Světová cena za design a nový vizuál festivalu

Search
Close this search box.

Vizuální styl Smetanovy Litomyšle 2022 byl vřele přijat veřejností i odborníky. Kruhy umožňující čtenáři vniknout prostřednictvím rozšířené reality do festivalové Litomyšle získaly světovou cenu za design C-IDEA Bronze Award.

„Stát na ‚bedně‘ se světovou konkurencí je pro nás pochopitelně signálem, že směr, kterým se vizuální styl festivalu v uplynulých letech vydal, je správný. Moc nás to těší,” komentuje Karel Telecký ze Smetanovy Litomyšle. „Jedinou otázkou zůstává, kdo si udělá výlet a vyrazí cenu převzít. Vyhlášení proběhne na podzim v Austrálii,” dodává s nadsázkou a úsměvem Matyáš Hájek, designer a majitel kreativního studia Wwworks.

V předchozích letech studio postupně vizuální identitu přetavilo do opravdu minimalistického pojetí. „Považujeme to za milník v naší dosavadní spolupráci,” vypráví designerka a grafička kreativního studia Wwworks Lenka Vomáčková. Styl je založen na nápisu Smetanova Litomyšl s výraznou typografií písma Quercus Serif od Františka Štorma z písmolijny Storm Type Foundry. „Vizuál roku 2023 používá namísto fotografií grafický motiv a čisté bílé plochy,” doplňuje Matyáš Hájek.

Nová výzva s novým tématem

Belle Époque – krásná doba časově spadá do přelomu 19. a 20. století, doby průmyslové revoluce a pokroku. Elektrifikace napomohla bohatšímu večernímu životu, rozkvětu divadla a hudby. Krásná doba zažehla explozi celé řady moderních výtvarných stylů, jako jsou impresionismus, secese, kubismus, futurismus, expresionismus… Téma je tedy nejen myšlenkovou, ale i silnou vizuální inspirací.

Výrazný vzor jako základ

Ze společné diskuze s organizátory Smetanovy Litomyšle, a s ředitelkou Městské galerie Litomyšl Martinou Zuzaňákovou se postupně vyrýsovaly dva možné směry vizuálu: robustnější geometrický a jemnější florální. Po pečlivých úvahách zvítězila geometrická koncepce inspirovaná např. umělecko-řemeslnými dílnami Wiener Wärkstätte z první poloviny 20. století. Tyto dílny bohatě využívaly geometrické vzory s vysokým kontrastem na předmětech běžného dne, např. na bytovém textilu, módě, keramice atp. „Nadchla nás možnost ,obléknout’ město během festivalu do výrazného vzoru,” vzpomíná na kreativní tvorbu Karel Telecký. Geometrický vzor je kompletně sestaven z písmen fontu Quercus Serif. Festival tvoří několik částí, proto přichází hned se třemi vzory: S – pro hlavní vzor Smetanovy Litomyšle, Z – pro Festivalové zahrady, V – pro Smetanovu výtvarnou Litomyšl. „Vzor působí velkolepě díky zajímavé perspektivě. Při běžném pohledu na vzor je důležitý celek, kdežto nový styl Smetanovy Litomyšle poutá divákův pohled také na neobvykle přiblížený detail,” upřesňuje Lenka Vomáčková. Memento (poslední písmeno vzoru) „to má nahnuté”. Záměrně mírně padá dolů a vyjadřuje křehkost krásné epochy. Symbolicky propojuje naši a tehdejší dobu. Stejně dnes jako na přelomu 19. a 20. století snad nikdo nevěřil, že by doba rozkvětu mohla vyústit v tragédii. Je tedy velice podstatné si stále připomínat, že zachování krásné doby vyžaduje přičinění nás všech.

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2023
Designed by: wwworks.cz