16.7.2014 Rychnovský deník str. 3 Rychnovsko Dana Ehlová
Rozhovor s hornistkou Kateřinou Javůrkovou, která vystoupila v opočenském Mariánském kostelíku
Opočno – Mariánský kostelík v Opočně rozezněly v pátek varhany a lesní roh v podání Pavla Svobody a Kateřiny Javůrkové, které mimo společného koncertního vystoupení spojuje několik dalších faktů – jsou posluchači Hudební fakulty AMU v Praze, Kateřina studuje u Zdeňka Divokého a Radka Baboráka, Pavel u Jaroslava Tůmy. Oba úspěšně absolvovali řadu domácích i zahraničních soutěží, loni v květnu mezinárodní interpretační soutěž Pražské jaro, v níž získali laureátský titul. V jejich provedení zazněly na koncertu skladby Telemanna, Bacha, Janáčka, Messiaena a dalších.
Pavel Svoboda vyšel do velkého hudebního světa díky základům ze ZUŠ v Dobrušce a příznivci vážné hudby ho dobře znají nejen jako interpreta varhanních skladeb, ale také jako dramaturga Mezinárodního hudebního festivalu F. L. Věka, jehož letošní čtvrtý ročník opět představí vynikající osobnosti .
Dejme slovo KATEŘINĚ JAVŮRKOVÉ, která začala hrát na lesní roh v devíti letech v ZUŠ Na Popelce u Tomáše Krejbicha a poté pokračovala na Pražské konzervatoři u profesora Bedřicha Tylšara.
Talentovaná interpretka od ledna 2014 působí v hornové skupině České filharmonie.
Je také členkou Praque Phillharmonia a spolupracuje s předními českými i zahraničními tělesy.
Rozhovor vznikl před Velkým finále letošní Smetanovy Litomyšle, na němž Kateřina Javůrková předvedla své umění.
* Jste laureátkou mezinárodní soutěže Pražského jara 2013. Změnil se váš život po zisku tohoto prestižního ocenění?
Je to pro mne zatím ten největší úspěch a moc si této ceny vážím. Od soutěže jsem odehrála již řadu sólových koncertů, a mnoho mně jich ještě čeká. To by se mi bez této ceny těžko poštěstilo.
* Jak jste se dostala ke hře na tak – pro ženu – neobvyklém nástroji?
Bylo to přání mého otce a já jsem byla dost malá na to nesouhlasit, tak to tak zůstalo. Tehdy to bylo kuriózní, malá holčička s hornou, dnes už ale na ní hrají víc holky než kluci.
* Představte nástroj, na němž hrajete.
Už z názvu je zřejmé, že se jedná o nástroj s loveckým původem. Nejprve jako zvířecí roh sloužil k signálním účelům a dorozumívání se. V 18. století k nám přinesl hrabě Špork z Francie první podobu lesního rohu z mosazi, který se používal na honech, a s přibýváním repertoáru získal postupně až dnešní podobu.
* Jak vznikla vaše spolupráce s Pavlem Svobodou a co vám přináší?
Naše spolupráce vznikla přirozeně po soutěži, oba jsme se stali laureáty a lesní roh s varhanami je krásné spojení.
* Pavel Svoboda je také uměleckým ředitelem MHF F. L. Věka. Znáte program 4. ročníku – co říkáte dramaturgii?
Pavla za jeho organizátorské schopnosti velice obdivuji a festival má dramaturgii vždy zajímavou. Zve si špičkové interprety a přináší je lidem i do menších měst. Naše první setkání bylo právě na hudebním festivalu F. L. Věka asi před třemi roky, kdy jsme hráli v Dobrušce společně s fenomenálním Radkem Baborákem.
* Můžete prozradit vaše hudební plány?
Letos je moje první sezóna v České filharmonii, tak se do budoucna chci věnovat hlavně tomu a sem tam něco sólového.
Foto popis| HORNISTKA Kateřina Javůrková s varhaníkem Pavlem Svobodou v Opočně.
Foto autor| Foto: archiv Pavla Svobody
Region| Východní Čechy