Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Hvězda operního nebe Pavel Černoch

TISK , Datum: 28.02.2020 , Zdroj: Mladá fronta DNES +1 , Strana: 2 , Vytištěno: 133 624 , Prodáno: 108 951 , Rubrika: Příloha – Smetanova Litomyšl , Země: Česko

Obsahové duplicity: 27.02.2020 – Lidové noviny 

Tenorista Pavel Černoch je jedním z mála současných českých operních pěvců, který se dokázal prosadit v zahraničí, a na čelných světových scénách vystupuje společně s největšími hvězdami.

Na Smetanově Litomyšli se s ním diváci setkají 4. července společně se slovenskou sopranistkou Evou Hornyákovou a Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK pod vedením Jaroslava Kyzlinka v pořadu Hvězdy operního nebe.

* Doposud jste na Smetanově Litomyšli vystoupil pouze v menší roli Warnemana v Braniborech v Čechách v roce 2004 a pak o dva roky později jako Vít v Tajemství. Nyní vás však festival vítá v Galakoncertu jako jednoho z nejžádanějších tenoristů současnosti. Zpíval jste snad na všech prestižních pódiích světa, spolupracoval jste s největšími osobnostmi oboru – jak a kdy z vašeho pohledu nastal onen zlom?

Přesně jak říkáte, je to již 14 let a pro mě prakticky 20 aktivních let na jevišti. Je to neuvěřitelné, jak ten čas letí. Já nyní chystám dokument pro Českou televizi s Olgou Špátovou a procházím staré fotky, rodiče, dětství… Je to krásné, ale čím dál víc si uvědomuji, jak musím být vděčný za všechno, co mám, a za dobu, ve které mohu žít. Ale k vaší otázce – nemyslím si, že by někdy nastal jeden nějaký zlom. Moje kariéra není ta, co vznikla přes noc, u mě to bylo postupné, pro někoho možná pomalé, ale pro mě bezpečné ve smyslu slova, že vím, co dělám, a stojím si za tím. Jestli chcete zlomy, tak snad jsou to spíš důležité kroky jako spolupráce s mým skvělým pedagogem Paolem De Napoli, který mě neustále posouvá kupředu, pracujeme pořád a intenzivně. Můj agent je v našem oboru také moc důležitý. S tím souvisí i správný výběr repertoáru a postupně možnost spolupracovat se skvělými lidmi.

* O vašich nesnadných pěveckých začátcích se toho napsalo již hodně. Když si dnes na všechny zákruty vzpomenete, ohlížíte se za nimi na vaší cestě k vrcholu s úsměvem a odstupem, nebo vám je líto, že vše mohlo jít přímočařeji, rychleji?

Nejsem litovací typ a myslím si, že je to přesně naopak. Všechny překážky se objevovaly proto, aby mě přibrzdily a abych se k určitým věcem dostal až v okamžiku, kdy nastal ten správný čas. Mám to tak dodnes a naprosto tomu věřím. Věřím na energie a osudovost, věřím na to, že když činíte dobré věci, tak se vám to vrátí, a když švindlujete a předbíháte, dříve nebo později vás to dožene. Mě vždycky nejvíce zajímala pravda o zpěvu. Je to takový věčný dialog mezi mnou a mými hlasivkami, i když musím přiznat, že nám do toho často kecá i mé ego, ale většinou se dohodneme!

* O vás je dobře známo, že si dáváte velký pozor na výběr operních scén i rolí a nepřijímáte každou nabídku. Jsou nějaké, k nimž „dozrál čas“ a na které aktuálně čekáte?

Ano, toto je velmi aktuální téma. Já se poslední dobou dostal do oboru velmi dramatických rolí, zatím vše funguje dobře, ale jsem rád, že jsem měl sílu odříct opravdu velké množství velkých rolí, na které mám jednoduše ještě čas. Mluvíme tedy o Wagnerovském a Straussovském repertoáru. Musím si nejdříve ujasnit, zdali touto cestou vůbec chci jít po stránce psychologické. To, co si nyní velice přeji, je návrat i k lyrickým rolím italského a francouzského repertoáru, pracuji na tom a nechám se překvapit… Vidíte, zase je to naopak, namísto dozrávání do Lohengrinů a Parsifalů se chci vrátit k Edgardovi a Wertherovi.

* Také na litomyšlském Galakoncertu budete spolupracovat s dirigentem Jaroslavem Kyzlinkem. Jste stejně staří, resp. mladí, oba pocházíte z Brna, vaší společnou almou mater je tamní JAMU…

Známe se už odmalička, vyrůstali jsme společně v dětském sboru Kantiléna. Jarek Kyzlink hrál v mé kariéře opravdu velmi významnou roli. Jak jste již uvedl, mně se na počátku vše úplně nedařilo, ale talent a nějaký předpoklad tam snad vždycky byl a Jarek tomu prostě věřil. Někdo takový, kdo vás v těch nejtěžších prvotních bojích podrží a hlavně ve vás věří, je opravdu moc důležitý a já bych to přál každému. Dnes si troufám říct, že nás pojí přátelství, a já jsem moc rád, že mé pozvání na tento koncert přijal.

***

Pavel Černoch

Na brněnské JAMU se věnoval zpěvu jeden semestr, posléze tu absolvoval obor hudební management a zpěv studoval soukromě u italského mistra Paola De Napoliho ve Florencii. Po úspěšném debutu v roce 2009 v Bavorské státní opeře vystupuje v nejvýznamnějších operních domech, jako jsou milánská La Scala, newyorská MET, londýnská Covent Garden, scény a festivaly v Salcburku, Vídni, Paříži, Berlíně, Hamburku, Torontu, Bruselu či Moskvě. Kromě zpěvu se ale věnuje také podnikání a pořádá prostřednictvím své firmy kongresy pro farmaceutické podniky i odborné lékařské společnosti.

 

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz