červeným lakem Corrida-Red to ovšem nekončí. Stejnou barvou je lakováno také osm octavii traťových maršálů, časoměřičů, rozhodčích nebo i moderátora rozhlasové stanice Radio Tour, jež pendlují celým pelotonem, a tvoří tak jakési prodloužené oči a uši hlavnímu superbu. Celkem ovšem Mladá Boleslav posílá na Tour de France okolo 250 dalších automobilů, především kombi řad Octavia a Superb, ale nechybějí ani vozy Rapid, Yeti, Roomster nebo Citigo. A protože se tak děje od samého začátku, není divu, že za deset dosavadních ročníků závodu najely všechny české vozy v jeho službách ke 30 000 000 kilometrů, a to bez jediné technické závady! Auta jsou sice spolehlivá, ale řídit je není žádný med. Trasa etapy je sice pro veřejný provoz uzavřena (viz také rozhovor s Františkem Raboněm v AT 15/14), ale stresu je i tak dost a dost. Jen si to představte: na jedné straně dejme tomu hluboká strž, na druhé špalíry ječících diváků, vzadu dojíždějící balík cyklistů, kteří to třeba při sjezdu z horských serpentin dokážou rozpálit třeba na 70kilometrovou rychlost, do toho hlášení traťového rádia a třeba ještě déšť. A vy s největší hvězdou stáje řešíte další taktiku a okénkem jí předáváte čerstvý bidon a nějaké jídlo (což je velmi důležité, protože v jedné etapě každý závodník spotřebuje zhruba 10 000 kalorií a vypije dvanáct litrů tekutin). Pěkný adrenalin, a to je ještě na Tour de France zakázána oprava kola v pohybu – na jiném podniku byste třeba ještě měli ze zadního okna do půl těla vyvěšeného mechanika, který s hlavou skoro u silnice za jízdy něco kutí na přehazovačce vedle šlapajícího závodníka.

            Samozřejmě že tohle všechno je denní chlebíček týmových šoférů, ti patřící k ekipě organizátorů to mají drobátko snazší, ale i tak jde o pěkný nápor. Ne nadarmo je na závodech WorldTour požadováno, aby doprovodná týmová vozidla ovládali držitelé „průkazu pro řidiče na silničních akcích“, což má zaručit dodržování řady nejrůznějších pravidel a také nezbytnou vysokou míru zkušeností. Koneckonců když se něco nepovede, pořadatelé ihned napařují vysoké pokuty: při jednorázovém přestupku až 5000 švýcarských franků a vyloučení ze závodu na šest měsíců, při opakovaném (který ten předchozí následuje do 12 měsíců) pak až 10 000 CHF plus roční distanc. A to nemluvíme o ostudě, když náhodou doprovodné auto nebo motocykl ovlivní průběh závodu (jistě si pamatujete hrůzné záběry z Tour 2011, když automobil francouzské televize vytlačil ze silnice nizozemského cyklistu Johnnyho Hoogerlanda a ten skončil na ostnatém drátě ohrazujícím přiléhlý pozemek – řidič, který nehodu zavinil, pak byl z TdF vyloučen). A jakmile po skončení etapy naskočíte do běžného provozu, můžete dostat další fl astr tentokrát od místní policie.

            Kolona sponzorských škodovek je na tom poněkud lépe. Především je vybavena třemi stovkami zkušených šoférů, kteří se kromě řízení nemusejí o nic starat. Továrna totiž k závodu vyslala také dva kamiony náhradních dílů a v 60členném týmu najdete taky partu deseti mechaniků, kteří dají vůz do kupy, ať už se mu stane cokoli (v tomto směru je velmi výmluvný film The Team Behind the Teams, o němž se zmiňujeme v boxu Víte, že…).

            Každopádně kolona závodů typu Tour de France je pěkně početná, a má navíc danou hierarchii: první startují novináři a vozy s význačnými hosty, pak policejní eskorta, následuje technická podpora závodu, jeho ředitel, první auto s komisaři a těsně před závodníky pak motocykl informující peloton (například šipkami pro správné odbočení). Za polem závodníků jede automobil se šéfem komisařů závodu a moderátor Rádia Tour, motocykly policie a organizátorů a auto lékaře, které otevírá sekci, kde se smí předjíždět. Pak už jsou na řadě dvě kolony týmových vozidel, třetí vozidlo komisařů, další hosté a technická podpora, ambulance, sběrný vůz pro odpadlíky a vše uzavírají policejní motorky. Vozy jsou odlišeny především různobarevnými přelepy u horní hrany čelního skla.

            Pořadí týmových aut se odvíjí od klasifikace jednotlivců, první v této skupině tedy jede vůz jezdce ve žlutém. Ovšem tento první konvoj sestává pouze z aut sportovních ředitelů jednotlivých stájí, tzv. druhé vozy jedou v totožném pořadí v separátním vláčku, který má mít od toho prvního odstup minimálně 200 metrů.

            Podoba aut také není zcela lhostejná, jistě jste si všimli, že zcela chybějí vozy SUV nebo MPV. Je to dáno tím, že výška doprovodných vozidel je omezena hodnotou 1,66 metru. To souvisí s přehledem o závodě, čemuž jsou podřízeny také polepy aut, ty nesmějí bránit průhledu skrz kabiny.

 

***

 

JAK SE MĚŘÍ ÚSPĚŠNOST SPONZOROVÁNÍ?

 

* Základem je viditelnost značky, tj. kolikrát se objeví v médiích, kolik lidí s ní přímo přijde do styku (fyzické setkání aut a diváků). Druhou oblastí je přímý dopad tohoto na chování zákazníků. Zvyšuje se prodej, roste zájem o testovací jízdy nebo aspoň zasílání informací, roste počet prokliků na webové stránky firmy aj.

 

PEDÁLY S OKŘÍDLENÝM ŠÍPEM

 

* Od roku 2002 prodává Škoda Auto i vlastní kolekci bicyklů a cyklistického příslušenství. V nabídce je nyní sedm horských kol, dvě silniční, tři modely pro děti a mládež, jeden trekkingový typ a jedno kolo elektrické. Novinkou jsou poprvé horské bicykly s 27,5palcovými koly, respektive model MTB Lady navržený speciálně pro ženy. Vrcholný silniční typ Road Elite váží pouze 7,9 kg. Rám a vidlice jsou z karbonu, komponenty nesou značku Shimano-Ultegra. Zajímavé je elektrické kolo Green E Line. Podle nastavení elektromotor podpoří cyklistu 35, 75, 150 nebo 300 procenty jeho vlastního výkonu. Dojezd ovšem činí 105 km. Navíc stačí vyměnit zadní kolo a vyjmout akumulátor, aby vznikl klasický bicykl.

 

AUTY TO NEKONČÍ

 

* Škoda Auto není jen hlavním ním sponzorem celého cirkusu TdF, ale vstupuje také do jeho dílčích „podoblastí“. dobnzoezdce Již řadu let je například sponzorem bílého dresu pro nejlepšího jezdce do 25 let. Což je docela prestižní záležitost, záležiariéru protože tahle trofej má pro kariéru cyklisty obrovský význam. A pak tu je také čtveřice pohárů z českého křišťálu křišího pro celkového vítěze, nejlepšího závodníka do 25 let a nejlepšího vrchaře, respektive sprintera. Všechny 60 centimetrů vysoké a šest kilogramů vážící trofeje vznikly ve sklárně Ajeto na Českolipsku pod vedením škodováckých designérů Jozefa Kabaně a Petera Olaha.

 

VÍTE, ŽE…

 

…ředitel Tour de France Christian Prudhomme má k dispozici dva speciální superby a že uvnitř hostil už řadu významných osobností včetně francouzského prezidenta Francoise Hollanda?

…z archivních záběrů sestavila Škoda Auto krátký film o životě svých automobilů v pelotonu? Jmenuje se “The Team Behind the Teams“ a můžete ho najít na youtube. …ve Velké Británii byly dány do prodeje speciální edice Yeti, Octavia a Superb Tour de France? Stará dáma totiž letos začínala za Kanálem.

…Škoda Auto podporuje i amatérské jezdce, například český seriál Kolo pro život nebo anglický podnik Ride London?

…počátky Tour de France souvisejí s automobily? Závod totiž zkraje sponzorovaly noviny L’Auto. První ročník se konal v roce 1903.

…existovala také Tour de France Automobile? A šlo o hodně tradiční podnik, jezdil se v letech 1899 až 1986. První ročník vyhrál René de Knyff na voze Panhard & Levassor.

…každá osoba jedoucí v doprovodném konvoji (vyjma novinářů a čestných hostů, kteří nesedí za volantem) musí mít řidičský průkaz?

…vozy Škoda využívá nebo využívala i řada týmů, třeba Kaťuša, Rabobank, Astana, BMC, FDJ, Belkin nebo Lotto?

…Tour de France vidělo loni 12 milionů lidí naživo a 3,5 miliardy přes televizní přenosy?

 

Foto popis| Celá kolona všech aut patřících k TdF čítá 3000 strojů. I když je trasa závodu pro běžný provoz uzavřena, musí se doprovodná vozidla držet na té straně vozovky, kterou předepisují místní silniční pravidla.

Foto popis| Reklamní karavana (vznikla už ve 30. letech) trať projíždí jednu až dvě hodiny před pelotonem a divákům nabízí atraktivní doprovodný program. O mnoho rychleji než cyklisté nejede…

Foto popis| Jedinečný odstín laku hlavního superbu vychází z barev novin L’Equipe, které se pořádání Tour ujaly po válce a také zavedly tradici aut pro ředitele závodu. V padesátých letech mimochodem přišly první horské etapy, takže do kolony byly pro jistotu zařazeny i džípy!

Foto popis| Speciální superb ředitele Tour de France ročně najede okolo 6000 kilometrů, celkově sponzorská kolona při každém ročníku TdF natočí okolo 2,8 milionu km. Střecha je namontována obráceně, otevírá se tedy dopředu

Foto popis| Rádiové ústředí v superbu Christiana Prudhommea: tlačítko Tour zajišťuje vysílání pro celý peloton (nehody, počasí), přes kanál Info jdou informace o samotném závodě (úniky, odstupy), zbylé dva jsou směrovány k pořadatelům.

Foto popis| Některé vozy si organizátor ASO nechává i pro další závody, jiné se po TdF prodávají jako ojeté

Foto popis| Letošní Tour de France během tří týdnů zavítalo vedle Anglie a Francie ještě do Belgie a Španělska

Foto popis| Spousta lidí sleduje Tour už jen pro krásné záběry francouzské krajiny, nemusí jít ani o fanoušky cyklistiky

Foto popis| Příští rok odstartuje TdF z Utrechtu, proto už letos vezla některá auta figurínu králíka Miffyho, populární nizozemské kreslené postavičky

Foto popis| Celkem peloton letos urazil 3664 kilometrů, doprovodná auta pochopitelně mnohem více

Foto popis| Škodovky v rámci závodu převážejí také oficiální VIP hosty, závodníky nebo organizátory. Zatímco ředitelský superb nese českou registračku, tento je místní.

Foto autor| Foto archiv a Profi media.cz

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2023
Designed by: wwworks.cz