Festivalový aperitiv se v Litomyšli ujal

Search
Close this search box.

22.6.2016    Mladá fronta DNES    str. 14   Kraj Pardubický Jaroslav Hubený   

LITOMYŠL Fotbaloví experti připravují ve studiu diváky u obrazovek na zápas už dlouho před ním a také na koncerty Smetanovy Litomyšle je dobré přicházet nejméně půldruhé hodiny před jejich začátkem. To jsou totiž na programu ouvertury, tedy moderované debaty představující dílo, které mohou návštěvníci následně zhlédnout.

 

            Pořadatelé začali tyto lektorské úvody připravovat před dvěma lety, inspirovali se festivalem v rakouském Grafeneggu. „Musím říci, že mě příjemně zaskakuje, že i v pátek před baletem přišlo na ouverturu přes 200 lidí, to znamená, že ji navštíví každý pátý návštěvník koncertu či představení. Někdy už nám ani nestačí židle,“ řekl umělecký ředitel festivalu Vojtěch Stříteský.

            Při nedělním hodinovém mahlerovském programu ouvertury zaujala například hned první slova dirigenta Ondreje Lenárda: „Když si vezmu motto Gustava Mahlera, že je jeho symfonie poselstvím lásky pro bezcitné časy, tak se ptám tam nahoru (pohleděl vzhůru a všem bylo jasné, že myslí na déšť, který později poznamenal celý koncert – pozn. red.), zda nás náhodou nevyslyší. Protože práce umělců na tomto díle je nesmírně náročná, a když vezmeme v úvahu, že půjde o přímý přenos rozhlasu, pak je šum deště strašně nebezpečný.“

            Poté dirigent přiznal, že sugestivní dílo Symfonii tisíců diriguje v Litomyšli sice popáté, ale klepe se stejně jako před jejím prvním provedením v japonském Tokiu, kde bylo přesně tisíc účinkujících a symfonii poslouchalo dva a půl tisíce návštěvníků. „Přiznám se, že mi na konci vyhrkly slzy. Jednak proto, že to je zvukový šok, jednak je Mahler český skladatel, což si v té dálce člověk o to víc uvědomí,“ dodal Ondřej Lenárd. Vstupenky zbývají na opery i koncert ve Svitavách Podle ředitele festivalu Jana Pikny je nyní k dispozici ještě asi 500 vstupenek na šest pořadů, jsou mezi nimi například opery Romeo a Julie či Belliniho Norma, popřípadě také externí koncert polského orchestru ve Svitavách.

            Zámecká jízdárna nemusí být jediným místem pro lektorské úvody. Až bude koncert Scholy Gregoriana Pragensis k výročí Karla IV. v piaristickém chrámu, uvede ho David Eben formou přednášky právě tam.

            Každá ouvertura, tedy jakýsi aperitiv před hlavním pořadem dne, je zaměřena především na program koncertu či představení, ale pořadatelé při nich jistě rádi slyší i reakci pozvaných debatérů na atmosféru festivalu.

            „Festival v Litomyšli je perla, skvost evropské kultury. Prostředí, ve kterém je provedena tato symfonie, je nesmírně inspirativní a akustika nádvoří zámku je tak krásná, že v podstatě slyším každého interpreta, ale kompaktně,“ řekl Ondřej Lenárd.

            Letošní novinkou, kterou by litomyšlský rodák, muzikolog a bývalý komunistický ministr Zdeněk Nejedlý jistě nedopustil, jsou i takzvané „hodiny pro zastavení“ neboli pokoncertní promluvy v piaristickém chrámu Nalezení sv. Kříže. V programech čtou duchovní různých církví biblické texty, v závěru vždy zazní tóny duchovních děl, které přichystali organizátoři Smetanovy Litomyšle.

 

Regionální mutace| Mladá fronta DNES – pardubický kraj

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2023
Designed by: wwworks.cz