WEB, Datum: 05.07.2021, Zdroj: klasikaplus.cz, Strana: 0, Datum importu: 07.07.2021 06:40, RU/den: 10 000, AVE: 5 000,00 Kč, Země: Česko, GRP: 0,11
Tematické duplicity: Smetanova Litomyšl, Kultura a cestovní ruch
Na dnešní den přichystali pořadatelé festivalu Smetanova Litomyšl tři projekty. Už v dopoledních hodinách zazní recitál klavíristů Iva Kahánka a Miroslava Sekery. V brzkém odpoledni mohou posluchači zavítat na duchovní koncert souborů Collegium 1704 a CollegiumVocale 1704 a od 20 hodin se na zámeckém nádvoří odehraje koncert České Sinfonietty se sólisty pod vedením Radka Baboráka. V úterý se návštěvníci mohou těšit na koncert stipendistů Akademie MenART, na odpoledne ve společnosti Českého hornového sboru a na večerní program v podání Adama Plachetky a SOČRu. Ve středu mají svá místa v programu pořad Zápisník zmizelého a Gala Simony Šaturové a Petra Nekorance a ve čtvrtek přijede Český filharmonický sbor Brno. Týden pak vyvrcholí Dvořákovou Rusalkou.
V půl jedenácté dojde v zámecké jízdárně ke druhému koncertu klavíristů Iva Kahánka a Miroslava Sekery, kteří společně přednesou Smetanovu čtyřruční verzi cyklu symfonických básní Má vlast, a to na dva klavíry. Rozhovor s Ivem Kahánkem jsme publikovali zde a s Miroslavem Sekerou zde, reflexe včerejšího prvního koncertu je zde. Piaristický chrám Nalezení svatého Kříže bude od 15 hodin místem koncertu souborů Collegium 1704 a CollegiumVocale 1704 s jejich umělecký vedoucím Václavem Luksem. Na programu budou Tůmova intimní duchovní kantáta Stabat Mater z roku 1750, napsaná na objednávku Marie Terezie, a Zelenkova poslední mešní kompozice k svátku Všech svatých, virtuózní Missa Omnium Sanctorum, ZWV 21. Zámecké nádvoří bude od 20 hodin patřit orchestru Česká Sinfonietta s jejím šéfdirigentem Radkem Baborákem. Zaznějí skladby Jeana Sibelia, Edwarda Elgara, Leroye Andersona či Igora Stravinského. Introdukci a Rondo capriccioso a moll pro housle a orchestr, op. 28 Camilla Saint-Saënse přednese Milan Al-Ashhab a pěvecký part ve výběru Písní pro soprán a orchestr Henriho Duparca svěřila dramaturgie Kateřině Kněžíkové.
„Třetí ročník Akademie mentoringu uměleckého vzdělávání MenART vyvrcholí litomyšlským koncertem nejúspěšnějších stipendistů ze tříd Jana Fišera – housle, Kateřiny Kněžíkové – zpěv, Iva Kahánka – klavír a Jana Ostrého – příčná flétna. Pořad by si neměl nechat ujít žádný příznivec české hudební školy, aby slyšel a na vlastní oči viděl největší budoucí naděje našeho interpretačního umění,“ zvou do zámecké jízdárny na zítřejší jedenáctou hodinu pořadatelé.
Kapitulní chrám Povýšení svatého Kříže bude zítra od 14 hodin místem koncertu Českého hornového sboru s uměleckým vedoucím Radkem Baborákem, ve spolupráci s varhaníkem Alešem Bártou. „Koncertem, na němž zazní hudba čtyř století od renesance po současnost, si připomeneme 340 let hry na lesní roh v českých zemích. Na programu je mj. Svatohubertská mše JuleseCantina ke cti patrona lovců a myslivců, ale také premiéra hudební meditace Jana Kučery na píseň ‚Soudce všeho světa, Bože‘z Kancionálu Jana Ámose Komenského z roku 1659,“ uvádí festival.
Úterní devatenáctá hodina bude začátkem koncertu basbarytonisty Adama Plachetky se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, který povede Robert Jindra. V programu s názvem S Adamem Plachetkou na Broadway zazní v zámeckém nádvoří řada muzikálových písní a melodií broadwayské produkce.
„Také pořad Zápisník zmizelého se dramaturgicky hlásí k festivalovému mottu Klíče od domova. V první části koncertu zaznějí mj. úpravy moravských a slovenských lidových písní, ve druhé půli pak bude provedeno Janáčkovo intimní drama o vášnivé lásce prostého vesnického mládence ke krásné cikánce Zefce. ‚Zápisník‘patří k nejvýznamnějším vokálním skladbám Leoše Janáčka a uvádíme jej k 100. výročí premiéry,“ vysvětlují pořadatelé ke koncertu, který se uskuteční ve středu 7. července v 17 hodin v zámecké jízdárně. Zpívat budou tenorista Jaroslav Březina, mezzosopranistka Veronika Hajnová-Fialová a na klavír bude hrát Martin Kasík.
Simona Šaturová & Petr Nekoranec Gala – to je název koncertu, který se ve středu od 20 hodin uskuteční ve Smetanově domě. „Ani v době pandemie náš festival nepřijde o vyhledávaný galakoncert, na němž slavná sopranistka a výrazný představitel nastupující pěvecké generace přednesou virtuózní árie a dueta z oper Wolfganga Amadea Mozarta a GioacchinaRossiniho. Komorní filharmonii Pardubice bude řídit jediný zahraniční host letošního ročníku, přední polský dirigent Łukasz Borowicz,“ představuje interprety festival.
Každoroční festivalový host, Český filharmonický sbor Brno, vystoupí ve čtvrtek v 17:30 hodin v piaristickém chrámu Nalezení svatého Kříže. Na letošním koncertě zazní vícesborová kompozice Jacoba Handla-Galluse, duchovní moteta Brucknera i Černohorského a hold papeži Janu Pavlu II. z pera Henryka Góreckého. Provedení oratoria Křest svaté Ludmily je věnováno 1100. výročí mučednické smrti české kněžny a naší první světice. Hosty Českého filharmonického sboru Brno, který bude řídit Petr Fiala, budou sopranistka Simona Šaturová, flétnistka Martina Matušínská, varhaník Martin Jakubíček a uměleckého přednesu se ujme Vítězslav Šlahař.
Čtvrteční a páteční večer bude patřit nejslavnější Dvořákově opeře – Rusalce. Soubor opery Národního divadla moravskoslezského Ostrava se sólisty, v režii Radovana Lipuse, pod vedením Jakuba Kleckera, vystoupí na scéně zámeckého nádvoří od 21 hodin. V hlavních rolích se alternují sopranistky Veronika Rovná a Kateřina Kněžíková v roli Rusalky, tenoristé Richard Samek a Martin Šrejma jako Princ a Vodníka ztvárňují basisté Martin Gurbaľ a František Zahradníček. Cizí kněžnu bude zpívat Lucie Silkenová a Ježibabu Jana Sýkorová. „Pohádková opera o třech dějstvích na libreto Jaroslava Kvapila patří vedle Smetanovy Prodané nevěsty k celosvětově nejznámějším českým operám a je vrcholným dílem Antonína Dvořáka, okouzlujícím obecenstvo již od své světové premiéry v roce 1901. Skladatel měl k dispozici vynikající básnické libreto Jaroslava Kvapila inspirované Andersenovou Malou mořskou vílou i baladami Karla Jaromíra Erbena, jsou zde patrné také vlivy symbolismu a dekadence období konce 19. století,“ zvou na obě představení organizátoři.