TISK, Datum: 09.06.2023, Zdroj: Právo, Strana: 16, Autor: Alex Švamberk, Novinky.cz, Vytištěno: 79 895, Prodáno: 51 615, Infotype: Nepojmenováno, Datum importu: 09.06.2023 02:03, Čtenost: 172 094, Rubrika: Kultura, AVE: 81 272,23 Kč, Země: Česko, GRP: 1,91
Tematické duplicity: Kultura a cestovní ruch, Ostatní
Monumentální dílo rakouského modernistického skladatele Arnolda Schönberga Písně z Gurre zazní 18. června na festivalu Smetanova Litomyšl a o dva dny později v pražské Státní opeře. Na interpretaci třídílné kantáty se spojily dva orchestry a dva sbory, mužský a smíšený. Na scéně bude na dvě stě padesát hudebníků pod taktovkou šéfdirigenta Symfonického orchestru Českého rozhlasu Petra Popelky.
* Dílo se kvůli mimořádné náročnosti inscenuje sporadicky. Kdo přišel s ideou je uvést?
Šťastnou shodou okolností jsem měl rozhovor s ředitelem festivalu Smetanova Litomyšl Vojtěchem Stříteským. Mluvili jsme o možnosti pozvat Norský rozhlasový orchestr (jehož byl Popelka šéfdirigentem, pozn. red.) a udělat nějaký projekt ke stému výročí Českého rozhlasu, který je partnerem festivalu. Řekl, že by to mělo být něco velkého, protože symfonický rozhlasový orchestr už jednou dělal Mahlerovu osmou. A pak zmínil Písně z Gurre. To mi udělalo radost, protože Schönberga a tuhle část jeho tvorby miluju. Napadlo mě spojit tyto dva evropské rozhlasové orchestry, neboť by to byla krásná oslava. Jsem rád, že se toho ujala Smetanova Litomyšl a po rozhovoru s ředitelem Opery Národního divadla Perem Boyem Hansenem i Státní opera.
* Co znamená dirigovat dílo, k jehož interpretaci je potřeba tak obrovský soubor?
Příprava vyžaduje extrémní časovou náročnost, toto dílo nelze dát dohromady při běžné porci zkoušek. Vyžaduje obrovský čas na přípravu s orchestrem, se sborem, sólisty a samozřejmě i mnou, protože partitura je velmi komplikovaná. Začali jsme na přelomu května a června dělenými zkouškami dechů a smyčců v SOČR, další týden pokračovalo to samé v Norsku. Na to, aby se oba orchestry propojily, budeme mít jen dva dny. V tu chvíli už musejí partitury ovládat.
* Na scéně jsou však i dva sbory.
K filharmonickému sboru z Brna se připojí bratislavský, přesněji jeho mužská část, protože ve třetí části Schönbergova díl a zpívá obrovský mužský sbor, rozdělený na tři sekce. Proto je potřeba mít dva sbory. Pánové z Bratislavy pojedou na zkoušku do Brna. Tam to s nimi bude zkoušet sbormistr Petr Fiala a pak oba sbory přijedou do Prahy.
* Takové těleso nabízí zvuk, který jinak nebývá ke slyšení. Je to výhoda?
Určitě. To dílo je vrchol romantické hudby, které se pro svou náročnost často neuvádí. O to větší mám radost, že můžeme tento historický remake v Praze a v Litomyšli uvést.
* Jak se Schönberg ke svému dílu stavěl, když často opouštěl to, za čím předtím stál?
Schönberg je pro mě jeden z nejvíce fascinujících zjevů v historii hudby. Jako osobnost, ale i jako filozof, myslitel, který o hudbě napsal spoustu věci. Tímto dílem korunoval harmonickou tonální hudbu, kterou potom opustil. To je pro něj ostatně příznačné. Jeden z jeho nejvýznamnějších teoretických spisů je bichle Harmonielehre, v níž rozebírá harmonii, kterou hned potom popřel. Napíše největší dílo, jaké bylo o harmonii napsané, aby potom systém opustil a začal dělat něco jiného. Provedení Písní z Gurre v Musikvereinu ve Vídni s vídeňskými symfoniky bylo jeho obrovským úspěchem. Byl to triumf, ale pro něj už znamenal málo. Použitý hudební jazyk považoval za přežitý. Když přišel na pódium, otočil se k publiku zády a uklonil se jen orchestru. Udělal symbolické gesto, jako umělec se otočil k vlastnímu publiku zády při obrovském triumfu, který zažil jako skladatel. Vlastně při prvním triumfu, protože do té doby byly všechny jeho skladby brány s rezervou, některé byly vyslovený propadák.
* Uvedete Písně z Gurre i v zahraničí?
Bylo by úžasné s nimi vyrazit na turné, zahrát je ještě jednou v Bratislavě a jednou v Norsku, ale časová náročnost a spousta lidí v realizačním týmu znamená, že je to finančně velice náročný projekt. Dostat takový obrovský počet lidí na turné do Norska nebo kamkoli v Evropě je prakticky nemožné. Neznám v historii žádný orchestr nebo sbor, který by s tímto kusem vyrazil na turné.
Neznám v historii žádný orchestr nebo sbor, který by s tímto kusem vyrazil na turné