Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


4.7.2012 A2 str. 31 Film / hudba Jana Bohutínská

 

Koncert na festivalu Smetanova Litomyšl

Kulturní centrum Fabrika, Svitavy, 16. 6. 2012

O první tři večery 54. ročníku festivalu Smetanova Litomyšl se postaral turecký klavírista Fazil Say.
Nejprve hrál po dva večery s Českou filharmonií (prvním koncertem dokonce celý letošní ročník festivalu zahájil) a do třetice se přesunul do Svitav. Zde vystoupil sám a jeho recitál snese měřítka performance. Say totiž hraje na klavír zvláštně fyzickým způsobem. Využívá mimiku a má širokou škálu výrazů od toho nejdramatičtějšího až po tvář svébytného komika. Bručí, mručí a všelijak si prozpěvuje. Když mu prsty neběží po klávesách, gestikuluje, hladí vzduch a možná dlaní zaklíná hudbu, která vychází z klavíru. Nohama, pokud zrovna nesešlapává pedály, poklepává do rytmu i prudce buší do podlahy. Odchází a přichází se svěšenými rameny, trochu schoulený – a o to více překvapí suverenitou, energií a nečekaným smyslem pro humor, když sedne za klavír. Na repertoáru měl Fazil Say ve Svitavách Musorgského, Bacha a Smetanu, pro něj zřejmě nového, protože se při něm výjimečně občas podíval do partitury (konstatování, že to s českou hudbou zkouší, bylo samozřejmě příliš skromné). Když viděl poprvé svitavský sál, na poslední chvíli se rozhodl večer obohatit ještě Janáčkovou Sonátou pro klavír 1. X. 1905. Uzavíral vlastní skladbou Černá země, při níž dokáže na klavír napodobit tureckou loutnu baglama, a vstřícnými jazzovými přídavky. Zdálo se, že končí jen proto, aby mohl fandit Čechům na fotbalovém Euru, jak se publiku svěřil. Také postoupili!

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz