Ranní vysílání 

Search
Close this search box.

TV, Datum: 15.06.2023, Zdroj: ČT 24, Zpráva: 1, Datum importu: 15.06.2023 09:32, Sledovanost pořadu: 90 533, Pořad: 08:40 Ranní vysílání, AVE: 12 579 000,00 Kč, Země: Česko, GRP: 1,01

Tematické duplicity: Kultura a cestovní ruch, Ostatní

MLUVČÍ

Začíná šedesátý pátý ročník hudebního festivalu Smetanova Litomyšl, během úvodního koncertu dnes zazní tradičně skladby Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka. Návštěvníky čeká letos jedna velká změna, festival se musel pro letošní ročník přesunout z nádvoří litomyšlského renesančního zámku, který je v rekonstrukci. Na zimní stadion. My se teď do Litomyšle podíváme, je tam kolegyně Kateřina Bibenová. Kateřino, dobré ráno. Proč nakonec organizátoři zvolili jako náhradní centrum festivalu zrovna zimní stadion.

MLUVČÍ

Dobré ráno. Zimní stadion nebyl tou úplně první volbou, organizátoři zvažovali třeba postavení dočasného festivalového parku za městem. Nakonec se ale rozhodli vybrat už, řekněme, stojící stavbu. No, a právě volba padla na tento zimní stadion. Hudba vážná tady ale zazní dnes večer úplně poprvé. No a my se na to, jaké to skrývá úskalí, tento zimní stadion, ale třeba výhody, co je stejné, co je jiné, tak to všechno teďka probereme s ředitelem festivalu Janem Piknou, krásné ráno.

MLUVČÍ

I vám dobré ráno.

MLUVČÍ

Tak, pane řediteli, proč je to nakonec zrovna tento zimní stadion?

MLUVČÍ

Máme veliké štěstí, že Litomyšl je nejenom město historických staveb, ale také současné architektury a Gustav Křivínka a pan Burian, Aleš Burian postavili krásnou sportovní halu, která se vlastně dá využít i jako koncertní sál, protože má ideální kapacitu pro nás, má dobrou akustiku, má dřevěný strop, takže je to prostě příjemný a přijatelný prostor.

MLUVČÍ

Co bylo potřeba k té přeměně ze zimního stadionu na koncertní síň.

MLUVČÍ

Ta hala se nestavěla jako multifunkční, takže se musela hodně upravit, jak jste říkala, je tu poprvé koncert vážné hudby a vlastně se sem muselo vestavět strašně moc různých detailů, prvků a i velký, jako je tato tribuna, jako je samozřejmě hlediště, ale museli jsme vybavit i zázemí, protože hokejové šatny se musely proměnit v šatny pro umělce. Bylo to hodně.

MLUVČÍ

Pojďme k těm jednotlivým detailům. Diváci teď vidí třeba hlediště, to je stejné jako to, co znají ze zámku, něco ale přibylo. Jsou na něm potahy na sedačky, co jiné, co je stejné? Pojďme k těm detailům.

MLUVČÍ

Snažili jsme se, aby diváci byli jako doma, to znamená, aby bylo všechno co nejvíce podobné tomu zámeckému nádvoří čili i ta tribuna je stejná, jenom jsme mohli využít toho, že jsme pod střechou, že jsme mohli na to nasadit čalouněné potahy, takže to bude zároveň příjemnější na sezení, jinak hlediště je úplně stejné, když člověk se podívá, tak si myslím, že zavře oči nebo zapomene, že nyní pod širým nebem, tak si myslím, že si bude připadat jako na zámku.

MLUVČÍ

Pro koncertní síň jsou klíčové dva faktory, jak na to reagují diváci, ale taky samotní hudebníci. Vy už jste si zkusili veřejnou generálku v úterý, tak jaké byly pocity obou těch stran?

MLUVČÍ

Diváci nám to vesměs schválili. Myslím, že jsem se nesetkal s žádnou negativní reakcí. Muzikanti měli trošku obavy z toho, že se budou málo slyšet na jevišti, protože je zde hodně čalounění, hodně látek, tak jsme ještě od té doby přistavěli na jeviště takové odrazové desky a pevně věříme, bude to dneska premiéra, pevně věříme, že to pomůže právě těm muzikantům, aby se dobře slyšeli navzájem.

MLUVČÍ

Jak se prodávaly lístky. Letos. Vstupuje do toho několik faktorů. Všude slýcháme, zdražovalo se inflace, zároveň by poprvé, je to opravdu poprvé za celou historii festivalu, kdy vy nemáte k dispozici ty nádherné prostory renesančního zámku v Litomyšli.

MLUVČÍ

Je to, jak říkáte, myslím si, že to vstoupily všechny tyto faktory a opravdu se vstupenky prodávaly pomaleji a méně než v minulých letech, ale ten trend je obecný u všech ostatních akcí, že se prodávají vstupenky na poslední chvíli, že lidé si odvykli plánovat dlouhodobě, takže teď se ten prodej trošku zvedá a myslím, že v průběhu festivalu se ty pořady, které ještě vyprodané nejsou, doprodají.

Kateřina BIBENOVÁ, redaktorka

Vy už jste to naznačil, takže některé koncerty vyprodané jsou, některé nejsou, na co lze ještě diváky pozvat?

MLUVČÍ

Je tam spousta atraktivních pořadů, upozornil bych určitě na Písně z Gurre Arnolda Schönberga nebo na koncert galakoncert Národního divadla, kde budou ty nejkrásnější operní árie italských autorů období verismu nebo filmová hudba ze seriálu, z filmu Williams a Sinfonia Fišeriana, takže velmi atraktivní pořady pořád jsou k dispozici.

Kateřina BIBENOVÁ, redaktorka

Jak náročná byla ta cenotvorba, když zvážíme to, že máte jiné prostory a zároveň říkám, zdražuje vlastně všechno.

MLUVČÍ

Věděli jsme, že jsme v období ekonomické krize, takže jsme rozhodně nezdražovali, ale samozřejmě náklady jsou vysoké, ty vstupenky jsou o něco dražší, než jsou lidé zvyklí, například když jdou do kina, ale je to prostě živé umění, zkrátka něco, co stojí.

Kateřina BIBENOVÁ, redaktorka

Loňský závěr Smetanovy Litomyšle byl jedinečný. Bylo tam několik faktorů. Poprvé Police Symphony Orchestra jako amatérský soubor, technická náročnost, Bára Poláková se vznášela ve Festivalových zahradách, do toho ji doprovázel Police Symphony Orchestra ze zámku, no a jako třešnička naprosté překvapení, francouzská zpěvačka ZAZ, která vystoupila v České republice, přijela jenom kvůli tady tomu závěrečnému koncertu, jak to lze překonat letošním ročníkem?

MLUVČÍ

Možná to nepřekonáme nikdy. To bylo opravdu velkolepý zážitek, ale i letos máme koncert plný překvapení, kde se Vojtěch Stříteský, umělecký ředitel festivalu, bude vzpomínat na 40 let své pouti s festivalem a přijedou různí jeho hosté, kteří budou překvapením, no a potom následující velké finále, už vždy na festivalu jsme do Litomyšle, velké finále, takovou třešničkou na dortu, takovým tím špuntem šampaňského, které vyletí na konci, takže letos to bude italský repertoár. Myslím, že to bude úžasné.

Kateřina BIBENOVÁ, redaktorka

Ještě vás poprosím úplně na závěr, my jsme říkali, letos je to poprvé, kdy jste museli hledat nové prostory. Je to naposled.

MLUVČÍ

To nevíme, protože opravuje se litomyšlský zámek, ta etapa měla být hotová letos, ale teď se tam našla dřevomorka, takže nevíme, jak to dopadne, uvidíme.

Kateřina BIBENOVÁ, redaktorka

Já vám moc děkuji za rozhovor při krásné ráno, ať se to večer vydaří. No, a Smetanova Litomyšl, ta hudební, je už po devatenácté letos doplněná smetanovou výtvarnou Litomyšlí, no a letos vlastně díky těm novým prostorám se obě dvě jak hudební, tak výtvarná, propojily, a to v tom, že několik výtvarných děl se totiž stalo součástí této koncertní síně. Jedním z nich je velkoformátové dílo Jiřího Davida. A poté za, no a my se o něm teď promluvíme s galeristou Zdeňkem Sklenářem. Gra, krásné ráno.

MLUVČÍ

Krásné ráno.

Kateřina BIBENOVÁ, redaktorka

Tak pojďte, poprosím, popsat ten obraz Jiřího Davida.

MLUVČÍ

Letošní operní festival je věnován uměleckému názoru, řekněme, který se jmenuje Belle Époque. Belle Époque je krásná doba. A začal v roce 1890. Skončil v roce 1914 a jeho symboly jsou například Eiffelovka nebo třeba Alfons Mucha a právě Alfons Mucha, který je symbolem vedle Františka Kupky dvacátého století, názoru, kterému se říká secese, je konfrontován, proto ta výstava se jmenuje Jiří David versus Alfons Mucha, protože Jiří David vytvořil obrovské plátno, které v roce 2015 reprezentovalo Českou republiku na bienále ve Venecii. Jiří David je klíčovou osobností té generace šedesátiletých dnes umělců a vyjádřil v něm ten historický posun, který vznikl od doby, kdy vzniklo slavné Muchovo dílo jako poslední obraz té slavné slovanské epopeje, je to prostě oslava mohutného lidského ducha, ale je to také komentář za ta léta, která utekla až do roku 2015, kdy obraz vznikl, upozorňuju, že tento obraz byl vystaven poprvé jako reprezentant české země právě v Benátkách. To jsou takové olympijské hry státu. Reprezentovala ji Národní galerie a pak byl zanedlouho vystaven poprvé v České republice v Národní galerii právě vedle té Muchovy Apoteózy a dnes národ a všichni z nás, kteří milujeme umění a prostě velkolepou, velkolepé hodnoty, jej mohou vidět potřetí. Je to skutečně svátek, kde se propojí a snoubí hudba s výtvarným uměním.

Kateřina BIBENOVÁ, redaktorka

Jak to vidíte vy jako galerista, když vidíte tak velkoformátový obraz? Vzácný, potřetí vystavený v zimním stadionu?

MLUVČÍ

Mě tyto formy uchvacují, proto ho Galerie Zdeněk Sklenář získala a jsem právem hrdý na to, že mohu takový obraz nejen vlastnit, ale také i představovat, protože se domnívám, že je součástí určitého historického období, v němž právě Jiří David jej vytvořil.

Kateřina BIBENOVÁ, redaktorka

Já vám moc děkuji za rozhovor, no, a doplním, že diváci České televize mohou vidět nejen tento obraz, ale i celý dnešní večerní zahajovací festival Smetanovy Litomyšle. A to v živém přenosu.

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2023
Designed by: wwworks.cz