Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Rusalka se vrací do amfiteátru

12.6.2009 Mladá fronta DNES str. 2 Litomyšl – příloha David Půlpán
Dvořákova Rusalka s DAGMAR PECKOVOU se bude hrát celkem třikrát.

Pořadatelé festivalu mají odjakživa chuť diváky překvapit a často se jim to daří. Tentokrát je opět zvou na Rusalku do zámeckého amfiteátru. Slovo opět je tu namístě. Před jedenácti lety se totiž orchestr, sbor a balet Janáčkovy opery Národního divadla v Brně pokusil nejznámější Dvořákovu operu provést v litomyšlském zámeckém amfiteátru. Tehdy ovšem začalo poprchávat a zklamaní diváci přišli o závěr představení.
Tentokrát bude vše jiné, slibují organizátoři. A mají pro to pádný důvod. Národní divadlo z Prahy připravuje pro Smetanovu Litomyšl originální provedení Dvořákovy Rusalky s Dagmar Peckovou v dvojroli Ježibaby a Cizí kněžny. Premiéru sice Národní divadlo uvedlo v rámci letošního Pražského jara, pro Litomyšl však připravil režisér Jiří Heřman zvláštní koncept, kdy se první a třetí dějství odehraje v přírodním prostředí zahradního amfiteátru a druhý akt v nádvoří litomyšlského zámku.
Přesun orchestru, sborů i diváků, na který se samozřejmě už všichni těší, není samoúčelný. "První a třetí dějství Rusalky se odehrává v přírodě a druhé v zámku, stejně tak i při festivalu se první a třetí dějství bude dávat v zahradě a druhé dějství v prostředí zámeckém," uvedl ředitel festivalu Smetanova Litomyšl Jan Pikna.
Pro amfiteátr v zámecké zahradě, který byl pro festival před šedesáti lety vybudován, se bude jednat o derniéru. V rámci plánované revitalizace zámeckého návrší bude zrušen a nahrazen menší scénou. V podstatě to znamená, že kdo chce při Smetanově Litomyšli ještě jednou zmoknout,má asi poslední šanci, pak už na to může leda tak nostalgicky vzpomínat.
Rusalka s Dagmar Peckovou v dvojroli Ježibaby a Cizí kněžny bude nepochybně patřit k nejzajímavějším představením, a i proto pořadatelé sáhli k neobvyklému kroku. "Nasazujeme ji hned třikrát," uvedl Pikna. Každé představení může vidět tisícovka lidí, přesto v seznamu pořadů, na které je možné ještě koupit vstupenky, Dvořákova opera není. Zájem o ni byl obrovský.
Litomyšlané získali výhodu, protože na první představení Rusalky si mohli prvních čtrnáct dní koupit vstupenku jen oni. "Lidé si tu stále stěžovali, že se na ně vstupenky nedostanou, rozhodli jsme se jim proto takto vyjít vstříc," uvedl Pikna.
Operní dílo v novém nastudování nemá být pohádkovým, ani extrémně moderním představením, ale má přinést nový pohled na psychologii hlavních aktérů dramatu. Hudbu nastudoval letos osmadvacetiletý šéfdirigent Pražské komorní filharmonie Jakub Hrůša.
Režisérem představení je umělecký šéf opery Národního divadla Jiří Heřman. Ten o svém pojetí říká: "V osudu Rusalky, ale i Ježibaby jde o konflikt člověka se sebou samým a s okolním světem, s nímž není smířený. Je to drama cesty za poznáním, ze které není návratu." Ovšem na Rusalku do Litomyšle fanoušky opery neláká jen kouzelné prostředí zámku či netradiční stěhování celé scény. Hlavním magnetem je Dagmar Pecková. "Dvojrole v Rusalce samozřejmě jednoduchá není, ale vynahrazuje mi to úžasná inscenace pana Heřmana, s jehož výkladem této dvojrole se naprosto ztotožňuji," uvedla pro server iDNES pěvkyně.
Dagmar Pecková patří ve světě k nejuznávanějším mezzosopranistkám současnosti. Absolventka pražské konzervatoře byla již zkraje své umělecké kariéry byla angažována do drážďanské Semperovy opery, odtud odešla do Berlína, kde byla řadu let sólistkou Německé státní opery. "Začínala jsem u operety a muzikálu. Nejprve v plzeňské operetě a pak v Hudebním divadle v Karlíně, ale je to již doba dávno minulá," zavzpomínala Pecková. Za více než dvacet let umělecké činnosti stanula na většině nejvýznamnějších operních i koncertních pódiích včetně Covent Garden a Carnegie Hall. Natočila desítky nahrávek, mezi nejvýše ceněné patří alba se skladbami Gustava Mahlera a Wolfganga Amadea Mozarta. Dagmar Pecková je držitelkou ceny Thálie za rok 1999 za titulní roli v Bizetově opeře Carmen, kterou ztělesnila v režii Jozefa Bednárika na scéně pražského Národního divadla.

Foto popis| Dagmar Pecková. Vystoupí v Rusalce v dvojroli Ježibaby a Cizí kněžny.
Foto autor| FOTO: MAFA

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz