Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Festival Smetanova Litomyšl končí vášní a magií

3.7.2013 Mladá fronta DNES str. 3 Kraj Pardubický David Půlpán

 

Recenze: opera 90 %

NOVÉ HRADY Filozof a zarytý materialista Leopold Sturgis v závěru komedie Woody Allena Sex noci svatojánské umírá. Po odchodu na onen svět se vrací ke svým přátelům se skvělou zprávou. Na druhé straně přece jenom něco existuje.
Jedna čarovná, smyslná noc dokáže změnit život. A když ne život, tak určitě pohled na operu. Tak, jako se to podařilo tvůrcům inscenace opery Královna víl Henry Purcella inspirované Shakespearovou hrou Sen noci svatojánské.
Poslední pořad Smetanovy Litomyšle, který bude v barokním přírodním divadle na zámku v Nových Hradech uveden ještě dnes a zítra, se snaží uspokojit všechny divákovy smysly. Ale pozor, k tomu samozřejmě nestačí jen zahrát, počkat si na potlesk a rychle pryč.
Ještě před přivítáním hostů zámeckým pánem Petrem Kučerou tu do šplouchání vody z vodotrysků hrají flétny, zanedlouho zazní fanfáry a je tu přípitek. Návštěvníka tu hýčkají příjemným domáckým občerstvením, při kterém lidé mohou sledovat taneční kreace, ve kterých se předvede i hostitel. Anebo má někdo zájem vyrazit do parku? Prosím. Zvuk cemballa a houslí ho přiláká do altánu, ve které podává dirigent David Švec předkrm z lahodných kousků hudby. Koho pak překvapí, že tu návštěvníka uprostřed zahrad nečekaně obklopí zpívající elfové? Za hodinu před začátkem se nedá stihnout vše, co na tom, hlavní je nikam nespěchat. Co ještě? Vychutnat ladění Souboru historických nástrojů Le Chamarré Château Ensemble a pozvednout obočí, když mezi diváky usedne dirigent Libor Pešek.
Operu Purcella režisérka Magdalena Švecová nemilosrdně ořezala. Nezdá se však říct, že by to byla svatokrádež. Počet zpívaných roli zredukovala z dvaceti na pět. Děj notoricky známého příběhu posouvají dopředu tanečníci. Třeba takový Puk Tomáše Janků si za taneční roli vyslouží při děkovačce stejný, či spíše ještě větší větší potlesk než zpívající Titanie Lenky Máčikové a nebo Oberon Jiřího Sulženka. A po právu.
Kdo bude hledat chyby, najde je. Zima – teplota před půlnocí klesla na 12 stupňů bohužel ani trochu nepřipomíná allenovskou noc vášní. Staré nástroje statečně bojovaly s chladem a vlhkem, ale mnohdy souboj o přesný tón prohrály. Ale díky za tu prohru.

Regionální mutace| Mladá fronta DNES – pardubický kraj

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz