22.6.2009 Svitavský deník str. 3 Svitavsko ZDENĚK VANDAS
Litomyšl/ Počítalo se s tím, že provedení Dvořákovy Rusalky bude jedním z vrcholů letošního ročníku Smetanovy Litomyšle. Hrála se třikrát, vždy před vyprodaným hledištěm. Projekt šéfa opery Národního divadla a režiséra inscenace Jiřího Heřmana, využít obou zámeckých scén, se mohl realizovat jen v úvodním večeru. První a třetí jednání se hrálo v zámeckém parku a druhé dějství v nádvoří. Páteční představení vzhledem k dešti se uskutečnilo celé v překrytém nádvoří a v sobotu byla nutná opět změna. Začalo se v amfiteátru, druhé jednání bylo podle plánu v nádvoří a vzhledem k zimě, která kolem půlnoci byla už skoro krutá, tam proběhlo i závěrečné dějství. Dlužno dodat, že nejen ke spokojenosti umělců. Zprávu o tom přijali s potleskem i diváci.
Inscenace měla premiéru v Národním divadle v dubnu. Odbornou kritikou nebyla přijata příliš vřele. Už poněkolikáté se však ukázalo, že zámecké prostředí v Litomyšli dělá divy. Všechna tři představení se setkala se zaslouženým úspěchem, zejména to třetí, poslední, provázely po jeho skončení nadšené ovace. Byla to Rusalka poněkud netradiční, modernější, ale všeho s mírou. Už samotné kostýmy byly civilnější. Vodník nelezl z vody, ale v dlouhém zeleném plášti působil místy až hrozivě. Kuchtík a hajný nešaškovali v obvyklých legračních oblečcích, jinak byla koncipována i titulní postava Rusalky. Role ježibaby a cizí kněžny byly režijním záměrem spojeny v jednu. Ježibaba se převtělíla v kněžnu, která Rusalce prince odloudí, aby se v závěru do pojetí zlé ježibaby zase vrátila.
V prvním obsazení excelovala Mária Haan, která se ještě pod jménem Tkadlčíková na festivalu představila už v roce 1997 jako Donizettiho Lucia z Lamermooru. Později se, jak známo, provdala za barytonistu Richarda Haana, také u nás dobře známého, který je mimo jiné plaveckým rekordmanem a přemožitelem kanálu La Manche. Velký úspěch při závěrečné děkovačce sklidil i nový vodník Martin Gurbal nejen mohutnou postavou, ale i znělým basem. Objevem pro Litomyšl je i výborně vypadající a čistě zpívající tenorista Aleš Briscein, dnes už jeden z našich nejlepších v tomto hlasovém oboru. Ve zmíněné dvojroli se představila u nás důvěrně známá a oblíbená Dagmar Pecková. Ve druhém obsazení se nejvíce prosadil v roli prince Valentin Prolat a také druhá Rusalka, Dana Burešová, dostála partu náročnému i herecky (vždyť značnou část druhého dějství nezpívá a "jen" hraje) taktéž na výbornou. Orchestr, který to v chladném počasí neměl lehké, vedl mladý dirigent Jakub Hrůša.
S nesmlouvavou kritikou v celostátním tisku po pražské premiéře se (ne poprvé) nemůžeme ztotožnit. Znovu se potrdilo, že v Litomyšli se umělci vypnou obvykle k výborným výkonům. Tentokrát i proto, že čtyřiaosmdesáté představení ve starém dobrém zámeckém amfiteátru bylo v šedesátileté historii festivalu tím posledním. Loučení se povedlo!
Foto popis| OPERA RUSALKA byla posledním představením v přírodním amfiteátru litomyšlského zámku.
Foto autor| Foto: František Renza (SL)
Region| Východní Čechy