Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


I operní pěvci jsou jen lidé – v Litomyšli se zpívalo navzdory nemocným hlasivkám

WEB, Datum: 10.07.2021, Zdroj: operaplus.cz, Strana: 0, Autor: Jaroslav Dvořák, Datum importu: 12.07.2021 06:16, Celková návštěvnost: 61 670, RU/měsíc: 74 572, RU/den: 5 617, AVE: 1 500,00 Kč, Země: Česko, GRP: 0,06

Tematické duplicity: Ostatní

Zvědavost publika však byla o to větší. Ještě, že tenorista Petr Nekoranec v programu zůstal – pěvec letos na festivalu v Litomyšli debutoval a publikum se na něho těšilo.

Změn doznal samozřejmě také program, ale jen lehce. Árie z oper W.A. Mozarta zůstaly zachovány, sopranistka přidala oproti programu árii Zuzanky z Figarovy svatby a árii Fiordiligiz Cosi fantutte. Tenorista oproti programu přidal árii Nemorina z Donizettiho Nápoje lásky a společně pěvci přinesli duet Fiordiligi a Ferranda z druhého dějství Cosi fantutte.

Na programu tedy bylo dílo W.A.Mozarta, nejprve předehra k opeře Don Giovanni, pak zazněla árie Dona Ottavia z prvního dějství. Pokračoval duet Donny Anny a Dona Ottavia z prvního dějství a poté recitativ a árie Donny Anny ze druhého dějství. Další operou byl Mitridates, král Pontský a jeho kavatina z prvního dějství a po ní árie Zuzanky z opery Figarova svatba ze čtvrtého dějství.

Poté zazněla hudba GaetanaDonizettiho a již zmíněná árie Nemorina, následovala předehra k opeře GioacchimaRossiniho Lazebník sevillský a poté árie Arnolda ze čtvrtého dějství z opery Vilém Tell. A na závěr opět Mozart a opera Cosi fantutte. Nejprve árie Fiordiligi z prvního dějství a poté duet Fiordiligi a Ferranda z druhého dějství, který večer uzavřel.

Pro oba pěvce to musela být neskutečně stresová situace. Jana Šrejma Kačírková reagovala na změnu v podstatě ze dne na den a spolu s tenoristou si museli duety alespoň zkusit. Přesto zůstala na venek zcela klidná a klidný zůstal i její hlas. Příjemný, jasný, znělý soprán, plný alikvotních tónů, které dávají hlasu barvu, pevný a podpořený dechem, dokázal vyjádřit emoce, obsažené v každé árii i duetu.

Přesto pro publikum zůstal největším „tahákem“ tenorista. Byl to jeho debut na festivalu a jistě mu na vystoupení záleželo. Nicméně posluchač stále čekal, kdy konečně předvede svůj hlas. V prvních áriích i v duetu bylo slyšet, že se šetří a že výšky bere sice měkce, ale jen „jako“. Přesto mu zněl hlas jasně a dobře se nesl. Ale přece jen, nebylo to ono. V poslední árii Arnolda, ze čtvrtého dějství opery Vilém Tell, se ozvalo jemné přeskakování hlasu ve střední poloze. To už i interpret usoudil, že je zle. Proto vystoupil před publikum s omluvou. Nejprve za Simonu Šaturovou, kterou znovu omluvil před publikem, ale pak i za sebe. Prozradil, že se mu poprvé stalo něco s hlasivkami a k tomu že má migrénu, a proto že nezpívá naplno. Posledním číslem pořadu byl duet Fiordiligi a Ferranda z druhého dějství Mozartovy opery Cosi fantutte, kde již tenorista slyšitelně s hlasem bojoval.

Je nutné uznat, že Petr Nekoranec dostál svému slibu a na festivalu před publikem vystoupil, když už nemohla jeho partnerka, a že to byl hrdinský a zodpovědný přístup k pořadateli a k publiku (méně již sám k sobě). Publiku předvedl, že je opravdový profesionál se skvělou hlasovou technikou, jestliže dokázal náročný repertoár uzpívat i v indispozici. Riskoval ovšem, že si hlas poškodí, což by při jeho mládí a nastartované kariéře bylo fatální. Snad jeho vystoupení nemělo následky a držme mu palce, aby se brzy dal do pořádku. Budeme se jistě těšit na některý z dalších koncertů.

Hrdinou večera však byl bezesporu orchestr. Komorní filharmonie Pardubice není soubor, který by každý večer hrál opery a měl na repertoáru operní díla. Proto pro ně změna programu nejspíš znamenala ze dne na den nazkoušet nová repertoárová čísla. Je obdivuhodné, že hráli bez problémů a doprovázeli oba interprety velmi citlivě, což má jistě na svědomí Łukasz Borowicz, polský mladý dirigent, který se věnuje především operní hudbě a dokázal udržet výkon orchestru na vysoké úrovni i ve velmi neobvyklých podmínkách.

Jana Šrejma Kačírková & Petr Nekoranec Gala

Středa 7. července 2021, Smetanův dům, Litomyšl

Jana Šrejma Kačírková – soprán

Petr Nekoranec – tenor

Komorní filharmonie Pardubice

Łukasz Borowicz – dirigent

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz