Ostravský Muzikál nabízí publiku „muzikál superlativů”

Soubor Muzikálu Národního divadla moravskoslezského v Ostravě (NDM) v minulých sezonách nastudoval celou řadu oblíbených muzikálů. S průřezem za poslední desetiletí nyní NDM přijíždí na Smetanovu Litomyšl, aby 17. června zámeckým nádvořím zněly melodie z West Side Story, Evity, Koček a dalších muzikálů. A jak si v současné době stojí muzikál nebo jak je to konkrétně s tím ostravským jsme se zeptali přímo režisérky, dramaturgyně a šéfky souboru Muzikál NDM v Ostravě Gabriely Petrákové.

Jaká je dramaturgie koncertu Gala muzikál?

Koncert bude obsahovat průřez skladeb z našeho muzikálového repertoáru z posledních dvanácti let existence našeho souboru a také nahlédneme do našich dalších nejbližších plánů. Zúčastní se ho většina našich sólistů i členů company a samozřejmě třicetičlenný divadelní orchestr pod taktovkou našeho hudebního ředitele Jakuba Žídka. Dá se říci, že bude z velké části podobný koncertu, který jsme v době koronavirové pandemie v únoru loňského roku živě vysílali bez diváků pro Českou televizi Art.

První opravdu muzikálový titul byl v Ostravě uvedený v roce 1949. Do repertoáru se ale muzikál dostával pomalu. Jak je to s četností muzikálových titulů v současné době? A jaké postavení má muzikálu diváků?

Ano, byl to tenkrát Divotvorný hrnec a poměrně brzy jej naše divadlo uvedlo po jeho české premiéře v Praze. Šlo vlastně o vůbec první americký muzikál nastudovaný v zemích kontinentální Evropy. Až do poloviny 60. let se však u nás americký muzikál nepěstoval. A to z důvodů tzv. ideologických i finančních. Divadla neměla k dispozici potřebné devizové prostředky. V době politické oblevy v 60. letech se k nám v různých podobách a na různé úrovni hrát opět začal. Hlavně v Praze, Ostravě a Brně. Ovšem především operetními soubory. Ty byly schopny nastudovat tzv. klasické muzikálové tituly, nikoliv však „muzikál superlativů“ a rockové opery, které se od počátku 70. let minulého století etablovaly jak na Broadwayi, tak na londýnském West Endu. S těmi přišly až soukromé produkce v 90. letech, které obsazovaly role formou konkurzů ad hoc pro jednotlivé premiéry. Díky muzikálovému boomu v tehdejší době dosahovaly stovek repríz a zřizovaná repertoárová divadla jim mohla jen stěží konkurovat. V roce 2010 mě ředitel NDM Jiří Nekvasil jmenoval šéfkou operetního souboru, který jsme přejmenovali na opereta/muzikál a vytkli jsme si za cíl přinést ostravskému divákovi onen „muzikál superlativů“. Znamenalo to omladit soubor a posílit jej o odpovídající hostující herce, stabilizovat orchestr a dát dohromady týmy, které se na takových titulech měly podílet. Tedy další režiséry, autory českých překladů, scénografy, choreografy a podobně. Ze začátku to byla cesta plná úskalí, ale posledních deset let se nám naše práce plně daří. Před koronavirovou pandemií jsme měli návštěvnost 97 procent, což je jasnou odpovědí na vaši otázku o postavení muzikálu u diváků.

Říkáte, že v roce 2010 došlo k začlenění muzikálu do oficiálního názvu souboru. Jaké muzikály jste od té doby odehráli a který považujete za nejúspěšnější?

Hned prvním titulem byl muzikál Marguerite z pera skladatele Michala Legranda a libretisty Alaina Boublila, tedy tvůrce slavných Bídníků a Miss Saigon. Šlo nejen o českou premiéru, ale vůbec o první nastudování po londýnské světové premiéře. Při přípravě premiéry s námi Alaine navíc strávil v Ostravě skoro dva měsíce a pro nás pro všechny to byla velká škola a návod k tomu, jak se má při uvádění podobných děl přesně postupovat. Poté jsme definovali naši dramaturgii o „třech pilířích“: klasický muzikál, soudobý světový muzikál superlativů a původní tvorba. Jako druhá scéna v Česku jsme uvedli například Noc na Karlštejně, dále klasiku bratří Gershwinových Pardon My English. Postupně jsme nastudovali celkem šest titulů krále světového muzikálu Andrewa Lloyda Webbera (Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť, Evita, Sunset Boulevard, Jesus Christ Superstar, Kočky a Líp se loučí v neděli). Jde o Londýnem uznaný rekord počtu jeho muzikálů v jednom repertoárovém divadle. S původním českým muzikálem Fantom Londýna, psaným speciálně pro náš soubor, jsme získali celkem tři ceny na mezinárodním muzikálovém festivalu DIMF v Jižní Koreji, a to včetně té za nejlepší muzikál. Velmi úspěšná je i česká premiéra krimi-muzikálu Sylvestera Levaye a Michaela Kunzeho Rebecca, který vznikl na půdorysu románu u nás známého pod názvem Mrtvá a živá. Snad tím nejúspěšnějším na počet repríz byl pak muzikál Edith a Marlene, který dokonce zaznamenala a letos v květnu odvysílala Česká televize. Členové našeho souboru i jeho stálí hosté získávají například Ceny Thálie a popularita ostravského muzikálu již dávno překonala hranice regionu. A jen na okraj, od letošního roku se náš soubor jmenuje už jen Muzikál. Neznamená to ale, že bychom v budoucnu zcela chtěli vynechat z repertoáru klasickou operetu.

Jak dlouho trvalo vybudovat ostravskému muzikálu takové postavení?

Řekla bych, že prvních pět let jsme to museli dokazovat i sami sobě. Divácký zájem místního publika však jsme měli velmi záhy. Spíše šlo o to, dostat do povědomí celé české a moravskoslezské veřejnosti, že stojí za to za skutečně skvělým muzikálem jezdit do Ostravy. Pocit zlomu jsme cítili v okamžiku, kdy jsme nemuseli mimoostravské herce přemlouvat k účasti na konkurzu. Kdy tedy v hojném počtu začali jezdit sami.

Na jaké nové muzikály se mohou diváci těšit?

V říjnu bude mít premiéru komediální muzikál Producenti s podtitulem Návod, jak zničit broadwayskou show. Po Novém roce chystáme Sweeneyho Todda, u nás známý muzikál hlavně z filmové verze s Johny Deppem. A na podzim 2023 máme v dramaturgickém plánu klasický muzikálový hit pro celou rodinu Oliver!

Je nějaký muzikál, který byste ráda v Ostravě uvedla, ale…?

Smlouvu už máme na skutečně současný a skvělý muzikálový hit Kinky Boots. A samozřejmě pošilháváme po řadě těch skutečně nejen nejslavnějších, ale i nejlepších. Tedy po takových, na které jsme si ještě před pěti lety netroufali ani pomyslet.

Jezdíte na Smetanovu Litomyšl rádi?

Naše divadlo jezdí na Smetanovu Litomyšl tradičně se svými operními tituly. S muzikálem jsme zde byli zatím jenom jednou. A úspěch naší inscenace Jesus Christ Superstar nás utvrdil v tom, že máme co nabízet a rádi přijedeme znovu.

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz